Si farvel til bilde-kaoset:

Fotografens beste tips for å få orden på bildene dine

BILDEPROGRAM: Fotograf Jan Ivar Vik anbefaler programmet Adobe Lightroom til organisering av bildebiblioteket. Foto: Alexander Klanderud/TV 2
BILDEPROGRAM: Fotograf Jan Ivar Vik anbefaler programmet Adobe Lightroom til organisering av bildebiblioteket. Foto: Alexander Klanderud/TV 2
Eksterne harddisker, gamle mobiler, rotete mapper, apper og nettskyer kan skape kaos.

Vi tar bilder som aldri før.

I 2017 tok ble det tatt 1,2 billioner (1.200 000 000 000) bilder verden over, ifølge beregninger fra InfoTrends. 85 prosent av disse bildene ble tatt med smarttelefon, skriver Business Insider.

Tallet har doblet seg siden 2013 og økningen vil neppe avta med det første.

Men hvor mange av dem ser du egentlig igjen?

Psykolog Maryanne Garry fra Victoria-universitetet i Wellington, New Zealand, har forsket på hvordan den uhorvelige mengden bilder vi tar kan påvirke oss. I en studie fra 2014 konkluderer hun med at folk tar så mange bilder at de endrer minnene våre av hva vi faktisk har opplevd, og at vi gir bort muligheten til fullt og helt å være til stede i øyeblikket.

Samtidig risikerer man at de magiske minnene man faktisk foreviger, forsvinner fullstendig i mylderet av smarttelefoner, kameraer, harddisker, mapper, apper, innbokser og skytjenester.

– Foreldre tar tusenvis av bilder, men dumper dem gjerne bare et sted og ikke ser ikke noe særlig mer til dem, fordi det er for vanskelig å organisere bildene, sier Garry til radiostasjonen NPR.

Fotografens beste tips

På denne tiden av året sitter mange og ser gjennom bildene man har tatt gjennom året og bestiller julekort, kalendere og fotoalbum. Hvor enkel denne jobben blir, avhenger av hvor flink du er i å holde orden på bildene dine.

For noen er nok dette en selvfølge, men mange opplever nok å ha et uoversiktlig digitalt bilde-kaos.

Én av dem som er helt avhengig av å ha god orden på dette er fotograf Jan Ivar Vik, som driver Vik Foto i Sarpsborg.

33-åringen forteller mer enn gjerne om hvordan han vedlikeholder sitt stadig ekspanderende digitale bilde-bibliotek.

Fotograf Jan Ivar Vik bruker mye tid på å holde orden i bildene sine. Foto: Privat
Fotograf Jan Ivar Vik bruker mye tid på å holde orden i bildene sine. Foto: Privat

#1: Ta backup

Til tross for at sky-tjenestene har blitt vesentlig bedre og sikrere de siste årene, er det anbefalt å ha backup av bildene sine på flere steder.

Fotograf Vik legger alltid alle bildene sine inn på datamaskinen der han kan nyte og jobbe med dem i all sin prakt, fremfor å knote på mobilen.

– Det kan derfor være lurt å jevnlig legge bildene over på PC eller Mac for å holde oversikt over bildene, og ikke minst ha en backup. Både PC og Mac har gode programmer innebygd for lagring, organisering og enkel bildebehandling. Selv om det finnes mange gode apper for redigering og bilder på mobilen, er det ingenting som slår å kunne jobbe på en datamaskin med stor skjerm og alle innstillingsmuligheter tilgjengelig, sier Vik TV 2.

Han legger til at han anbefaler programmet Adobe Lightroom til bildebehandling og organisering.

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) anbefaler folk å ta backup, og mener de store skytjenestene nå har blitt så sikre at man trygt kan ta dem i bruk som primær-løsning.

Seniorrådgiver i Norsis, Bjarte Malmedal.
Seniorrådgiver i Norsis, Bjarte Malmedal.

– Det å ta backup av bildene er en viktig del av å passe på de digitale tingene sine. I dag får du veldig gode skytjenester som er synkronisert med telefonene, og det å lagre bildene i skytjenestene er faktisk ganske sikkert. Samtidig skal man tenke over hvilke type bilder man laster opp. Hvis man har noen bilder som man anser å være fryktelig private eller sensitive, så bør man kanskje ikke laste dem opp, sier Bjarte Malmedal i NorSIS til TV 2.

Han ønsker ikke å trekke frem noen spesifikke skytjenester over andre, men understreker at det er viktig at det er en seriøs aktør som tilbyr totrinns bekreftelse.

Går du for sky-lagring må du imidlertid være forberedt på å betale hver måned. Google Foto tilbyr riktignok 15 gigabyte gratis lagring, men da reduserer de bildeoppløsningen til 16 megapiksler. Ønsker du full oppløsning må du betale en gitt sum i måneden. Én terabyte lagriningsplass vil for eksempel da koste deg 899 kroner i året.

Apple tilbyr sine kunder fem gigabyte lagring gratis i sin tjeneste iCloud, men ønsker du mer enn dette, må du ut med mellom 10 og 99 kroner i måneden.

– Jeg har to store harddisker. Den ene brukes til lagring og den andre til backup. I tillegg til dette bruker jeg online backup hvor alt ligger lagret i skyen. En av fordelene med skylagring er at disse filene befinner seg geografisk et helt annet sted enn både originalfilene og backupdisken, slik at man er sikret selv ved brann og tyveri. Kort fortalt er bildene mine trygt lagret tre forskjellige steder, sier fotograf Vik.

#2: Ranger bildene

STJERNER: Ranger de beste bildene dine og søk dem opp senere. Her kan du også "tagge" med nøkkelord. Skjermdump
STJERNER: Ranger de beste bildene dine og søk dem opp senere. Her kan du også "tagge" med nøkkelord. Skjermdump

Fotografen bruker også tid på å gå gjennom bildene, for å finne ut hvilke han ønsker å jobbe videre med.

– Med en gang jeg kommer tilbake fra en jobb importerer jeg bildene fra alle minnekortene og inn på maskinen. Jeg tar backup og begynner sorteringen hvor jeg velger ut de bildene jeg ønsker å jobbe videre med. Første gang jeg går gjennom bildene gir jeg de beste bildene 1 stjerne, deretter går jeg gjennom alle som har fått 1 stjerne og gir 2 stjerner til de jeg ønsker å redigere. Dermed er det lettere å finne frem blant hundretusenvis av bilder, sier Vik, som har jobbet som fotograf i snart ti år.

I Windows kan man gi de beste bildene et gitt antall stjerner ved å høyreklikk på filene og velge «egenskaper» og deretter detaljer. Senere kan du skrive inn søkeordet «rating:» og kun vise bildene med et gitt antall stjerner (se bilde), eller sortere filene etter antall stjerner.

Mange bruker Google Foto eller iCloud Photos for å holde orden på mobilbildene sine. Disse kan synkroniseres med kamera-bildene dine, men også med bildene fra Snapchat, Instagram, Facebook og alle andre apper der du sender eller mottar bilder.

Google Foto gir deg muligheten til å favoritt-merke de beste bildene dine. I iCloud Photos holder det å trykke på hjertet på bildet.
Google Foto gir deg muligheten til å favoritt-merke de beste bildene dine. I iCloud Photos holder det å trykke på hjertet på bildet.

Nylig fikk Google Foto en funksjon der du kan stjerne-merke de beste bildene dine fortløpende. Disse vil da legge seg i et eget favoritt-album som gjør det lettere for deg å hente dem frem senere. Også Apples iCloud Photos har lignende funksjonalitet.

Jan Ivar Vik mener alle bør ta seg tid til å gjøre dette, så man ikke risikerer at de beste bildene og flotteste minnene blir borte i mengden.

– De virkelig gode bildene mine gir jeg 5 stjerner i Lightroom. Det gjør det lettere å sortere når jeg skal finne frem til bilder som for eksempel skal publiseres på Instagram. På de medfølgende programmene på Mac og PC finnes tilsvarende funksjon. I Bilder-programmet på Mac kalles det Favoritter. Det er en fin måte å fremheve gode bilder på, uten å måtte lage en ekstra kopi av bildet som tar mer plass, sier Vik.

#3: Få orden på mapper og filer

Når man legger inn bilder fra ulike kameraer og telefoner, kan det fort gå ende med et eneste stort rot av mapper. Fotografen mener folk bør ta seg tid til denne ryddejobben.

– Mine private bilder organiserer jeg i et ganske enkelt mappehierarki hovedsakelig på årstall, med undermapper som inneholder dato og måned og en liten beskrivelse av hva slags bilder det er snakk om. I mappen for 2018 kan en undermappe se slik ut: «2018-02-10 Aking i korketrekkeren». Da kan jeg lese ut i fra mappen at 10. februar 2018 tok jeg bilder i Korketrekkeren. Grunnen til at det står årstall-måned-dag i den rekkefølgen er at på maskinen så kan man da sortere hele året kronologisk i én og samme mappe, sier han.

Eksempel på mappestruktur med dato og beskrivelse. Man kan droppe undermappene om man ikke vil ta se tid til så omhyggelig sortering.
Eksempel på mappestruktur med dato og beskrivelse. Man kan droppe undermappene om man ikke vil ta se tid til så omhyggelig sortering.

Han foreslår også å legge inn tags til bildene slik at biler kan søkes opp med nøkkelord.

– Skulle man finne på å gjøre mange forskjellige ting på samme dato er det ingenting i veien for å ha en lengre beskrivelse av hva mappen inneholder, eller bare opprette flere mapper på samme dato med ulike beskrivelser. I Lightroom eller lignende programmer kan man også legge inn tags (søkeord) til bildene. Da kan jeg legge inn «aking, snø, vinter, oslo» til bildene fra Korketrekkeren og det vil da gjøre det lettere for meg å søke tilbake til disse eller lignende bilder senere. Det samme kan gjøres med personer.

Gode søkemuligheter på telefonen

Her har også Google og Apple satset hardt på å få til et bra system, og det er blitt langt enklere å finne frem til bildene dersom man vet omtrent når eller hvor de er tatt, eller hva de inneholder.

Samtidig bruker de blant annet kunstig intelligens og stedsdata, slik at man kan søke på gjenstander, miljøer eller angitte steder. Da vil man få opp forslag til bilder som inneholder dette. Stedssøk forutseter imidlertid at man har skrudd på posisjonsdata når bildene blir tatt.

Ikke legg alle eggene i én kurv. Det er kanskje mitt beste tips.
Jan Ivar Vik

Det vil nok imidlertid fortsatt ta litt tid før disse søkene blir helt presise. Du har størst sjanse for å finne det du leter etter om du søker med engelske ord, for eksempel «beach» i stedet for «strand».

I USA kan man også skru på ansiktsgjenkjenning, men dette er ikke tillat i Europa på grunn av EUs personvernregler.

#4 Ingenting varer evig

En ting som taler sterkt for at man bør ha en skytjeneste i tillegg til sine egne harddisker, er at alt går i stykker en eller annen gang. Harddisken din kan i prinsippet når som helst ta kvelden, og det kan være en kostbar operasjon å få hentet ut dataene igjen.

Backup – enten det er på PC, eksterne harddisker eller i skyen – gir deg ekstra trygghet. Foto: Colourbox
Backup – enten det er på PC, eksterne harddisker eller i skyen – gir deg ekstra trygghet. Foto: Colourbox

– Alle datamaskiner, harddisker og mobiltelefoner vil en dag slutte å fungere. Sånn er det bare og det er bare et spørsmål om tid. Et godt råd er: Se på telefonen din eller datamaskinen din og tenk at om fem minutter så slutter den å fungere. Hvis du da får litt panikk og høyere puls, har du kanskje ikke gode nok backuprutiner. Da vil jeg anbefale deg å gjøre noe med det før det er for sent.

Dette er en av hovedgrunnene til at fotografen alltid vil ha trippel backup av bildene sine.

Ikke legg alle eggene i én kurv. Det er kanskje mitt beste tips. Jeg har hørt om en som glemte koden til telefonen og passordet til iCloud og ble låst ute fra hele greia, uten å få mulighet til å hente ut alle bildene han hadde tatt. Jeg hører også ukentlig om folk som har mistet alt de har lagret på datamaskinen fordi de har glemt å ta backup og har vært utsatt for enten tyveri eller datahavari. Det er fryktelig trist. Skytjenester gjør hverddagen vår litt enklere, men jeg ville aldri stolt fullt og helt på én tjeneste eller ha alle bildene mine lagret kun på ett sted, mener han.

Hva skjer med dataene dine hvis man dør?

Et siste aspekt, som de fleste vegrer seg for å tenke på, er at fotografen selv kan dø eller bli ute av stand til å ta hånd om dataene sine.

– Det er en større og større problemstilling. Hva skjer med alle de hundrevis av de digitale identitetene vi har der ute på digitale tjenester? Det er noe folk bør være bevisste på, sier Malmedal i Norsis.

De store selskapene tilbyr imidlertid løsninger for også dette, der man gir nære bekjente eller familie tilgang til å disponere over kontoen sin dersom man blir ute av stand til å gjøre det selv.

Facebook: Opprett minnekontoforvaltere

Google: Gjør dette i tilfelle du går bort eller slutter å bruke Google

Apple tilbyr ikke en slik mulighet, og i personvernreglene heter det at de vil slette dine personlige data når de mottar et dødssertifikat.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook