Sentrumsbutikkene dør, kjøpesentrene blomstrer

– Blodig urettferdig

ÅLESUND/BERGEN (TV 2): Kundene strømmet til Norges største kjøpesenter som åpnet på Moa i Ålesund torsdag. Samtidig dør sentrumsbutikkene, som raser over forskjellsbehandlingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Marit Brunstad driver fotobutikk i sentrum av Ålesund og er ikke på Moa når Olav Thon inviterer til åpningsfest av det han omtaler som Norges største kjøpesenter.

– Konkurranse er greit, men det må skje på like vilkår, sier hun.

På vegne av sentrumsbutikker over hele landet gir hun uttrykk for en voldsom frustrasjon over det hun opplever som forskjellsbehandling og ulike vilkår.

Paradoks

– Den oppfattes som blodig urettferdig! Det virker som om bilene sprer ut sånn roseduft når de kjører inn til kjøpesenter som Moa, mens når de kjører til byen så er det forurensende. Det har aldri vært snakk om at man skal ha bomring rundt Ikea kjøpesentre, eller parkeringsavgift der, mens i byen skal det alltid begrenses, sukker Marit Brunstad.

FOLKETOMT: Marit Brunstad driver fotobutikk i sentrum av Ålesund som merker konkurransen fra kjøpesenteret noen kilometer unna.
FOLKETOMT: Marit Brunstad driver fotobutikk i sentrum av Ålesund som merker konkurransen fra kjøpesenteret noen kilometer unna. Foto: Arne Rovick/TV 2

Professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen, Tor W. Andreassen, forstår frustrasjonen.

– Det som er litt av paradokset her er at ønsket om grønnere byer, bedre miljø, og mindre forurensning går på bekostning av handelen. Resultatet er at byene sakte men sikkert blir kvalt handelsmessig og du kan si det så brutalt at de råtner på rot fordi det blir mer og mer komplisert for folk å handle der inne, og derfor blir det mer attraktivt å handle på kjøpesenter, sier Andreassen til TV 2.

Ørsmå marginer

For det er ikke lett å drive sentrumsbutikk i skarp konkurranse med både kjøpesenter og netthandel. Tall fra Virke handel forteller om en kraftig nedgang i antall butikker de siste åtte årene.

– Det har blitt ti prosent færre fysiske butikker og de som fortsatt driver kjemper med nebb og klør for å overleve. Et bildet på det er driftsmarginen til butikkene som er på vinnerlista vår; da har du en driftsmargin på 3,4 prosent! Det sier seg selv at du er svært sårbar hvis du mister 10-20 prosent i omsetning til kjøpesenter eller nettbutikk, sier direktør Harald Andersen i Virke handel til TV 2.

KØ: Før dørene åpnet sto flere hundre i kø for å komme seg inn på det nye kjøpesenteret i Ålesund.
KØ: Før dørene åpnet sto flere hundre i kø for å komme seg inn på det nye kjøpesenteret i Ålesund. Foto: Arne Rovick/TV 2

Innovasjonsprofessoren sier dette handler om å gjøre seg attraktiv.

– Kjøpesentrene gjør seg selv attraktive ved å ligge på utsiden av byen hvor det er lettere å komme til. Det å kjøre inn til byen blir vanskelig i forhold til å kjøre på utsiden av byen hvor flest folk bor og hvor de kan parkere gratis.

Må være best

Han mener bybutikkene skjerpe seg – spesielt i forhold til nettbutikkene.

– Netthandel utgjør bare 15 prosent av den totale handelen i Norge, men vil spise stadig mer av «matfatet». Hvis ikke butikkene skjerper seg og møter konkurransen, så vil det forsterke seg mer og mer. Varehandelen må våkne opp og møte konkurransen med ny teknologi, og ikke minst det butikkene er flinkest på; nemlig handling i butikk, sier NHH-professor Andreassen.

Marit Brunstad har fortsatt tro på sentrumsbutikkene og har denne oppskriften.

Vi må være best! Vi må ha best service og vi må ha største produktutvalget. Hvis vi ikke har på lager så har vi tapt. Nå kan folk på det på nett i løpet av en dag eller to. Hvis vi ikke det kunden vil ha er på lager, så får vi ikke salget, sier Brunstad til TV 2.

I Ålesund strømmer kundene inn på det nye kjøpesenteret som Olav Thon beskriver som Norges største: 200 butikker fordelt på 100 000 kvadratmeter og en forventet omsetning på 3,5 milliarder kroner neste år. Sjefen sjøl med sitt sedvanlige røde hodeplagg, er på plass.

– Dette er utrolig hyggelig!

I SENRUM: Olav Thon på det nye kjøpesenteret i Ålesund sammen med senterleder Anne Marie Rødal Kleppe (t.v.) og Thons kjæreste Sissel Berdal Haga.
I SENRUM: Olav Thon på det nye kjøpesenteret i Ålesund sammen med senterleder Anne Marie Rødal Kleppe (t.v.) og Thons kjæreste Sissel Berdal Haga. Foto: Arne Rovick/TV 2

Han har brukt en milliard kroner på den siste utbyggingen i Ålesund og er ikke bekymret over at omsetningen svikter hos halvparten av kjøpesentrene.

– Mine kjøpesenter går godt og vi har større omsetning i år enn i fjor. Det vi må gjøre er å lage kjøpesenter til opplevelsessenter og gjør som folk i Italia i gamle dager; de møttes på torget. Kjøpesenter vil bli møtested for folk. Jeg tror ikke folk blir fornøyd med i sitte hjemme å trykke på knapper, sier 95-åringen til TV 2.