Dette bør du vite om kosttilskuddene du tar

OVERRASKET: Hvilke kosttilskudd er egentlig nødvendig?
OVERRASKET: Hvilke kosttilskudd er egentlig nødvendig? Foto: Jan Morten Bjørnsen/Helsekontrollen
HELSEKONTROLLEN (TV 2): Bloggeren Marna Haugen Burøe (37) tar kosttilskudd for å føle seg bedre, men hjelper det? Dette er ekspertenes dom.

Sammen med lege Kaveh Rashidi og ernæringsbiolog Lise von Krogh, har Helsekontrollen sett på hvilke kosttilskudd bloggeren Marna Haugen Burøe tar:

D-vitamin, plantebasert omega-3, Gerimax og Betakaroten.

Se Helsekontrollen på TV 2 torsdag klokken 20.00 eller på TV 2 Sumo

Mer betakaroten i gulrot

Burøe ville bli brun og kjøpte derfor kosttilskuddet Betakaroten fra Life.

Ifølge Rashidi setter betakaroten seg i fettcellene rett under huden og gir en oransje farge som syns gjennom huden. Hvis man soler seg er det selve huden som endrer farge, og da dekker man over betakarotenfargen.​

BETAKAROTEN: En gulrot inneholder mer betakaroten enn en tablett. Foto: Jan Morten Bjørnsen/Helsekontrollen
BETAKAROTEN: En gulrot inneholder mer betakaroten enn en tablett. Foto: Jan Morten Bjørnsen/Helsekontrollen

– Denne pakken inneholder kun 3 mg betakaroten og det er kanskje en gulrot eller to. Så ved å spise rotfrukt med betakaroten så får du i deg høyere doser enn dette tilskuddet, sier Rashidi.

Burøe trodde hun måtte spise flere kilo med gulrøtter om dagen for å få samme mengde betakaroten som fra tilskuddet.

Til Helsekontrollen sier produsenten følgende:

– Betakaroten er laget for å supplere kostholdet. Grunnen til relativt lavt nivå av betakaroten i tablettene er at Norge har hatt en øvre grense på 3 mg betakaroten per dagsdose.

Ernæringsbiolog Lise von Krogh legger til at betakaroten er et harmløst produkt så lenge man ikke tar en høyere dose enn anbefalt. Høydose betakaroten i kombinasjon med røyking øker risikoen for lungekreft.

Viktig med D-vitamin

Bloggeren tar også D-vitamin som kosttilskudd.

– D-vitamin er noe jeg tror jeg faktisk trenger, særlig på vinteren når det er lite sol. På sommeren føler jeg meg frisk og rask, da tar jeg ikke noe, men på vinteren syns jeg det er greit med kosttilskudd for da føler jeg at jeg trenger mer energi, sier Burøe.

Von Krogh bekrefter at det er viktig å få i seg nok D-vitamin.

– Mange tror at det lageret vi opparbeider om sommeren varer året rundt, men det gjør det ikke. Når vi nærmer oss november og desember begynner nivået å bli lavt og da må vi fylle opp fra kosten eller ta tran, sier von Krogh, som anbefaler at vitamin D-behovet dekkes fra maten allerede fra september av.

Ernæringsbiologen anbefaler meieriprodukter som er tilsatt D-vitamin, samt fet fisk og egg. Får man ikke nok gjennom kosten anbefaler hun å ta tran framfor et rent D-vitamintilskudd.

– Da dekker du både behovet for omega-3 og D-vitamin samtidig, men tar du omega-3-kapsler er disse ofte uten vitamin D, forklarer hun.

D-vitamin hjelper ikke mot vinterdepresjon sier våre eksperter. Foto: Jan Morten Bjørnsen.
D-vitamin hjelper ikke mot vinterdepresjon sier våre eksperter. Foto: Jan Morten Bjørnsen.

– Jeg har en tendens til å få vinterdepresjon og derfor tar jeg dette, forklarer Burøe.

Rashidi avkrefter at det finnes en sammenheng mellom D-vitamin og depresjon.

– D-vitamin handler først og fremst om å få et sterkt skjelett, sier Rashidi.

Mindre effektiv omega-3

Marna tar en plantebasert omega-3 da hun ikke liker fersk tran, og har hørt at trankapsler kan være harsk. Von Krogh er enig i at omega-3 er viktig for mennesker, og spiser man ikke nok fisk må man få det på andre måter.

– Omega 3 vi finner i planter, er mye mindre effektiv enn den omega-3 vi finner i sjømat, sier hun.

Igjen er anbefalingen å ta tran for å få den mest effektive formen for omega-3, samt D-vitamin og litt jod.

Ernæringsbiolog: Plantebasert omega 3 er mindre effektiv enn dyrebasert omega 3. <br>Foto: Jan Morten Bjørnsen/Helsekontrollen
Ernæringsbiolog: Plantebasert omega 3 er mindre effektiv enn dyrebasert omega 3.
Foto: Jan Morten Bjørnsen/Helsekontrollen

– Kjøp en pakke som har lang holdbarhet, de er trolig produsert nylig og skal derfor ikke være harsk, sier von Krogh.

Udo’s Choice som står bak plantebasert omega-3, sier at de ikke er enige med Helsekontrollens eksperter, men poengterer at det er viktig at omega-3-kapslene ikke skal erstatte et fullverdig kosthold.

– Placebo-effekt

Neste produkt som bloggeren viser fram er Gerimax.

– Denne er populær siden den lover både multivitaminer og overskudd, men alt dette får du i et normalt kosthold, sier Rashidi.

Han forteller også at produktet inneholder ginseng, som gjør at den kan markedsføre seg ved å si at den gir overskudd og energi.

– All forskning tyder at den energien du får av å spise dette skyldes placebo-effekten. Du tror det fungerer godt og derfor fungerer det, sier Rashidi.

GERIMAX: Lover å gi overskudd og energi. Foto: Jan Morten Bjørnsen/Helsekontrollen.
GERIMAX: Lover å gi overskudd og energi. Foto: Jan Morten Bjørnsen/Helsekontrollen.

– Tar du meieriprodukter og fisk så har du ingen gode grunner til å ta dette, og maten trenger ikke å være fancy, fiskepinner, fiskegrateng er også bra jodkilder, sier von Krogh.

Orkla som står bak Gerimax sier følgende:

– Ginseng har vært brukt i folkemedisin i mer enn 200 år mot tretthet og utmattelse. I tillegg inneholder Gerimax vitaminer.

Konklusjon

Ekspertene konkluderer med at så lenge man spiser sunn og variert mat er det ikke behov for kosttilskudd, med unntak av vitamin D.

Dersom man føler man har mangel på noe så bør man rådføre seg med lege før man starter på tilskudd da årsaken kan være sykdom. Gravide bør alltid rådføre seg med lege først.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook

Redaksjonens anbefalinger

  1. Gjør sjokkavsløring med skjult kamera
    Torsdag 1. nov. 2018 | Underholdning
  2. Leker og toalett ble ikke rengjort skikkelig på to uker
    Torsdag 15. nov. 2018 | Underholdning
  3. Rannveig (18) takket ja til gratisprøve – så fikk hun inkassokrav
    Torsdag 15. nov. 2018 | Underholdning
  4. – I verste fall må penis amputeres
    Torsdag 29. nov. 2018 | Underholdning
  5. Britiske kongefamilien: Delte julekort og sprer glede
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning

Delt i sosiale medier

  1. Magnus Carlsen debuterer som rapper: – Jeg er sjakkens badboy!
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  2. Lavrans Solli og Anja Johansen har blitt foreldre igjen
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  3. Derfor vil ikke Carola (51) gifte seg med kjæresten
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  4. Kanye West med Twitter-tirade mot Drake
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning
  5. Bloggerens klare beskjed til fremmede som dukker opp på hemmelig adresse
    Fredag 14. des. 2018 | Underholdning