Mercedes har etter hvert mange ekstreme biler på samvittigheten. Nå kommer en ny som pusher grensene ytterligere, nemlig GT 4-door.

Nylig hadde den norsk premiere på Bertel O. Steen sitt showroom i Oslo sentrum.

Til nå er kanskje GT R det heftigste som har forlatt AMG-fabrikken i Affalterbach. Men hvis vi ser på rene ytelser, vil storebror GT 4-door, bli den nye kongen på haugen. Det er ikke akkurat småtterier AMG har satt sammen her.

Tidenes raskeste

I tillegg til å by på et helt unikt design, har Mercedes strukket strikken ytterligere når det gjelder motorisering.

Under panseret i verstingutgaven (63 S) leverer V8-eren på fire liter vanvittige 639 hk og 900 Nm.

Takket være firehjulstrekk og en lynrask 9-trinns Speedshift-kasse, gjøres 0-100 km/t unna på bare 3,2 sekunder. Dermed slår den også AMG GT R med 0,4 sekunder.

Toppfart? 315 km/t!

AMG 4-door: Det nye råskinnet har 639 hestekrefter!

Flere tok turen til Vika for å se nye AMG 4-door live for første gang.
Truls Svendsen og mesterkokken selv serverte AMG-lystne gjester saftig mat.
^

Solgt tre biler

Nå har vi i Broom sett bilen live, og det er liten tvil om at det mildt sagt aggressive uttrykket også forenes til virkeligheten. Dette er en ruvende og stor bil, med mange frekke detaljer. Rett og slett noe av det grommeste Mercedes noen gang har laget.

Johnny Danielsen på kanskje sin siste lansering som daglig leder i Bertel O. Steen Ullevål. På nyåret blir han merkesjef for Opel i Norge.
Johnny Danielsen på kanskje sin siste lansering som daglig leder i Bertel O. Steen Ullevål. På nyåret blir han merkesjef for Opel i Norge.

– Det er en ekstrem bil på alle måter. Nå har vi fått inn seks eksemplarer og tre stykker er allerede solgt, før markedslanseringen, forteller Johnny Danielsen, daglig leder hos Bertel O. Steen Ullevål.

Hemmelighetsfull Hellstrøm

På lanseringen i Vika er også mesterkokk og bilentusiast Eyvind Hellstrøm på plass. Han har kjørt Mercedes selv i mange år, og har for tiden en fem år gammel G 63 AMG.

Sistnevnte har nylig kommet i en helt ny generasjon. Den er naturligvis også på plass, og Hellstrøm forteller gladelig om den første prøveturen:

– Den er helt vanvittig. Bilen har blitt bedre på alle områder. Den er både raskere, sterkere, mer moderne, samtidig som komforten er hevet mange hakk.

– Frister det å bytte ut bilen din til nyeste utgave?

– Klart det. Jeg skal ta en vurdering, så får vi se, sier en nokså hemmelighetsfull Hellstrøm.

Bilen han akkurat har prøvekjørt, og som er utstilt, har en rimelig svett prislapp. 2,7 millioner kroner koster galskapen. Men så er det noe eget med Geländewagen da...

I sesongpremieren av Broompraten under blir vi bedre kjent med Hellstrøm og hans million-Mercedes. Bli med på tur, Eyvind lar seg nemlig ikke bare irritere på kjøkkenet...

Her er den i Norge – verdens raskeste stasjonsvogn