Dette teaserbildet er det eneste Kia vil at du skal se av deres nye generasjon av kompaktbilen Soul. Men allerede her ser vi at mye av designet blir med videre. Dessuten er grønnfargen helt ny.
Dette teaserbildet er det eneste Kia vil at du skal se av deres nye generasjon av kompaktbilen Soul. Men allerede her ser vi at mye av designet blir med videre. Dessuten er grønnfargen helt ny.

Blir ny – denne skal mange nordmenn kjøpe

...og du skjønner kanskje hvorfor?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I slutten av november braker det løs med årets siste store bilutstilling. Den foregår i Los Angeles.

En av nyhetene som skal vises fram er andre generasjon av Kia Soul.

Det er en modell som har satt seg selv ettertrykkelig på det norske bilkartet, etter at den ble tilgjengelig som elbil.

Soul er også en bil som skiller seg tydelig fra de andre Kia-modellene, gjennom et særegent design.

Man vil umiddelbart gjenkjenne designet også på den nye, lover Kia. Og bildet de har sluppet for å gi oss en smakebit, tilsier at de har rett. Her virker det som man beholder mye av grunnlinjene.

Elbil

Nye Soul vil komme med flere ulike diesel- og bensinmotorer og selvsagt en elektrisk versjon. Bilen kommer for salg i Europa neste år, og det er elbilen som er særlig aktuell for det norske markedet.

Det ryktes at det blir snakk om to batteripakker i den nye elektriske utgaven av Soul – slik som på Kia e-Niro. Den har batteri på 39- og 64 kWt – som gir en rekkevidde på henholdsvis 312 og 485 kilometer. Dette er målt etter den nye WLTP-metoden, som skal gi et mer realistisk bilde av rekkevidden.

Verdensrekord i elbil-salg

Lading

Den utgående Soul-modellen har en offisiell rekkevidde på 250 kilometer. Men det er målt etter NEDC-systemet, som nå er avviklet, fordi det ga en kunstig høy rekkevidde.

Mest trolig blir det for øvrig mulighet for 100 kWt-hurtiglader på nykommeren, slik som på e-Niro. Det gir i tilfelle mulighet til å lade batteriene fra 0 til 80 prosent på 54 minutter. I Norge er det imidlertid få ladestasjoner som tilbyr en slik kapasitet. De fleste hurtigladerne i Norge er på 50 kWt. Da øker ladetiden til 75 minutter.

Kia Soul er en bil som legges merke til og som fortjener å bli utstyrt med litt friske farger. Her er utgående modell. Snart får vi se oppfølgeren.
Kia Soul er en bil som legges merke til og som fortjener å bli utstyrt med litt friske farger. Her er utgående modell. Snart får vi se oppfølgeren.

Kjører 17 mil hver dag – da er dette en sparebøsse

Romslig

Selv om Soul er en kompakt bil, er den likevel ganske rommelig. Bagasjerommet er på 281 liter, men oppleves i praksis større. Det er også bra plass i baksetet.

Det er ventet at nykommeren vokser noe, og skal man konkurrere med for eksempel Nissan Leaf, er det viktig.

Pris er det naturligvis alt for tidlig å si noe om. Men den kommer på markedet neste år, som 2020-modell. Vi tipper den ligger seg på rundt 250-260.000 kroner.

Ny elbil med lang rekkevidde klar for Norge

Interiøret har også særpreg – og du får mye utstyr på Kia sine modeller – men det er mye hardplast her.
Interiøret har også særpreg – og du får mye utstyr på Kia sine modeller – men det er mye hardplast her.

Brukt

I bruktmarkedet er det mye å velge mellom, for den som synes dagens modell holder. Husk bare å sjekke om det er det nyeste batteriet på 30 kWt. Da får du nemlig 20-30 kilometer ekstra rekkevidde, sammenlignet med de tidlige utgavene med 27 kWt.

Prisene i bruktmarkedet starter på rundt 170.000 kroner. Et godt argument for å velge brukt Kia, er at disse har markedets lengste garanti – på 7 år.

PS: Broom er på plass for å dekke LA Motorshow, og vi vil kommer tilbake med masse bilder og nyheter derifra.

Elbiler bulker mer enn andre biler

Foreløpig er ligger e-Niro an til å bli den store salgsvinneren i Norge i 2019: