Derfor bør du av og til bråbremse

Da kan bremsene dine vare lenger.

Passer du på å bråbremse noen ganger, kan det faktisk gjøre at bremseskivene dine varer lenger. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Passer du på å bråbremse noen ganger, kan det faktisk gjøre at bremseskivene dine varer lenger. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Bremseskiver som ruster og må byttes lenge før de er utslitt, er et problem på mange biler.

Tradisjonelt er det bak på bilene dette har vært mest vanlig. Dette fordi en svært liten del av en bils bremsekraft legges på bakbremsene. Dermed vil ikke bremseklossene i samme grad slipe vekk rust fra de bakre skivene.

De siste årene har det også vært et økende problem på forbremsene. Forbrukerrådet er blant dem som har tatt tak i denne tematikken. Dette skriver de på sine nettsider:

Bremser mindre

– I løpet av de siste årene har Forbrukerrådet fått henvendelser fra forbrukere som også har opplevd rustdannelse på forbremsene. Dette har sannsynligvis sammenheng med en økende utbredelse av elbiler og hybridbiler.

– Elbiler og hybridbiler er konstruert for å utnytte energien som oppstår når bilen bremses. Denne bremseenergien brukes til å lade bilens batterier. Dette betyr i neste omgang at bilens regulære bremser brukes i mindre grad enn i andre biler. Og jo mindre bremsene brukes, jo større er risikoen for at bremseskivene utsettes for aggressiv rustdannelse.

Bremseskiver som ruster og må skiftes tidlig er et betydelig problem for norske bilister. Foto: Colourbox/NAF.
Bremseskiver som ruster og må skiftes tidlig er et betydelig problem for norske bilister. Foto: Colourbox/NAF.

Noe du kan gjøre

Og denne rusten koster deg fort penger. Når bremseskivene kontrolleres på service og EU-kontroll er regelen at de må byttes hvis kontrollen avdekker mer enn 25 prosent rust på én side av skiven. Og å komme dit kan altså gå fort.

Heldigvis finnes det noe du kan gjøre for å forebygge dette:

– Det er lurt å bremse hardt, i kontrollerte former, noen ganger gjennom vinteren for å få vekk rusten. Da unngår du unødvendige verkstedregninger. Dessverre er det ikke uvanlig at folk må skifte skiver bak allerede etter at bilen har vært noen få år på veien, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Kai gjorde jobben selv – sparte flere tusenlapper

To år gammel bil

Vi går nå inn i vinteren med salting av veiene. Så nå er det viktig å være ekstra oppmerksom på å bruke bremsene litt.

– Noen harde oppbremsinger på parkeringsplassen hjemme eller i andre kontrollerte omgivelser, gjør at du kan unngå en regning på mange tusen kroner. Så det er lurt å være føre var. Husk også å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen, sier Sødal, i en pressemelding.

Brooms bilekspert Benny Christensen har de siste årene merket et oppsving i antall spørsmål om rustne bremser til eksperttjenesten Spør Benny, her på Broom. Tidligere i høst fikk han et veldig godt eksempel: En to år gammel Toyota Yaris som ikke hadde gått mer enn 8.300 kilometer. Likevel måtte bremsene både foran og bak skiftes, på grunn av rust.

LES MER: Elisabeth nektet å betale regningen

Importøren kom på banen

Forhandleren avviste at dette kunne være en garantisak, men etter at vi i Broom tok saken, kom importøren på banen og sa at reparasjonen skulle dekkes på garanti.

– Det synes jeg var en veldig god avgjørelse. Vi i Norge har nok en ekstra utfordring ved at veiene saltes så mye på vinteren. Det i kombinasjon med at bremsene ofte brukes lite, gjør at rusten virkelig får gode vilkår. Jeg undrer også på om enkelte produsenter sparer på stålkvaliteten her. Det burde ikke være umulig – eller veldig kostbart – å lage bremseskiver som tålte mer. At de må byttes så ofte som vi ser eksempler på synes jeg er ganske uholdbart, sier Benny.

Her er 5 ting du kan gjøre for å unngå at saltet skader bilen din

Video: Bilen tror vi har sovnet, se hva som skjer da