Foto: Keith Srakocic

McDonald's melder overgang fra tysk fotball til e-sport

Mener e-sport er den beste måten å nå ut til den unge generasjonen på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

McDonald's annonserte forrige fredag at de avslutter sitt 15 år lange samarbeid med det tyske fotballforbundet (DFB). I stedet ønsker fast food-giganten å øke sin investering i den raskt voksende e-sportindustrien.

Det er matgigantens tyske avdeling som har bestemt seg for å ikke fornye sponsorkontrakten med fotballforbundet, med ønsket om et dypere og forlenget samarbeid med tyske ESL, verdens største e-sportselskap.

– Valget reflekterer vår generelle strategi som selskap og merkevare om å knytte tettere bånd med barn og unge, sier Phillip Wachholz, talsmann for McDonald's Tyskland, til Fox Sports Asia.​

– Det rette steget for oss

McDonald's Tyskland annonserte i januar at de hadde inngått et samarbeid med ESL som offisiell sponsor for ESL Meisterchaft, det tyske mesterskapet i spillene Counter Strike: Global Offensive, League of Legends og FIFA.

Fast food-kjeden var også offisiell leverandør under årets ESL One: Hamburg-turnering. Turneringen er Europas største i spillet Dota 2, og tusenvis av publikum fra hele verden møter opp for å se sine favorittlag kjempe om trofé og en premiepott på over 2,5 millioner kroner.

– Dette steget inn i e-sport var helt klart det rette steget for oss, og vi ser en betydelig økning i merkevarebevissthet hos vår målgruppe, uttaler Wachholz.

McDonald's gir uttrykk for at dette har vært en stor suksess, noe som altså leder til en klar endring i kjedens markedsføringsstrategi. Med det blir selskapet en av de aller største og viktigste samarbeidspartnerne til ESL, sammen med selskaper som Intel og Mercedes-Benz.

– McDonald's er et globalt merkenavn som står for zeitgeist​ (tidssånd journ.anm.) og undomskultur – akkurat som ESL, sier administrerende direktør i ESL Bernhard Mogk, i følge The Esports Observer.

– Vi er veldig glade for at dette samarbeidet blir forlenget, slik at vi kan fortsette å forankre e-sport som et popkultur-fenomen.

Flere satser på e-sport

For å organisere selskapets nye sponsor- og markedsstrategi har McDonald's inngått et strategisk partnerskap med det Hamburg-baserte reklamebyrået Jung Von Matt / SPORTS. Byrået kan blant annet vise til markedskampanjer for den tyske bilprodusenten Mercedes-Benz, som, i likhet med den amerikanske matkjeden, også har bestemt seg for å kutte sine tette bånd til det tyske fotballforbundet og øke sin sponsorsatsing på e-sport.

Men det er ikke bare i Tyskland at folk begynner å få øynene opp for hvor stort og lukrativt e-sport er i ferd med og har potensial til å bli.

Også her hjemme i Skandinavia er interessen for den relativt nye grenen av popkulturen blitt så stor at enkelte aktører nå velger å skifte sine strategier.

Som en del av deres samarbeid med e-sport-turneringen BLAST Pro Series i København forrige helg, annonserte McDonald's Danmark en egen Counter-Strike-meny basert på ord og uttrykk fra det kjente spillet. Bilder av kampanjen spredde seg over hele internett og gikk raskt viralt.

Coca-Cola er et annet selskap som har satset tungt på e-sport over en lengre periode. Brusprodusenten har i flere år vært sponsor for League of Legends World Championship, en av verdens største e-sport-turneringer, men også i Norge og Danmark har selskapet markert seg som en støttespiller. I fjor inngikk giganten et samarbeid med EA SPORTS for å arrangere de første av flere eCOPA Coca-Cola-turneringer, der FIFA-spillere i hele verden kunne kjempe om kvalifisering til FIFA eWorld Cup 2018, og sjansen til å spille mot verdens beste FIFA-spillere.

– Fans uttrykker sin lidenskap for fotball enten som spiller på banen, som tilskuer på stadion eller som tv-seer. Denne lidenskapen har med den nye generasjonen utviklet seg til en fjerde dimensjon – å spille EA SPORTS FIFA, sier Brad Ross, Coca-Colas direktør for global fotball, til Coca-Colas egen hjemmeside.