Sjøtrafikksentralen var i kontakt med fregatten rett før ulykken

BERGING: Sikringsarbeidet er i full gang i Hjeltefjorden.
BERGING: Sikringsarbeidet er i full gang i Hjeltefjorden. Foto: Kystverket
Det var kontakt mellom KNM Helge Ingstad og sjøtrafikksentralen på Fedje før kollisjonen natt til torsdag.

Milliardfregatten ligger havarert i fjæra i Hjeltefjorden i Øygarden etter kollisjonen med oljetankskipet Sola TS natt til torsdag.

Det alle spør seg er hvordan en fregatt full av teknologi som skal hindre slike ulykker kunne kollidere med et annet skip i et område tett overvåket av en av Kystverkets sjøtrafikksentraler.

– Vi kan bekrefte at det var kontakt mellom fregatten og trafikksentralen på Fedje i forkant av kollisjonen, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy til TV 2.

Han vil ikke utdype hva som ble kommunisert med fregatten.

Det var nettstedet Aldrimer.no som først omtalte kontakten mellom fregatten KNM Helge Ingstad og Kystverkets sjøtrafikksentral.

Regiondirektør i Kystverket, Jon Erik Hagen, bekrefter også at de har lydlogg og digital videologg av seilasen. Dette materialet er beslaglagt av politiet.

– Vi har et godt bilde av seilasen, men kan ikke gå nærmere i detalj om hendelsesforløpet, sier Hagen til TV 2.

Det har foreløpig ikke lykkes TV 2 å komme i kontakt med sjøforsvaret fredag morgen for å kommentere opplysningene.

AIS trolig avslått

Alt tyder på at fregatten kjørte uten AIS-systemet påslått på ulykkestidspunktet. AIS er et automatisk identifikasjonssystem som gir kontinuerlig oversikt over skipstrafikken.

Oversikten på MarineTraffic natt til torsdag viste hvordan tankskipet Sola TS holdt stø kurs nordover. Mens man ikke kunne se KNM Helge Ingstad på radaren før etter ulykken. Da dukket den plutselig opp.

Det er imidlertid ikke uvanlig at militære fartøy har AIS-en skrudd av, fortalte kontreadmiral Nils Andreas Stensønes under en pressekonferanse torsdag.

– Et særlig ansvar

– Sjøforsvaret har klare regler for dette. Det skal være en bevisst handling å skru av AIS, og hvis man gjør det har man et særlig ansvar for sikker sjøfart, sier skipssjef på KNM Thor Heyerdahl, Daniel Thomassen, til TV 2.

KNM Thor Heyerdahl er søsterskipet til KNM Helge Ingstad.

Under pressekonferansen fredag kom det også fram at det ikke var sendt noe nødsignal forut for ulykken.

Havarikommisjonen er på plass i Bergen og har startet sine undersøkelser.

– Losen som var om bord på tankskipet under ulykken forklarer seg for Havarikommisjonen fredag morgen. Torsdag ble han avhørt av politiet om bord på tankskipet, sier losdirektør Erik Freberg Blom, til TV 2.

Havarikommisjonen fokuserer fredag på å snakke med de involverte.

– Vi skal intervjue flest mulig at besetningen på fregatten i dag, sier leder for sjøfartsavdelingen ved Statens Havarikommisjon, til TV 2.

Heves fredag

I en pressemelding opplyser Forsvaret imidlertid at at arbeidet med å sikre det havarerte skipet i fjæresteinene utenfor Stureterminalen har gått som planlagt gjennom natten.

Fregatten har i natt ligget stabilt på stedet hvor den ble kjørt inn på land etter kollisjonen med tankskipet. Etter at den hadde tatt inn vann fikk skipet en kraftig slagside og ligger kraftig over på styrbord side.

Skipet skal etter planen heves på en lekter fredag. Om altså går som planlagt vil skipet så slepes til Haakonsvern som er Sjøforsvarets hovedbase.

Det er våpen og ammunisjon om bord på fartøyet, men disse skal ikke utgjøre noen fare.

– Sveisearbeidet med festepunkter på skroget anser vi som tilfredsstillende. Hullene som er boret og fundamentet som er satt på land må nå herdes før vaiere kan strekkes. Når dette arbeidet er gjort vil fregatten være sikret til at vi kan gå videre med bergingsarbeidet, sier kapteinløytnant Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret i en uttalelse.

Kystverket leder aksjonen som har til hensikt å begrense omfanget av oljeforurensningen, mens Sjøforsvaret leder arbeidet med bergingsoperasjonen for havaristen. Kystverket fører tilsyn med dette arbeidet.

Fokus for Kystverket er nå å oppsamling av eventuell frittflytende olje, samt begrense spredning av utslippet fra havaristen. Utslippet som til nå har nådd sjø er fortsatt stort sett helikopterdrivstoff – som løser seg opp/fordamper.

– Ikke bygget for sammenstøt

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen uttalte til TV 2 torsdag at han ikke var overrasket over de store skadene på Fregatten.

– En Fregatt er ikke bygget for å tåle sammenstøt, den er bygget for å kunne manøvrere fort unna en situasjon, sa Børresen.

– Et fullastet tankskip har svært begrenset evne til å manøvrere. Tankskipet Sola TS hadde los om bord, og en slepebåt var i beredskap for å hjelpe til med å manøvrere skipet om det skulle bli nødvendig. Øvrig skipstrafikk vil vike for et slikt fartøy, konstaterte Børresen.

Eksplosiver og råolje

Fregatten KNM Helge Ingstad havarerte etter å ha kollidert med tankskipet Sola natt til torsdag. Fregatten som ble satt i drift i 2009, er utstyrt med missiler, torpedoer og synkeminer. Tankskipet hadde 625.000 fat råolje om bord. Med tanke på eksolosiver, et tankskip fullastet med olje og et gassanlegg på land like ved, tilsier at dette kunne blitt en mye større katastrofe enn det det ble.

Åtte av mannskapet på KNM Helge Ingstad ble lettere skadd i sammenstøtet.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook