Prisene er klare – dette blir en kostbar fornøyelse
Blir ladbar – og får utstyr mange har etterlyst.
Mercedes var et av merkene som kastet seg raskt på SUV-bølgen på slutten av 90-tallet.Den gang var det ML som gjaldt.
Men for noen år siden gjorde merket om på alle modellbetegnelsene sine.
SUVene fikk prefikset GL – og en bokstav etterpå som indikerte størrelsen på bilen. ML ble til GLE, der E spiller på E-klasse. Med andre ord: Dette er en stor og romslig bil.
Nå er en helt ny generasjon nettopp klar. Den kommer til Norge like over nyttår – og vil da være en av de mest teknisk avanserte modellene på markedet.
Dessuten blir den for første gang tilgjengelig med tre seterader – og sitteplass til sju personer. Akkurat det er det mange som har ønsket seg.
Men det koster. Startprisen er foreløpig 914.000 kroner.
2019 Mercedes GLE: SUV-favoritten fornyes
Diesel og mildhybrid
Innstegsmodellen enn så lenge er nemlig GLE 300 d. Den har en firesylindret dieselmotor på 245 hk.
Om du ikke liker diesel, må du punge ut drøye millionen. Da får du GLE 450. Den har sekssylindret motor, men her er det altså mildhybrid bensinmotor – og effekten er på solide 367 hk.
Denne motoren har dessuten en boost-funksjon som gir deg 22 hk ekstra. Det bidrar til at denne sparker unna 0-100 km/t på bare 5,7 sekunder.
Forbruket på disse bilene er fra henholdsvis 0,61 l/mil og 0,83 l/mil.
Anita fikk se nye GLE allerede i vinter
Blir ladbar
Vi har visst en stund at GLE også blir ladbar med tid og stunder. Og da snakker vi faktisk klasseledende elektrisk rekkevidde: Hele 100 kilometer skal den klare, bare på strøm. Det vil bety at mange vil klare seg med å fylle tanken én gang på høsten og én gang på våren!
Det kommer flere varianter med diesel og bensinmotor også – men det er selvsagt ladbar GLE mange nordmenn venter på.
Akkurat når vi kan forvente å få denne på markedet i Norge opplyser ikke Mercedes om enda.
Denne får en nyhet som er perfekt for Norge
Avansert understell
Kjørekomforten har alltid vært en av styrkene til Mercedes-Benz, og GLE spesielt. Dette forbedres ytterligere med E-active body control, som inkluderer nyutviklede Airmatic luftfjæring.
Dette er det eneste systemet på markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul.
E-active body control benytter 48-voltsystemet og er tilgjengelig som ekstrautstyr for motorvarianter med seks eller flere sylindere.
Ny head up control
Det nye brukergrensesnittet MBUX får utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser.
Interiørassistenten kan individualiseres og tilpasses automatisk avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer. Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt.
Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.
Dette er SUV for de som vil skille seg ut
Vi fikk ta en nærmere kikk på nye Mercedes GLE på bilmessen i Paris tidligere i høst. Se video her: