Kian (32) kreves for 12.000 på grunn av denne bulken

FINN SKADEN: Hertz sendte dette bildet til Kian Vestby for å dokumentere skaden han angivelig har påført bilen. Foto: Hertz
FINN SKADEN: Hertz sendte dette bildet til Kian Vestby for å dokumentere skaden han angivelig har påført bilen. Foto: Hertz
Kian Vestby fortviler etter å ha fått regning fra leiebilselskapet Hertz for en skade han mener han selv ikke har forårsaket.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den 32 år gamle sykepleierstudenten trengte en varebil og leide en Citroën Jumpy hos Hertz.

– De har en egen studentrabatt. Derfor valgte jeg Hertz, sier Vestby til TV 2.

Han hentet ut bilen hos Hertz på Oslo S 31. august og leverte den tilbake på samme sted et døgn senere, lørdag 1. september. Da hadde bilen gått 62 kilometer.

Bulk og skrape

Mandag 3. september fikk Vestby en epost fra Hertz om at det var en bulk og en skrape på bilen. Da 32-åringen kontaktet selskapet, forteller Vestby at de gikk de bort fra påstanden om at han hadde skrapet opp bilen. Bulken mente de imidlertid at Vestby måtte ta ansvaret for.

To måneder senere fikk 32-åringen en faktura fra Hertz. Der kreves han for 10.275 kroner i egenandel for skade og 1.500 kroner i avsavn, totalt 11.775 kroner. Vestby sier han er sikker på at han ikke har skadet bilen.

FERDIG MED HERTZ: Kian Vestby forteller at han har leid bil mange ganger tidligere uten å ha opplevd problemer av noe slag. Foto: Privat
FERDIG MED HERTZ: Kian Vestby forteller at han har leid bil mange ganger tidligere uten å ha opplevd problemer av noe slag. Foto: Privat

– Da jeg leverte bilen på lørdag kveld, var det ingen som tok imot bilen og sjekket den, forteller Vestby.

Han parkerte bilen på Hertz sin parkeringsplass og leverte nøkkelen. Om noen har parkert ved siden av Citroënen eller dultet borti bilen etter at han leverte den, vet han ingen ting om. Han er uansett sikker på at han ikke kan lastes for skaden, som etter alle omstendigheter må kunne kalles for liten.

– Bulken er omtrent usynlig, du må være ekspert for å se den. Men Hertz mener jeg er skyldig, sier han.

– Sier ikke at kunden har forårsaket skaden

Hallvard Nerbøvik, salgs- og markedsdirektør i Hertz, presiserer i en epost til TV 2 at kunden har ansvaret for kjøretøyet inntil det er sjekket inn og levert tilbake i ordinær åpningstid. Det omfatter også hærverk og tyveri.

BULKEN: Kunden har ansvaret for kjøretøyet fram til det er sjekket inn i ordinær åpningstid, opplyser Hertz. Foto: Hertz
BULKEN: Kunden har ansvaret for kjøretøyet fram til det er sjekket inn i ordinær åpningstid, opplyser Hertz. Foto: Hertz

– Vi sier ikke at kunden har forårsaket skaden selv, men kjøretøyets tilstand når det kom tilbake, sammenlignet mot tilstandsloggen før det gikk ut på leie, viser et avvik og at noe har skjedd i perioden, skriver Nerbøvik.

Hertz-direktøren skriver at tilbakelevering anses å ha skjedd når både kjøretøy og nøkler er kommet i utleiers besittelse innenfor utleiestasjonens ordinære åpningstider.

– Dersom kjøretøy og bilnøkler tilbakeleveres utenfor stasjonens ordinære åpningstid, gjelder tilbakelevering fra førstkommende virkedag. I dette tilfellet ser vi at kunden har levert bilen utenfor lokasjonens åpningstider på lørdagen. Når vi kom på jobb søndag, har vi så tidlig som mulig sjekket og kontrollert bilens tilstand og notert nye funn i tilstandsloggen. Disse funnene er kommunisert til kunden på mandag, opplyser Nerbøvik.

Ta gjerne bilder

Hertz råder kundene til alltid å besikte bilen og gå gjennom bilens tilstandslogg før man kjører av sted. Denne loggen er utleieselskapets egen oversikt over eventuelle skader på bilen. Om man oppdager ting som ikke står i loggen, bør man si fra før bilen tas i bruk og gjerne ta bilder av det man mener er galt. Et annet råd er å ta bilder etter bruk og ved tilbakelevering.

Også Forbrukerrådet anbefaler folk å gå over bilen før overtakelse og notere kilometerstand før og etter bruk.

– Det er ikke gøy å oppleve at bilen du har bestilt er leid vekk til noen andre, eller bli belastet for steinsprut du mener du ikke har ansvar for, sier seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Meklingsrolle

Forbrukerrådet kan mekle mellom kunde og et utleiefirma. Iversen opplyser at de har behandlet rundt 15 klagesaker på leiebil siden de begynte med meklingen i 2017.

– Av disse ser det ut til at kun 2 gjelder skader på bilen. Flesteparten av henvendelsene vi mottar gjelder leiebil i utlandet, og de gjelder oftest skader, opplyser Iversen.

Siden 2017 har Forbrukerrådet mottatt 530 henvendelser om leie av transportmidler, som inkluderer leiebil.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook