Foto: Carsten Pedersen/Hurtigruten

Hurtigruten skal tanke opp med død fisk

Hurtigruten bruker 7 milliarder kroner på miljøvennlige skip. Rederiet skal nå bygge om en tredel av flåten til å gå på en blanding av naturgass og biogass laget av organisk avfall.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Med en investering på 7 milliarder kroner til nye skip og oppgradering av gamle skip, vil vi ligge langt foran resten av bransjen. Vi håper å kunne dra bransjen med på en grønn satsing, sier Daniel Skjeldam, administrerende direktør i Hurtigruten til TV 2.

Dieselmotoren ut

Hurtigruten bygger nå verdens to første hybriddrevnde ekspedisjonsskip på Kleven verft i Ulsteinvik. Store batteripakker gjør at skipene vekselvis kan seile på elektrisitet.

Nå har rederiet bestemt å bygge om en tredel av den eksisterende flåten til også å bli mer miljøvennlig: I seks av 17 skip skal dieselmotoren ut:

– Vi konverterer seks av våre gamle skip til en blanding av batteri, flytende naturgass (LNG) og biogass. Her kommer en spennende satsing på organisk avfall som drivstoff , som er biogass, sier Skjeldam til TV 2.

Død fisk og slakteavfall

For særlig innen fiskeri- og havbruksnæringen i Norge er det store muligheter som nå ikke blir utnyttet, ifølge både forskningsmiljøer og gründerbedrifter.

Død oppdrettsfisk og slakteavfall kan omdannes til klimanøytral biogass. Det samme kan avfall innenfor skogbruk og landbruksnæringen.

– Vi samarbeider med en rekke aktører på dette, for å bygge opp nok tilbud av biogass til det vi trenger på våre skip, sier Skjeldam til TV 2.

Ny vekstnæring

Hurtigruten mener at produksjon av biogass fra organisk avfall kan bli en stor ny vekstnæring for Norge. Rederiet håper også at resten av cruisebransjen vil følge etter når kostnadene ved biogass blir lavere.

– Vi håper at denne satsingen skal bidra til at biogass blir en større bransje, som gjør at kostnaden mellom naturgass og biogass går ned. Da kan dette bli et volumprodukt på lik linje med det naturgass er i dag, sier Daniel Skjeldam til TV 2.

Hurtigrutens ombygging av de seks skipene skal være ferdig i løpet av 2021.