Topp 5: Billigste nybiler i Norge

To av dem er faktisk elbiler.

Ja, du får faktisk helt ny Toyota til under 150.000 kroner. Rimeligste bil fra japanerne heter Aygo.
Ja, du får faktisk helt ny Toyota til under 150.000 kroner. Rimeligste bil fra japanerne heter Aygo.

Skattelistene er lagt ut igjen, og nå er nettsteder og aviser fulle av stoff om hvem som tjener mest her til lands.

Men hva om du er langt unna inntekstoppen, men likevel har lyst på helt ny bil?

Da skal du ta en liten titt på denne oversikten. Vi har nemlig sett nærmere på hva som er Norges billigste nybiler akkurat nå. Tallene kommer fra Opplysningsrådet for Veitrafikken og er basert på prisbildet, slik det ser ut akkurat nå.

Vi kan like godt røpe det med én gang. Det er absolutt mulig å kjøpe nybil uten at det koster en liten formue, også her til lands. Ja, du kan også få to elbil-sparebøsser til lavpris.

Hvor billig? Her har vi funnet frem til de fem rimeligste nybilene akkurat nå:

1. Mitsubishi Space Star– 147.900 kroner

Da Mitsubishi Space Star ble lansert i Norge for noen år siden, var det med en oppsiktsvekkende lav prislapp: Fra 99.900 kroner. I praksis var det en ribbet modell som knapt noen kjøpte og nå har startprisen blitt betydelig høyere, nærmere bestemt 147.900 kroner.

For de pengene får du en bil som er registrert for fem og har bagasjerom på 209 liter.

Det er bensinmotor som gjelder her, Space Star har en 1-liter på 71 hestekrefter. Det gir ikke akkurat noe voldsomt kraftoverskudd, men til by- og småkjøring bør det holde greit.

LES TESTEN: Norges billigste kan være et smart kjøp

Den er større enn de øvrige bilene i denne oversikten, likevel er prisen lavere.
Den er større enn de øvrige bilene i denne oversikten, likevel er prisen lavere.

2. Volkswagen up! – 148.000 kroner

Volkswagen er tradisjonelt ikke noe billigmerke lenger, men deres up! er altså Norges nest billigste nybil.

Her til lands har denne bilen solgt bra i elbil-versjonen e-up! Med bensinmotor er den mer sjelden, men skal du ha en virkelig billig nybil, kan dette absolutt være noe å vurdere. Under panseret finner vi en 1-liter på 60 hestekrefter. Med den motoren blir den ikke akkurat noe lyn, 0-100 km/t tar 14,4 sekunder.

up! er både enkel og ujålete. Det merkes godt at utgangspunktet har vært å bygge en så rimelig bil som mulig. Her får du ikke mye ekstra på noe vis.

Les mer: Norges billigste bil ble helt ny

Volkswagen up! holder koken som Norges nest billigste bil.
Volkswagen up! holder koken som Norges nest billigste bil.

3. Toyota Aygo – 148.500 kroner

Toyotas minste modell selges også i to tvilling-versjoner, Peugeot 108 og Citroën C1. Men det er Toyotaen som kanskje litt overraskende er den billigste i det norske markedet.

x 1,0 heter den rimeligste Aygo-utgaven. Du blir sikkert ikke veldig overrasket når du får høre at den har 1-liters bensinmotor under panseret. Tidligere kom den som tredørs, men nå er det fem dører som gjelder. Aygo er i likhet med up! registrert for fire.

En av Norges billigste blir ny

Toyota Aygo viser at en billig småbil ikke trenger å se kjedelig ut.
Toyota Aygo viser at en billig småbil ikke trenger å se kjedelig ut.

4. Citroën C-Zero – 149.000 kroner

Legger du på 500 kroner på Aygo-prisen, kan du få elbil. Norges billigste som går på strøm heter Citroën C-Zero og dette designet kjenner du garantert igjen.

Den startet som Mitsubishi i-MiEV, deretter fikk både Citroën og Peugeot egne versjoner av den lille og ganske rare elbilen. Plass og komfort har aldri vært styrkene til denne bilen, etter hvert har også rekkevidden blitt solid frakjørt av mange andre. "Opptil 150 kilometer" heter det offisielt, du skal nok slite med å klare det tallet. Men billig – det er den!

Citroën måtte gå til Mitsubishi og 'låne' bil når de skulle få sin første elbil ut på veiene. Foto: Scanpix
Citroën måtte gå til Mitsubishi og "låne" bil når de skulle få sin første elbil ut på veiene. Foto: Scanpix

5. Mitsubishi i-MiEV – 149.900 kroner

"Originalen" til bilen over klokker inn en hundrelapp under 150.000 kroner. i-MiEV er bilen som for alvor satte fart på elbilsalget i Norge. Da den ble lansert, viste prislappen 239.000 kroner. Den har blitt fornyet og oppgradert siden den gang, samtidig som prisen altså har sunket til 149.900 kroner. Det er et ganske unikt priskutt for en bilmodell.

Selv om den er gammel og strengt tatt frakjørt av konkurrentene, selges denne bilen fortsatt i brukbare antall. Årsaken er nok enkel: Dette er en billig og enkel elbil, for de som bare skal bruke den til småkjøring og ikke har behov for noe mer. Og til det gjør den fortsatt jobben!

LES MER: Det er en grunn til at den har blitt så billig

I-MiEV har vært en stor suksess for Mitsubishi i det norske markedet. Nå er den temmelig frakjørt og kan kun selges på lav pris. Foto: Scanpix
I-MiEV har vært en stor suksess for Mitsubishi i det norske markedet. Nå er den temmelig frakjørt og kan kun selges på lav pris. Foto: Scanpix

Se video: Skal bli den mest avanserte småbilen