En amerikansk marineoffiser var ombord på KNM Helge Ingstad da fregatten krasjet med Sola TS. Nå etterforskes offiserens rolle av politiet.
En amerikansk marineoffiser var ombord på KNM Helge Ingstad da fregatten krasjet med Sola TS. Nå etterforskes offiserens rolle av politiet. Foto: Poppe, Cornelius

BT: Amerikansk offiser var om bord på Helge Ingstad

Forsvarsdepartementet bekrefter at en amerikansk marineoffiser var ombord på KNM Helge Ingstad da skipet kolliderte. Offiserens rolle blir nå etterforsket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag 8. november kolliderte fregatten med tankskipet Sola TS, etter å ha vært med på Natos gigantøvelse Trident Juncture.

Nå skriver Bergens Tidende at amerikansk NATO-personell var ombord på skipet under ulykken. Opplysningene er bekreftet av Forsvaret og Forsvarsdepartementet.

Ifølge avisen er amerikanerens rolle ombord på skipet et tema i politiets etterforskning.

Det er fra tidligere kjent at sjøforsvaret har opprettet intern granskning.

Sunket

Etter at bergningsforsøket mislyktes, ligger fregatten nå nesten helt under vann.

Fredag fortalte Sjøforsvaret til TV 2 at ammunisjon og våpen per nå er sikret. Fregatten er utstyrt med torpedoer, raketter, antiluft-rakettsystemer, synkeminer, kanon, maskingevær, håndvåpen og rikelig med ammunisjon.

– Gradert materiell ble sikret av personell før de forlot fartøyet. I tillegg til dette er det etablert et militært område rundt vraket, og vi har kontinuerlig vakthold rundt Helge Ingstad, fortalte sjefen for Sjøforsvaret Nils Andreas Stensønes.

Har dere gjort dere noen tanker om at det er mye om bord som kan være interessant for andre å få tak i?

– Ja, det er derfor vi har vakthold. Vi passer godt på fartøyet, og det vil vi gjøre helt til fregatten er på et annet sted, sier Stensønes til TV 2.

– Skal komme til bunns

Ifølge forsvarssjefen har de tatt meg seg utstyr som er relevante for politiet, havarikommisjonen og for forsvarets egne interne granskning.

– Vi har hentet ut det som lar seg gjøre, og det er ganske mye fra det skipstekniske kontrollrommet, navigasjonssystemet og deler av kommunikasjonen. Det er for at vi skal kunne komme skikkelig til bunns på hvordan dette kunne skje, sier Stensønes.

Til tross for at fregatten Helge Ingstad nesten ligger helt under vann, er forsvaret optimistiske på at det skal være mulig å heve skipet, og frakte det til Haakonsvern.

– Man skal løfte fartøyet opp ved hjelp av to kranlektere. De er bestilt og er allerede på vei mot havaristedet, sa Håvard Mathiesen i Forsvarsmateriell, til TV 2 onsdag.

Forsvaret opplyste i en pressemelding på onsdag at arbeidet vil ta tre uker.