Øysteins gatekunst er så liten at folk tråkker på den

Hvis du har vært i Bergen, kan du ha passert kunstverkene uten å være klar over det. Men det er ikke så farlig for kunstneren selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Øystein Dypedal har flere tusen følgere på Instagram. Det er ingen tvil om at gatekunsten til sørlendingen er populær – men det gjelder kun Instagram-bildene.

Selve installasjonene er så små at de færreste legger merke til figurene, som fra tid til annen står plassert i Bergen sentrum.

– Det er noe helt annet enn mye annen gatekunst. I forhold til de store veggmaleriene, er det nok få som ser kunsten min i byen. Men det er godt nok for meg, forteller Dypedal.

Fra stua til gata

Hobbyprosjektet startet for om lag fire år siden. Inspirasjonen hentet han fra en annen fotograf som la ut bilder av miniatyrfigurer. Det ville Dypedal også forsøke, og i godt over to år ble alle bildene tatt i stua. Men så fikk han lyst å prøve noe nytt.

– Jeg bor jo i gatekunstbyen Bergen, så etter hvert begynte jeg å ta med figurene ut på gata. Bildene ble da mitt eget lille gatekunstprosjekt, sier han.

Fotografiene viser miniatyrmenneskene i både dagligdagse og mindre vanlige situasjoner. Og tilbakemeldingene har strømmet inn.

– Folk er veldig positive, og mange sier at bildene er morsomme. Det er nok ikke alle som forstår hvorfor jeg gjør det, men tilbakemeldingene er i alle fall gode.

– Så hvorfor gjør du dette?

– Fordi jeg syns det er både gøy og spennende. Jeg får brukt kreativiteten min til å skape noe, og det gir meg veldig mye å få spre litt glede, sier han.

Lang prosess

Det går med utallige timer både til forberedelsene og gjennomføringen av hvert eneste bilde.

Dypedal maler mange av de bittesmå figurene selv, og av og til må han klippe og lime for å få det resultatet han ønsker. For eksempel måtte beina til en miniatyrmann kuttes av og limes på en annen figur, og for å skape en tannfe måtte et par vinger limes på en miniatyrdame.

Noen av fotografiene i gatekunstprosjektet «Tiny Bergen». Alle foto: Øystein Dypedal (Instagram: @dypedal)

– Det varierer veldig hvor mye tid jeg bruker, for det kommer helt an på hvor mange figurer som skal være med i bildet og hvor mye som må fikses, forklarer Dypedal.

Også ute på gata tar han seg god tid. Først må riktig sted velges ut.

– Jeg bruker litt tid på å finne de gode plassene, for jeg har ofte en veldig klar idé om hvordan bildet skal se ut.

Deretter skal alt monteres før fotografiene tas. For å få alle rekvisittene til å stå, bruker Dypedal superlim. Men i en våt by som Bergen, er selv ikke det sterkeste limet alltid godt nok.

– Plassen må være tørr nok, og hvis det er kaldt, så bruker limet lang tid på å tørke. Så jeg velger som regel dager med fint og mildt vær.

Til slutt legges fotografiene ut på Instagram-kontoen, både nærbilder og bilder som viser omgivelsene de bittesmå figurene står i.

Ukjent skjebne

Hva som skjer etter at bildene er tatt, bryr kunstneren seg lite om. Han har som regel ingen anelse hvor lenge de ulike installasjonene blir stående.

– Det eneste jeg vet, er at noen står lenger enn andre. Noen følgere går av og til ut og finner kunsten, og legger ut bilder av disse. Da får jeg en viss oversikt.

– Tror du figurene blir ødelagt?

– Ja, mange blir nok tråkket på eller tatt. Det er mye som kan skje, men det gjør ingenting for meg. Når jeg har satt ut figurene og tatt bildene, er min del av kunsten ferdig. Da får den leve sitt eget liv.

FOTOKUNST. Øystein Dypedal sikter og skyter med kameraet. Han tar gjerne flere hundre bilder hver gang for å være sikker på at han får det han er ute etter.
FOTOKUNST. Øystein Dypedal sikter og skyter med kameraet. Han tar gjerne flere hundre bilder hver gang for å være sikker på at han får det han er ute etter. Foto: Lars Christian Økland

Satser på bok

Til nå har den kunstneriske sørlendingen tjent lite på prosjektet «Tiny Bergen», men det har heller ikke vært målet.

– Noen av bildene har vært på utstilling og de er til salgs. Men jeg gjør det ikke for å tjene penger. Da hadde jeg jobbet på en helt annen måte, sier Dypedal.

Nå blir derimot flere av bildene til salgs, men denne gangen mellom to permer.

– Ja, denne måneden gir jeg ut bok, og det blir spennende. Når jeg setter ut installasjoner, er jo det veldig midlertidig. Så for at folk skal få se flere bilder på en gang, har jeg samlet disse i en liten bok.