Om lydloggen:

Sjokkert og trist over manglende prosedyrer

Navigasjonsekspert Arnt Myrheim-Holm ble svært overrasket da han hørte lydloggen. – Her er det klare feil og mangler, sier han.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag kveld publiserte VG lydloggen fra radiosambandet til fregatten KNM «Helge Ingstad» før og under kollisjonen med tankskipet Sola TS.

Arnt Myrheim-Holm, som er ekspert på navigasjon, mener lydloggen inneholder klare feil og mangler.

Myrheim-Holm sier at han ble både sjokkert og trist da han hørte klippet.

– Dersom den lydloggen som foreligger er all kommunikasjon som ble foretatt før kollisjonen, er det tydelige feil og mangler i forhold til kommunikasjonsprosedyre når det gjelder kontakt mellom skip, sier Myrheim-Holm til TV 2.

Det var NRK som omtalte saken med navigasjonseksperten først.

Prosedyrer ikke fulgt

Myrheim-Holm forteller at alle som fører skip blir grundig drillet i internasjonale prosedyrer for hvordan man skal foreta radiokommunikasjon mellom fartøy, og hvordan man skal kommunisere under en tilsvarende situasjon som oppsto i Øygarden natt til torsdag.

– Jeg ble overrasket, sjokkert og trist da jeg hørte lydloggen. I tillegg til at prosedyrer ikke blir fulgt, hører man også tydelig hvor preget de involverte er av situasjonen. Loggen viser også hvordan mennesker reagerer og blir satt ut når en slik situasjon blir kastet på oss, sier navigasjonsoffiseren, som er studieprogramleder for nautikk ved NTNU.

Myrheim-Holm presiserer at vi ennå ikke vet om lydloggen han har hørt er den fullstendige kommunikasjonen mellom fartøyene.

– Det kan ha blitt kommunisert i flere kanaler enn den vi har hørt, sier han.

Navigasjonsekspert Arnt Myrheim-Holm. Foto: Privat
Navigasjonsekspert Arnt Myrheim-Holm. Foto: Privat

Klare varsler

Fregatten KNM Helge Ingstad fikk klare advarsler fra tankskipet Sola over radiosambandet før de kolliderte, viser lydloggen som VG har fått tilgang til.

Lydloggen viser at det ble opprettet kontakt mellom skipene ett minutt før det smalt.

Uten å være sikker på om det er fregatten som kommer mot dem, spør «Sola TS» om det er «Helge Ingstad» som kommer mot dem. Dette bekrefter krigsskipet fem sekunder etter.

I tiden som følger ber tankskipet fregatten gjentatte ganger om å dreie kursen mot styrbord.

Svaret fra fregatten er ifølge lydloggen: «Da går vi for nærme blokkene».

«Sving styrbord, hvis det er du som kommer. Altså, du har ...», svarer «Sola TS» blant annet.

– Det blir en kollisjon

Senere gir tankskipet følgende beskjed: «Helge Ingstad! Drei!», før de tre sekunder etter sier: «Det blir en kollisjon her da».

Fregatten hadde en fart på 17 knop da skipene kolliderte.

Kontakten med «Helge Ingstad» blir sporadisk etter dette, og det ljomer kraftig fra fregattens alarmer. «Vi har slått alarm. Prøver å få kontroll på situasjonen», sier de til vaktsentralen.