STENGER: Klesbutikken velger å lukke dørene på Black Friday.
STENGER: Klesbutikken velger å lukke dørene på Black Friday. Foto: JF Curated / Erika Hebbert

Butikk Boikotter black friday:

– Vi er rett og slett lei

Den Oslo-baserte klesbutikken JF Curated stenger like gjerne butikken på en av de største handelsdagene i året.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag 5. november la klesbutikken JF Curated ut et innlegg på Facebook hvor de annonserer at de holder stengt på Black Friday.

– Vi stenger fordi vi vil at folk skal tenke seg om. Black Friday er et maskineri som bare oppfordrer til å handle på salg, stå i kø og løpe etter ting, sier eier og gründer av JF Curated, Marte Djupesland.

Siden sin spede begynnelse i Norge i 2009, har Black Friday vokst enormt. Veldig mange butikkjeder kaster seg på trenden med massivt salg én dag i året.

Økonomisk tap

Djupesland er ikke i tvil om at de vil gå med et økonomisk tap ved å holde stengt på en av de mest travle handledagene i året.

– Det vil påvirke oss å holde stengt en dag, men det føles egentlig bare bra å ikke være med på den dagen der. Det føler vi er på tide, og vi er rett og slett lei, sier hun.

Ifølge tall fra nærlingslivsorganisasjonen Virke økte norske butikkers Black Friday-omsetning med 16,2 prosent i 2017 sammenlignet med året før. Black Friday havner tradisjonelt sett på fredagen etter den amerikanske høytiden Thanksgiving, som feires den fjerde torsdagen i novembr. I år er det altså 23. november det braker løs.

– Vi kunne hatt salg vi og, men vi vil heller ha fokus på å kjøpe det man virkelig trenger. Vi er opptatt av å bruke resirkulerte og økologiske materialer, og kanskje folk begynner å tenke på hva som ligger bak et produkt, forteller Djupesland.

– Produseres ekstra

Generalsekretær i Naturvernforbundet, Maren Esmark, håper de store butikkjedene vil følge i klesbutikkens spor.

– Jeg syns det er et kjempebra tiltak, og er veldig glad for at en butikk tar et slikt samfunnsansvar. Black Friday er en enorm forbruksfest, sier Esmark.

Hun mener store salgsdager som Black Friday og januarsalget endrer viljen til å reparere det man allerede har, både når det gjelder klær og elektronikk. Hun avkrefter klærne på salg er produkter som skal kastes uavhengig av salgsdagene.

– Disse produktene blir ikke produsert om ikke etterspørselen er der, og det produseres ekstra varer for å selge unna, sier Esmark.

Ifølge Naturvernforbundet brukes det 33,4 kilo karbondioksid ved å produsere en dongeribukse av typen Levi Strauss, og opptil 480 kilo karbondioksid ved å produsere en bærbar PC av typen MacBook Air.

– Vi er opptatt av at produkter skal vare lenger, og for de som handler på salgsdager fordi de er dårlig stilt økonomisk vil det også være en fordel.

Elektronikkbransjen verst

Generalsekretæren retter også fokus mot at det ikke nødvendigvis er klesbransjen som er miljøverstingene, men heller elektronikkbransjen.

NATURVERN: Generalsekretær i Naturvernforbundet, Maren Esmark, mener vi burde reparere ting istedenfor å kjøpe nytt. Foto: Naturvernforbundet
NATURVERN: Generalsekretær i Naturvernforbundet, Maren Esmark, mener vi burde reparere ting istedenfor å kjøpe nytt. Foto: Naturvernforbundet

– Det er mye mineraler, plast og ressurser som går med til å produsere elektronikk, og det er både vanskelig og dyrt å reparere. Det virker som det har blitt en trend å produsere varer med verre kvalitet enn før, sier Esmark.

I 2005 ble konseptet Cyber Monday lansert, som er bransjens egen Black Friday. Den finner sted første mandag etter høytiden Thanksgiving. I år faller den på 26. november.

– Tenk deg all plasten som kastes! Det er mye plastproduksjon til emballasjer, og er det noe verden ikke trenger – så er det denne typen forbrukstrender.