SIKRET MED STÅLVAIERE: Bildet ble tatt mandag, før de fleste vaierne røk og fregatten gled lenger ut fra land. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
SIKRET MED STÅLVAIERE: Bildet ble tatt mandag, før de fleste vaierne røk og fregatten gled lenger ut fra land. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Kritiserer bruk av vaiere på KNM Helge Ingstad

Flere bergingseksperter er kritisk til bruken av vaier for å holde den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad stabil. De viser til at kjetting er det beste.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fregatten KNM Helge Ingstad ligger nå nesten under vann etter at samtlige stålvaiere røk tirsdag morgen.

Flere bergingseksperter som nettstedet aldrimer.no har kontaktet er svært kritiske til at det er brukt vaiere og ikke kjettinger for å stabilisere skipet.

– Det ser ut som de har bruk sytråd. Vi har kjettinger de kunne fått på en times varsel, sier direktør Jan Vindenes i selskapet Sotra Anchor & Chain. Han peker på at det er kjetting som er standard i internasjonal berging.

Han får støtte av Tjisse van der Meer, sjef for berging hos det nederlandske bergingsselskapet Ardent Global.

– Aldri i verden om vi ville valgt en slik løsning, sier van der Meer.

Ardent Global er selskapet som sto for snuingen av Costa Concordia i 2012.

Ifølge van der Meer var Ardent Global et av selskapene som Forsvaret kontaktet før de valgte Boa Management som bergingsselskap. Tilbudet fra van der Meers selskap ble avvist som «for dyrt», skriver aldrimer.no.

(©NTB)