Dette tilbudet ryster ekspertene

UBEGRENSET SOLARIUM: Solsenteret Sun Lounge tilbyr kundene sine ubegrenset solarium.
UBEGRENSET SOLARIUM: Solsenteret Sun Lounge tilbyr kundene sine ubegrenset solarium. Foto: Ingrid Nordheim
HELSEKONTROLLEN (TV 2): – Det de gjør er å selge et kreftfremkallende stoff på tilbud.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Solstudioet Sun Lounge lokker kundene med ubegrenset solarium til en billig penge. Det får ekspertene til å reagere.

For 349 kroner i måneden kan kundene til Sun Lounge sole seg 30 minutter hver eneste dag, dersom de binder seg til et halvt år. Det tilsvarer en dagspris på nesten 12 kroner.

Senteret reklamerer på blant annet Facebook, og har også satt ut plakater i bybildet i Oslo.

– Det er veldig kynisk, og grunnen til det er at solarium er veldig kreftfremkallende, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

Se svaret fra Sun Lounge nederst i saken.

Hun peker også på at jo yngre du er når du begynner med solarium, jo høyere er risikoen for å få kreft. I tillegg øker risikoen dersom du bruker det ofte.

– Det å lage et tilbud der du appellerer til unge om å bruke solarium oftest mulig blir kynisk i den forstand at da har man virkelig økt risikoen for å få føflekkreft. Unge folk er opptatt av pris og at det skal være billig, så det er klart at det er den tenkte målgruppen, sier Ryel.

Symptomer på føflekkreft

Symptomer på føflekkreft kan være en føflekk som:

  • Endrer form eller farge (spesielt til svart)
  • Vokser
  • Klør
  • Blør eller danner sår
  • Har asymmetrisk form
  • Har ujevn farge
  • Har uklar overgang til normal hud

    ​Kilde: Kreftforeningen

Se saken i Helsekontrollen, torsdag klokken 20.00, eller på TV 2 Sumo allerede nå.

Norge på hudkrefttoppen

Overlege ved hudavdelingen på Rikshospitalet og forfatter av boka «Huden er guden», Jon Anders Halvorsen, støtter Ryel.

– Det de gjør er å tilby et kreftfremkallende stoff på tilbud.

Han viser til at en ganske moderat bruk av solarium, for eksempel 20 eller 30 ganger i løpet av livet, øker risikoen for å få føflekkreft med rundt 20 prosent og kanskje høyere.

– Norge ligger veldig høyt på hudkrefttoppen i verden. Beregninger viser at solariumbruk er ansvarlig for fem prosent av alle tilfeller av føflekkreft i en befolkning, sier Halvorsen.

Årlig får rundt 2200 nordmenn sykdommen.

– Nesten en person dør av føflekkreft i Norge hver dag, sier Halvorsen.

Årsaken til den høye forekomsten mener han har sammenheng med at vi er lyse i huden og liker å være mye ute slik at vi ofte blir solbrent.

Fikk sjokkbeskjed

Trine Lise Bjerk (37) hadde perioder der hun solte seg i solarium tre dager i uka. Det sluttet brått da hun fikk sjokkbeskjeden etter et besøk hos legen for å sjekke en føflekk.

– Jeg synes den ene føflekken på magen begynte å bli litt blass, veldig ujevn i kantene og fargene.

Besøket hos legen skulle resultere i en telefon på jobb en stund senere.

– Jeg fikk beskjed om at her måtte det skje noen grep fort, for det var føflekkreft typen malignt melanom, sier hun.

Bjerk har vært gjennom flere operasjoner, og er fortsatt under utredning for å avdekke spredning. Hun angrer sterkt på at hun var så ukritisk til solarium og soling.

– Jeg er veldig for at det burde være et forbud i Norge. Du har ungjenter som går og soler seg i disse sengene, det er skremmende at det er lov. Jeg har brukt mye solarium, og jeg får beskjed om at det har hatt en medvirkende årsak, sier hun.

FIKK FØFLEKKREFT: Trine Lise Bjerk fikk føflekkreft i 2015. Før dette solte hun seg mye i solarium. Foto: Madeleine Liereng
FIKK FØFLEKKREFT: Trine Lise Bjerk fikk føflekkreft i 2015. Før dette solte hun seg mye i solarium. Foto: Madeleine Liereng

Bekymret

Også Solarieforeningen er negativ til Sun Lounge sitt tilbud om ubegrenset solarium. De kjenner til en lignende «solklubb».

– Bransjeforeningen ser med bekymring på opprettelsen av solklubber. Vi går sterkt imot det, soling skal gjøres med vett om det er ute eller inne, sier formann i Solarieforeningen Ronny Rath Pedersen.

Men han er ikke enig i at moderat bruk av solarium øker sjansene for føflekkreft med 20 prosent.

– Der har jeg heldigvis god støtte fra store, internasjonale forskningsinstitutt som senest tidligere i år kom ut med en stor analyse av hele dette grunnlaget. De viser til at moderat soling under det nivået du brenner huden din faktisk er beskyttende mot hudkreft, og en mengde andre sykdommer, sier Rath Pedersen.

Svarer på kritikken

Talsperson for Sun Lounge, Stephan Ervik, forklarer at grunnen til at de retter seg mot unge i sin markedsføring er fordi det er disse som kjøper tjenesten.

– Vi tilbyr en abonnementsløsning fordi vi ser at dette er noe markedet etterspør. Vi mener heller ikke at folk tar mer sol bare på grunn av at vi tilbyr en billigere pris, sier Ervik.

Han sammenligner sin abonnementsordning med musikktjenesten Spotify.

– Folk hører ikke nødvendigvis mer på musikk enn hva de gjorde før lanseringen av tjenesten, men Spotify er en banebrytende tjeneste som sørger for å dekke det samme behovet til en billigere penge, større mangfold og en bedre brukeropplevelse.

– Det er jo ingen som hevder du kan få kreft av å høre på Spotify?

– Nei, det er akkurat det jeg sier. Det er to forskjellige produkt, men det ligger en parallell i konseptet abonnement.

– Du kan ikke se bare på abonnementet – og ikke det du abonnerer på?

– Jeg mener du kan det, sier Ervik.​

Lik TV 2 Underholdning på Facebook