Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kom i 1966 som en fornuftig og mellomstor familiebil. Her hadde praktiske løsninger, driftssikkerhet og et folkelig design størst prioritet.

Dette skulle vise seg å være en solid vinneroppskrift. Bilen var ment som en konkurrent til biler som blant annet Opel Kadett, VW Boble, Renault 10 og Ford 12M.

Det er Toyota Corolla vi snakker om. Nærmest definisjonen på en fornuftig småbil fra Japan, og en bil som har satt dype hjulspor også i Norge.

Suksessen uteble nemlig ikke. Toyota Corolla er verdens mest solgte bilmodell. Nesten 45 millioner eksemplarer har trillet ut av fabrikkportene i løpet av de drøyt 50 årene bilen har vært i produksjon.

Her hjemme ble modellen, til manges undring, erstattet av Toyota Auris for tolv år siden.

Men nå gjør Corolla comeback. Det med en helt ny bil. Samtidig som Auris forsvinner. Produksjonen starter opp i England i desember, og de første bilene kommer til Norge i mars.

Dette er ikke en bruktbil - det er et klenodium

Interiøret har fått et skikkelig løft – og infotainmentskjermen er høyt plassert
Interiøret har fått et skikkelig løft – og infotainmentskjermen er høyt plassert

– Overrasker

Akkurat nå testets nykommeren i Spania, nærmere bestemt Madrid. Vi har sendt vår egen bilekspert, Benny Christensen, nedover til sol og varme, for å ta nykommeren i øyesyn.

Vi gjør som vi pleier. Tar en telefon for å få et lite førsteinntrykk.

– Ring, ring...

– Hallo, ja! Benny her...

– Hei! Bra å komme seg sørover en tur tenker jeg?

– Ja, absolutt! Dessuten morsomt at Corolla gjenopplives synes jeg. Må si at bilen overrasker meg positivt. Det er tydelig at Toyota her har satset noe mer på design og kjøreglede enn det både jeg og mange andre hadde trodd.

Det er ingen tvil om at nye Corolla har fått et langt mer dynamisk design enn tidligere.
Det er ingen tvil om at nye Corolla har fått et langt mer dynamisk design enn tidligere.

– Jeg smiler

– Jøss, det må jeg si høres ut som gode nyheter.

– Jeg tror nok mange, meg selv inkludert, må revurdere det litt "gubbeaktige" synet vi har hatt på Corolla. Selv om vi ikke skal glemme gamle legender som Corolla AE86. Det viker som det er det samme DNA-et som nå videreføres i nye Corolla.

– Bilen er rett og slett småtøff. Når det gjelder kjøreinntrykkene, får jeg ikke si noe om dem ennå. Her har nemlig Toyota satt sperrefrist. Men jeg smiler! Så mye kan jeg si.

Test Toyota Auris: Sparebøsse for de fornuftige

Kommer ikke med ledning

– I Norge er det jo én ting alle lurer på ...

– Jeg vet hva du skal spørre om. Svaret er: Nei, den kommer ikke med ledning. Hverken som elbil, eller ladbar hybrid. Men den får samme hybridsystem som de fleste Toyota-modellene har i dag.

– Corolla blir tilgjengelig med to motoralternativer. En ganske sivilisert 1,8-liter på 122 hestekrefter, og 2-liter på 180 hestekrefter. Sistnevnte er helt ny – og en del morsommere enn 1,8-literen.

90 prosent av alle Toyota som selges i Norge er med hybrid drivlinje. Bilene skal kunne kjøres inntil 50 prosent ved hjelp av elektrisitet.

Toyota Camry gjør comeback etter 14 år!

Produksjonen av nye Corolla begynner allerede i desember, de første bilene er ventet til Norge i mars.
Produksjonen av nye Corolla begynner allerede i desember, de første bilene er ventet til Norge i mars.

Hybrid – over hele linja

Nye Corolla bygges i England og stasjonsvogna er unik for det europeiske markedet.

Den kommer med MacPherson-hjuloppheng foran, et helt nytt multilink-system bak, støtdempere med ny ventilteknologi og for første gang muligheten for å velge adaptivt, variabelt understell.

Den har også bredere akselavstand og lavere tyngdepunkt. Alt dette er godt for kjøregleden.

Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

Mer sporty

– Dessuten har bilen blitt litt lengre, litt bredere og litt lavere. Designet utstråler et mer sporty uttrykk. Jeg hadde nesten ikke trodd jeg skulle si det om Corolla noen gang, men denne er ganske tøff. Kulere i virkeligheten enn på bildene, mener Benny.

Når det gjelder stasjonsvogna, har denne vokst ganske mye i forhold til bilen den erstatter. Med ti centimeter lengre akselavstand og vesentlig bedre innvendig plass. Toyota gjør et nummer at at dette ikke bare er en forlenget kombi, men at alt fra frontrute og bakover er nytt.

Nesten ingen velger dette lenger

Corolla er blitt en svært romslig bil, som i praksis fungerer fint som familiebil for mange.
Corolla er blitt en svært romslig bil, som i praksis fungerer fint som familiebil for mange.

Nytt interiør

– Også interiøret har fått et godt oppsving i forhold til det vi ofte tenker på med Corolla. Smartere design, moderne og bedre materialer og lavere sittestilling. Alt i alt ganske vellykket.

– Hva med pris?

– Den er ikke klar, ennå. Men jeg tipper den legger seg litt over Auris. Det betyr fortsatt at den bør havne greit under 300.000 kroner. Denne oppskriften er kanskje ikke like populær som for noen år siden, men det skal ikke forundre meg om det går 2.000-2.500 biler i løpet av 2019.

– Men du, nå må jeg si stikke. Vi har mer kjøring på svingete spanske landeveier, før jeg setter meg på flyet hjem i kveld. Vi sees i morgen!

Vi kommer med test på nye Corolla når Benny er tilbake og sperrefristen er opphevet.

Storselger gjør comeback i Norge

Se video: Vi kikket nærmere på nye Corolla på bilutstillingen i Paris tidligere i høst: