SPISER OG DRIKKER SUNT: Magnus Carlsen er bevisst på hva han får i seg i løpet av sjakk-VM.
SPISER OG DRIKKER SUNT: Magnus Carlsen er bevisst på hva han får i seg i løpet av sjakk-VM. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.

Salater, bær og ingen dessert: Dette er Carlsens VM-meny

– Han er veldig strukturert og opptatt av at han skal spise riktig, sier Team Carlsens kokk.
VM-motstander Fabiano Caruana hyller Carlsens tilnærming til sporten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Blir det av og til en dessert, brus...?

– Nei, ingenting av det. Ingenting.

De lærde strides over hvor mange kalorier en sjakkspiller forbrenner i løpet av et gjennomsnittlig langt sjakkparti, men hos Team Carlsen skal man uansett ikke spise for mye eller feil på noe tidspunkt.

Det sørger Magnus Carlsens egen kokk, Magnus Forssell, for under VM-kampen i London.

Usunn og «tung» mat er fy fy - salater og «lett» mat er tingen.

VM-meny

For som i de foregående VM-kampene, har Team Carlsen tatt seg råd til å ta med en egen kokk til det lange oppholdet i London.

Forssell bor sammen med resten av de som utgjør Team Carlsen på ærverdige Rosewood Hotel, som har fem stjerner, bare noen hundre meter fra spillerlokalet The College i Holborn-distriktet sentralt i London.

Der har han fått tilgang til kjøkkenet, og der lager han mye av det Carlsen får i seg i løpet av VM-kampen.

– Jeg vet at Magnus er veldig opptatt av hva han spiser, spesielt før og under VM. Han vil ikke ha for «tunge» eller for usunne ting. Han er strukturert og opptatt av at han skal spise riktig, sier Forssell til TV 2.

En «vanlig» dag i sjakk-VM, noe som er vanskelig å definere all den tid selve sjakkspillingen kan ta alt mellom én og åtte-ni timer, vil se noenlunde slik ut:

  • Carlsen vil normalt stå opp i 10-tiden, og han spiser frokost ikke lenge etterpå. Frokosten er «veldig sunn», sier Forssell, og kan bestå av acaibær/acai-smoothie, eventuelt en lett salat, med for eksempel tomat, spirer, skrelt paprika («det er ikke så mange "freshe" ting i skallet»). Generelt «fornuftig og lett mat», sier Forssell.
  • Lunsj vil han normalt spise rundt 13:30 - 90 minutter før partiet starter. Til lunsj spiser han ofte en salat med noe annet i, og eventuelt en omelett med poteter og ost. «Det er det mest usunne han spiser», forteller Forssell.
  • Partiene starter 15:00 lokal tid. «Han har aldri mat der. Bare nøtter, bananer, frukt, smoothie, juice og sånne ting».
  • Middag blir selvsagt etter partiet, men tidspunktet vil her variere mye. Team Carlsen varierer mellom å spise på restauranter og å spise mat på hotellet, tilberedt av Forssell. «Til middag kan han spise alt fra det han har lyst på til det jeg anbefaler». Lørdag kveld, for eksempel, ble det havabbor.

– Spiller han sjakk i sju timer, så er han jo sulten

– Han er veldig fornuftig. Han er ikke bare verdens beste sjakkspiller, han er en veldig fornuftig mann. Og han er veldig strukturert. Men han spiser ikke bare havrekli og linser til alle måltider, sier Forssell, og nevner at mat som pasta og pizza, for eksempel, også kan havne på menyen:

– Maten må være velbalansert. Spiller han sjakk i sju timer (som Carlsen og Caruana gjorde på fredag, journ.anm.), så er han jo sulten.

– Gjør dere noe annerledes i matveien nå enn dere har gjort tidligere?

– Nei, det vil jeg ikke påstå. Egentlig ikke. Det måtte eventuelt være småting - man forandrer seg jo som menneske.

Caruana: – Man brenner mange kalorier

Det er ingen hemmelighet at Carlsen også tar fysisk trening seriøst.

Caruana har tidligere uttalt av Carlsen er en foregangsmann innen trening, kosthold og den generelle tilnærming til spillet.

– Sjakkspillere tar ikke den fysiske biten så seriøst som de burde. Magnus, derimot, gjør det, og jeg tror det er en av grunnene til hans suksess, er han sitert på i The Guardian.

Nå har amerikaneren fokusert på akkurat det samme før VM-kampen i London.

– Sjakk krever mye utholdenhet. Man sitter i ro og spiller seks, syv timer sammenhengende. Man brenner mange kalorier og man kan fort bli mentalt sliten. Om den fysiske formen din ikke er god, så vil du sannsynligvis «krasje» på et tidspunkt, sier Caruana til Time.

Jogging, basketball, tennis, svømming og yoga har derfor stått på menyen i Caruanas oppladning til kampen.

Han sier han ikke følger en «streng diett», men at han er påpasselig med ikke å få i seg for mye sukker.