– Vi kommer aldri til å nå samme nivå på lønn og formue som disse største langrennsprofilene

PÅ VEI OPP OG FREM: Henrik, Jakob, Gjert og Filip Ingebrigtsen har tatt Norge med storm det siste året. Nå kan Team Ingebrigtsen omsider begynne å leve av den sportslige suksessen.
PÅ VEI OPP OG FREM: Henrik, Jakob, Gjert og Filip Ingebrigtsen har tatt Norge med storm det siste året. Nå kan Team Ingebrigtsen omsider begynne å leve av den sportslige suksessen. Foto: Ruud, Vidar
Jakob Ingebrigtsen (18) var i oktober mer populær enn flere av de norske skiprofilene - blant dem Petter Northug. Likevel er forskjellene store for våre største idrettsstjerner.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norsk friidrett opplever omsider en real oppsving. Ingebrigtsen-brødrene og Karsten Warholm har gitt en aldri så liten friidrettsrevolusjon etter å ha markert seg på den aller største scenen.

Det viser godt igjen i popularitetsbarometeret til Sponsor Insight for oktober.

Gjert: – Bryr oss ikke veldig

For på en liste som vanligvis domineres av vintersportsutøvere, har den dobbelte gullvinneren fra EM, Jakob Ingebrigtsen, blitt skutt oppover. I oktober innehar han sjetteplassen.

Hekkeløper Karsten Warholm, som totalt for hele 2018 er på åttendeplass, er i oktober den niende mest populære idrettsutøveren i Norge.

– Sånne kåringer og målinger er ikke noe vi bryr oss så veldig mye om. Men det er klart det alltid er hyggelig å se at folk setter pris på oss og det vi driver med, sier Gjert Ingebrigtsen til TV 2 om sønnenes popularitet.

– Vi har hatt en langsiktig strategi i hvordan vi skal profilere oss, og bygge opp Team Ingebrigtsen som en egen merkevare. Blant annet gjennom TV-serien. Det er en del som tyder på at vi nå begynner å se resultater av dette. Enn så lenge blir vi ikke overøst med tilbud fra sponsorer. Det viktigste for oss er at guttene kan leve et normalt liv og ha råd til å drive med idretten. Og det begynner vi å nærme oss nå.

De ti mest populære idrettsutøverne i oktober

Kilde: Sponsor Insight

1 Aksel Lund Svindal 48 %
2 Johannes Høsflot Klæbo 38 %
3 Therese Johaug 36 %
4 Tarjei Bø 35 %
5 Johannes Thingnes Bø 33 %
6 Jakob Ingebrigtsen 33 %
7 Petter Northug 33 %
8 Kjetil Jansrud 32 %
9 Karstein Warholm 28 %
10 Magnus Carlsen 26 %

* Prosenttallet viser andelen av Norges befolkning som sier at den aktuelle personen er en av idrettsutøverne de liker best.

For det er ikke til å stikke under stol at det er langt mer lukrativt å lykkes på snø enn tartan-dekket i Norge. Våre største ski-profiler kan i enda større grad leve av satstingen enn friidrettsprofilene - det har man fått illustrert i «Team Ingebrigtsen»-serien.

– Vi kommer aldri til å nå samme nivå på lønn og formue som disse største langrennsprofilene. Vi er ikke i nærheten en gang. For oss virker det som en som er på pallen i fire verdenscuprenn i langrenn, automatisk tjener bedre enn en topputøver i friidrett. Dit kommer vi nok aldri. Vintersport har åpenbart en unik posisjon hos det norske folk, sier Gjert Ingebrigtsen.

– Oppfattet ham som "cocky"

Der Warholms popularitet steg til værs i fjor etter VM-gullet i London, og som er en god grunn til at han er høyt på listen for hele 2018, er det er tydelig å se at populariteten til Ingebrigtsen-brødrene har økt i takt med EM-suksess og TV-serien «Team Ingebrigtsen» de siste månedene.

I juli lå brødrene Jakob, Filip og Henrik alle mellom 16 og 11 prosent på popularitetsbarometeret. Men med EM i august og «Team Ingebrigtsen» på skjermen utover høsten ble tallene over doblet. Jakob står på 33 prosent i oktober, mens Filip og Henrik har stabilisert seg med 24 prosent. Det er like bak tiendeplassen til Magnus Carlsen på 26 prosent.

– For noen år siden var Henrik Ingebrigtsen i det man kan kalle den negative siden av målingen. Han har hatt noen som ikke har vært «fan». Gjennom Team Ingebrigtsen har folk fått et positivt inntrykk av ham. Han fremstår på en jovial måte der man før fikk noen få glimt av ham på nyhetene med solbriller og bart. Da fikk man kanskje inntrykket av at han er en «cocky» type. Det tror jeg ikke folk har av han lenger etter hvert som man er blitt kjent med ham, sier Sponsor Insights daglige leder, Vegard Arntsen.

Med vintersesongen i emning er det verdt å merke seg at Jakob Ingebrigtsens popularitet er i ferd med å overgå noen av våre største stjerner med ski på beina. Blant dem som blir passert av det 18-årige løpsfenomenet fra Sandnes, er Petter Northug.

– Det tar jeg som en selvfølge. Jakob er «up and coming». I år blir han årets idrettsutøver med de resultatene. Det er en jeg tror vi får mye glede av. Han tror jeg også kan være på toppen om noen år, sier Northug.

– Veldig gøy

I Warholm-leiren ser man med glede på resultatene fra undersøkelsen. Hekkeløperen fra Ulsteinvik har klart å holde seg populær og samtidig fått besøk av landslagskollegene i toppsjiktet.

– Vi synes jo at det er gøy at friidretten har kommet seg høyt oppe på denne listen – og det er hyggelig å se at Jakob er godt oppe på listen. Det skjer mye i norsk friidrett – også utover familien Ingebrigtsen og Karsten, og det setter vi stor pris på. Jeg tror nok at norske friidrettsutøvere på sikt kan ta en enda sterkere posisjon på slike lister, men det skal mye til å bli konkurransedyktig mot utøvere fra nasjonalidrettene som for eksempel ski. Samtidig har vi strålende representanter for norsk ski-idrett her hjemme. Det er bare å gratulere Aksel Lund Svindal, Johannes Høsflot Klæbo og de andre helt i toppen. De er svært gode representanter for norsk idrett, sier Karsten Warholms mor og manager, Kristine Haddal.

SJOKKERT: Karsten Warholm kunne knapt tro det etter å ha løpt inn til VM-gull i London i fjor. FOTO: Bildbyrån/Jon Olav Nesvold
SJOKKERT: Karsten Warholm kunne knapt tro det etter å ha løpt inn til VM-gull i London i fjor. FOTO: Bildbyrån/Jon Olav Nesvold

Warholm har vært mer og mer synlig i nyhetsbildet etter VM-gullet i London i fjor og suksessen har fortsatt med solide prestasjoner i Diamond League og EM-gull i London på 400 meter hekk. Haddal legger ikke skjul på at økonomien til sønnen er blitt bedre etter suksessen det siste året.

– Sponsor-etterspørselen etter Karsten har økt stort – og har beveget seg fra å være av ren lokal karakter til å bli nasjonal og internasjonal. Friidrett er en internasjonal stor idrett – og det kommer henvendelser fra merkevarer med nedslagsfelt i mange land. Og det synes vi er hyggelig, sier Haddal.

– Hva tenker du om at Karsten har beholdt populariteten etter gjennombruddet i et «vinter-OL-år»?

– Det synes jeg er veldig bra. Det er klart at vinteridretter tradisjonelt står sterkt i Norge med mye sendetid på riksdekkende TV, men vi er veldig fornøyde med at Karsten er så høyt oppe. Vi ser også en økende medieinteresse for Karsten.

Lik TV 2 Sporten på Facebook