Nå blir denne tøffingen helt ny

Billegenden skal selges i 150 land.

Mitsubishi L200 fyller 40 år og hyller seg selv med en helt ny modell.
Mitsubishi L200 fyller 40 år og hyller seg selv med en helt ny modell.

Stadig flere får øynene opp for robuste, barske arbeidsbiler med god plass på planet og god framkommelighet. Det er pickup vi snakker om.

De siste årene har konkurransen i dette segmentet økt betraktelig. Nykommere som VW Amarok og Isuzu D-Max har spist markedsandeler fra de mer etablerte som Nissan Navara og Toyota Hilux – og også fra bilen som dette egentlig handler om. Nemlig billegenden Mitsubishi L200.

Den fyller 40 år i år og blir samtidig helt ny. Bilen er en strategisk viktig global modell som selges i rundt 150 land verden over.

Tøffing

Fronten som vi kjenner igjen fra andre Mitsubishi-modeller innføres nå på nye L200. En høy panserlinje og høyt plasserte lykter gir fronten et tøft og kraftfullt utseende.

Mitsubishi L200 fyller 40 år og feirer med en helt ny modell.
Mitsubishi L200 fyller 40 år og feirer med en helt ny modell.

Nye L200 har også flere forbedringer for å tåle tøff bruk og være driftssikker. Bremseegenskaper og bremserespons er forbedret ved å bruke kraftigere skiver og bremsestempler foran. Kjørekomforten er økt ved bruk av støtdempere bak med lengre slaglengde. En ny automatgirkasse er også på plass, denne gangen 6-trinns. Det skal gi bedre akselerasjon bedre komfort og bedre drivstofføkonomi.

Super-Select firehjulstrekk-systemet som i basis leveres med en åpen og låsbar senterdifferensial, kan i tillegg allerede i dag leveres med låsbar bakre differensial. Nå vil den også leveres med mulighet for å velge ulike kjøremodus, alt etter underlaget du skal kjøre på. Når du har valgt underlag, vil bilen reagere optimalt etter gasspådrag, girvalg og bremsing for å hindre hjulslipp og maksimere grepet mot underlaget.

Ekspedisjons-bil: Dette er bilene for deg som skal kjøre jorda rundt

Bilen har flere nye assistentsystemer om bord og skal by på økte både komfort og sikkerhet. Dette eksemplaret er for markeder hvor man har rattet på høyre side.
Bilen har flere nye assistentsystemer om bord og skal by på økte både komfort og sikkerhet. Dette eksemplaret er for markeder hvor man har rattet på høyre side.

Kommer i 2019

Nye L200 bygges fortsatt på separat ramme. Den får nå en del nye sikkerhetsdetaljer som radarbasert automatisk nødbrems, blindsonevarsler og krysstrafikkvarsler, for å nevne noe.

Også interiøret er videreutviklet med nye og bedre materialer for å øke komforten og gi personbilfølelse ombord. Men den skal allikevel være en tøffing.

– Den nye Mitsubishi L200 er en av våre strategiske, globale modeller og det å lykkes med den er viktig for videre bærekraftig vekst. Vi har 40 års erfaring med å forbedre produktene og nye L200 er et bevis på dette. Jeg er overbevist om at nye L200 vil imøtekomme våre kunders økte krav og ønsker over hele kloden på en overbevisende måte.

Det sa Mitsubishi-direktør Osamu Masuko, under verdenspremieren i Tokyo.

Salget starter i midten av inneværende måned i Asia, bilen vil komme til Europa og Norge utpå nyåret. Priser og spesifikasjoner er ennå ikke kjent.

Les også: L200 - dette er en ekte billegende

Video: Sjekk ut denne pickup-tøffingen