SIKRING: Det pågår kontinuerlig arbeid rundt den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad. Havaristen er så vidt synlig over vannskorpen etter at skipet sank ytterligere tirsdag.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
SIKRING: Det pågår kontinuerlig arbeid rundt den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad. Havaristen er så vidt synlig over vannskorpen etter at skipet sank ytterligere tirsdag. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: Poppe, Cornelius

Vokter døgnet rundt over fregatt fylt med militære hemmeligheter

KNM Helge Ingstad ligger nesten helt under vann - med en rekke type våpen, krypteringsutstyr og andre militære hemmeligheter om bord.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Håpet om å berge fregatten Helge Ingstad hang bokstavelig talt i en tynn tråd, og den røk mandag morgen.

Forsvaret har bekreftet at de ikke rakk å hente ut våpen eller andre viktige ting fra fregatten før den sank ytterligere mandag morgen.

Det er mange grunner til at fregatten må opp. Og arbeidet med å hente det ut blir bare vanskeligere jo lenger marinens tidligere stolthet blir liggende under vann.

Våpen og militære hemmeligheter

Fregattene er utstyrt med torpedoer, raketter, antiluft-rakettsystemer, synkeminer, kanon, maskingevær - håndvåpen og rikelig med ammunisjon.

Forsvarsmateriell, som har ansvaret for bergingsoperasjonen, føler seg trygge på at våpnene er sikret inne i vraket, men det er flere grunner til ferdselsforbud, flyforbud og vakthold rundt vraket.

Om bord finnes massevis av militære hemmeligheter. Beredskapsplaner, krypteringsutstyr, koder, manualer og materiale som er hemmeligstemplet av Nato og ikke kan komme på avveie. Mye er låst inn i safer, eller sikret fjernstyrt, men ikke alt.

– Ammunisjon og våpen om bord er sikret. Det utgjør ingen fare der det ligger. Når det gjelder det graderte materialet er det også i stor grad sikret av besetningen før de forlot fartøyet. I tillegg til det er det midlertidig erklært militært område rundt vraket, med militært vakthold, sier sjef for sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes, til TV 2.

– Har dere gjort dere tanker om at det finnes mye teknologi og gradert materiale noen kunne tenke seg å få tak i?

– Ja. Det er derfor vi har vakthold og passer godt på fartøyet, sier Stensønes.

Væpnet vakthold døgnet rundt

Sjøforsvaret ivaretar selv vaktholdet ved vraket, og vil forholde seg til lov om militærpolitimyndighetene når det kommer til eventuell maktbruk og sikring av området.

– Vi har militært vakhold kontinuerlig rundt vraket. Både for å sikre vraket, men også for å hindre at folk ikke setter seg selv i fare. Det er store krefter i sving, sier Stensønes.

Vraket vil bli voktet av bevæpede soldater inntil Helge Ingstad er berget og fraktet til Haakonsvern. Planen er at det arbeidet skal være ferdig om tre uker.

Forsvaret er klar på at eventuelle brudd på luftrestriksjonen, inkludert droneaktivitet, vil bli meldt til politiet.

Dårlig vær

Det er meldt en del mer vind utover dagen i dag, opp mot 15 meter i sekundet som går i nordlig retning.

Sjøforsvaret mener det skal være mulig å heve skipet og frakte det til Haakonsvern, tross vind og vær.

Foreløpig fokuserer Forsvarsmateriell på å sikre fartøyet der det ligger nå. Parallelt med dette planlegges selve bergingsoperasjonen.

– Man skal løfte fartøyet opp ved hjelp av to kranlektere. De er bestilt og er allerede på vei mot havaristedet, sier Håvard Mathiesen i Forsvarsmateriell

– Vårt mål er å begrense skadene i den grad de lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sa sjefen for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils-Andreas Stensønes, på en pressekonferanse tirsdag.

Lekker diesel

Kystverket forventer et situasjonsbilde som er likt gårsdagens. Det lekker jevnt med diesel fra havaristen. Kystverket har har fire oljevernsystemer som sveiper og samler opp forurensning som driver andre steder.

Totalt har kystverket samlet opp 34 kubikkmeter med såkalt emulsjon, altså olje blandet med vann.