Nesten hver tredje har feil på lysene

Og da blir de heller ikke EU-godkjent.

Veldig mange biler ute på norske veier har feil på lysene. Det avdekkes både på EU-kontrollene, og når Statens vegvesen har tekniske kontroller ute på veiene. Foto: Statens vegvesen.
Veldig mange biler ute på norske veier har feil på lysene. Det avdekkes både på EU-kontrollene, og når Statens vegvesen har tekniske kontroller ute på veiene. Foto: Statens vegvesen.

Periodisk kjøretøykontroll, eller EU-kontroll som den også blir kalt, har hatt mye å si for tilstanden til den norske bilparken.

Før EU-kontrollen ble innført, kunne man i utgangspunktet kjøre rundt med biler som hadde store mangler. Den eneste risikoen var å bli stoppet i en teknisk kontroll langs veien. Unngikk man det, var det fritt frem.

EU-kontrollen har også blitt mer omfattende med årene. En av de tingene det avdekkes mest feil på, er billysene.

29 prosent av norske biler blir ikke godkjent ved EU-kontroll grunnet feil ved lysene, viser nye tall.

Ble ikke godkjent

– Av 1,1 millioner lette kjøretøy som har gjennomgått periodisk kontroll hittil i år, ble over 300.000 ikke godkjent grunnet feil ved lysene, sier Leif Magne Halvorsen, senioringeniør i Vegdirektoratet, seksjon tilsyn og kontroll.

For mellomtunge og tunge kjøretøy er andelen enda høyere.

Så langt er det i 2018 kontrollert nær 90.000 kjøretøyer i disse klassene, og her er det tett opp til 50 prosent som ikke ble godkjent grunnet feil ved lysene, ifølge Halvorsen.

EU-godkjent bil til bare 10.000 kroner? Jo, det er mulig!

En betydelig andel av den norske bilparken har feil ved lysene når de kommer til EU-kontroll, viser nye tall. Foto: Colourbox.
En betydelig andel av den norske bilparken har feil ved lysene når de kommer til EU-kontroll, viser nye tall. Foto: Colourbox.

Eierne må følge med

– 14 prosent av de lette kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved hovedlysene. 32 prosent av de mellomtunge og tunge kjøretøyene ble ikke godkjent grunnet feil ved lykter for parkeringslys, baklys, lykter for toppmarkeringslys og sidemarkeringslys, sier Halvorsen.

– Dette er overraskende høye andeler, og viser med all tydelighet at eierne må vise mer årvåkenhet, mener Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

– Selv om man følger bilens serviceplan, er det fortsatt nødvendig å sjekke tilstanden selv, med jevne mellomrom. Å sørge for at alle lys virker som de skal, er spesielt viktig. Dette er helt vesentlig for trafikksikkerheten, ikke minst nå i den mørke årstiden, sier Hansen, i en pressemelding.

Derfor er det smart å sette bryteren på Auto

Nye regler for ekstralys

En veldig enkel måte å sjekke at lysene er i orden på, er å parkere foran et større vindu, for eksempel ved en butikk eller en bensinstasjon. Da vil du kunne se om alle lysene virker som de skal. Du kan også gjøre det samme med baklysene, hvis du parkerer med hekken mot vinduet og sjekker i bakspeilet hvordan det ser ut.

1. oktober ble det for øvrig innført endringer i reglene som gjelder for montering av ekstra billys.

– Det er blant annet gjort lettelser som medfører at det ikke lenger er begrensninger i antall fjernlys eller lysstyrken fra disse. Men det er fortsatt krav om forsvarlig montering og typegodkjenning i form av at lyktene er E-merket, sier Arild Hansen i ABL.

Hvis kjøretøy har montert lys som ikke er godkjent, vil det bli registrert som en mangel ved en kontroll.

LES MER: Hvis dette brevet kommer, har du dårlig tid

Se video: De ladet bilen i en vanlig stikkontakt...