Nytt utstyr kan doble verksted-regningen din

Dette kommer på stadig flere biler.

Bilene får stadig mer utstyr. Mye av dette baserer seg på sensorer, radarer og kameraer. Det er utstyrt som gjerne sitter utsatt til, det skal ikke mye skade til før reparasjonen kan bli svært kostbar. Foto: Newspress.
Bilene får stadig mer utstyr. Mye av dette baserer seg på sensorer, radarer og kameraer. Det er utstyrt som gjerne sitter utsatt til, det skal ikke mye skade til før reparasjonen kan bli svært kostbar. Foto: Newspress.

Nye biler blir stadig mer avanserte. De siste årene har vi sett et utstyrs-kappløp, med en rekke nyvinninger både på luksus og sikkerhet.

Samtidig er mye dyrt og fint utstyr som tidligere bare var tilgjengelig på de mest eksklusive bilene, nå også mulig å få på rimeligere og mer folkelige varianter. Dette gjør det i mange tilfeller både mer behagelig og sikrere å kjøre bil. Men det har også noen negative sider.

For når noe av dette går i stykker, da blir det fort dyrt. For bileierne kan det gi verkstedregninger som virkelig svir.

Små uhell, store kostnader

Det får vi bekreftet i en ny undersøkelse fra American Automobile Association (AAA). De er på mange måter USAs svar på vårt hjemlige NAF og har over 58 millioner medlemmer.

AAA har sett nærmere på hva det koster å reparere sikkerhetsutstyret når dette går i stykker. Det viser seg at selv mindre uhell, kan bli svært kostbare.

Utstyr som automatisk nødbrems, filskiltvarsling og blindsonevarsling kan doble verkstedregningen, også ved små skader. AAA estimerer at det i snitt er snakk om 3.000 dollar ekstra per reparasjon, eller rundt 25.000 kroner.

Derfor er det så dyrt å ha enkelte biler på verksted

Slik beregner American Automobile Association (AAA) hva det koster å reparere/bytte ut de ulike sikkerhetssystemene. Illustrasjon: AAA.
Slik beregner American Automobile Association (AAA) hva det koster å reparere/bytte ut de ulike sikkerhetssystemene. Illustrasjon: AAA.

Mer enn dobbelt så dyrt

Her handler det blant annet om kostbare sensorer og kalibrering av systemene i etterkant.

Mange av disse systemene er basert på sensorer, kameraer og radarer i fronten og hekken av bilene. Dette utstyret sitter svært utsatt til. Dermed trenger du kanskje bare såvidt være borti noe før det blir skadet, og må byttes ut.

En mindre frontkollisjon eller påkjøring bakfra, kan koste over 5.000 dollar (rundt 42.000 kroner) å reparere i USA. Etter AAAs beregninger er det mer enn dobbelt så mye som det vil koste å reparere en bil uten disse systemene.

Dette er en av de skumleste bruktbil-fellene

Adaptiv cruisekontroll gjør bilkjøring både mer behagelig og ikke minst sikrere. Men det koster å reparere dette systemet!
Adaptiv cruisekontroll gjør bilkjøring både mer behagelig og ikke minst sikrere. Men det koster å reparere dette systemet!

Enda dyrere i Norge?

Det er ingen grunn til å tro at dette er annerledes i Norge. Tvert imot: Det norske prisnivået og ikke minst timepriser på verksted gir grunn til å tro at forskjellen er enda større her til lands. Biler som selges nye i Norge er også generelt svært godt utstyrt.

Forsikringsbransjen er tett på hva det koster å reparere biler med skader. Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, sier det slik:

– Vår erfaring er at deler og utstyr på enkelte nyere bilmodeller er overraskende dyre, også for oss som forsikringsselskap. Jeg tror at intensjonen er god. Mange av delene er nok laget for å fungere ut bilens levetid. Men når de må byttes, flyr tusenlappene, sier Voll, til Broom.

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Kom på over 200.000 kroner

– Lykter, speil, støtfangere og frontruter med avansert teknologi er gjengangere. I tillegg er det kostbart utstyr inne i bilen som kan bli skadet. Det meste av dette fungerer knirkefritt – helt til noe skjer og delene må skiftes. Da kan selv den minste feil bli fryktelig dyr. Vi har mange eksempler der en komplett frontlykt koster 20.000 til 30.000 kroner å erstatte. I tillegg kommer motor, styreenhet og arbeid.

Adaptiv cruisekontroll har blitt mer og mer vanlig på nyere biler. Her stiller du inn ønsket hastighet, samtidig holder bilen jevn avstand til bilen foran. Det siste gjøres ved hjelp av en avstandsradar, montert i bilens front. Du gjetter kanskje at det blir kostbart hvis denne må byttes?

– Vi har hatt et tilfelle der en bil fra et litt dyrere bilmerke kjørte inn i bilen foran og fikk skade i fronten. Her var det montert en avstandsradar. Denne alene kostet 79.000 kroner, pluss moms. Med lykter, litt deler og arbeid kom denne reparasjonen på over 200.000 kroner, forteller Voll.

LES OGSÅ: Knust speil? Det kan koste over 30.000 kroner

Se video: Her oppdager bilen at det snart smeller