Her er elbilen som knuser konkurrentene

Den har bare ett stort problem. Se video:

Elbilmarkedet i Norge er preget av to ting: Rekordhøyt salg – og enda større etterspørsel.

En rekke elbiler har lange ventelister. En av dem du må vente aller lengst på, er nylig lanserte Hyundai Kona.

Responsen var enorm da Hyundai her hjemme åpnet opp for å reservere bilen. Etter at 20.000 kunder hadde satt seg på liste, bestemte importøren seg for å si stopp.

Bestiller du nå, må du belage deg på å vente to år på bilen. Det er svært lenge, selv i elbilsammenheng.

Pris og rekkevidde

Nå har vi i Broom sammen med TV 2 hjelper deg testet Kona, opp mot to av de argeste konkurrentene: e-Golf fra Volkswagen og Leaf fra Nissan.

e-Golf har vært med oss i mange år og har i lange perioder vært Norges mest solgte elbil. Leaf kom i helt ny versjon tidligere i år og har truffet markedet perfekt. Den er både Norges mest solgte elbil og Norges mest solgte personbil totalt, så langt i år.

Brooms bilekspert Benny Christensen står for testen, sammen med TV 2 hjelper deg. Og han fremholder kombinasjonen pris/rekkevidde som Konas store trumfkort.

Mange elbilkjøpere har rett og slett følt seg lurt

Fra 220 til 485 kilometer

– Og rekkevidde er naturligvis svært viktig for mange som kjøper elbil. Kommer man seg dit man skal, uten å være redd for å gå tom for strøm? I vinterlandet Norge er dette spesielt utfordrende. En bil som i sommerhalvåret klarer 300 kilometer uten å lade, nærmer seg fort halvparten når det er vinter og kaldt. Mange reiser til fjells i helger og ferier. Da passer det dårlig å ha en bil der man må stoppe og lade underveis, sier Benny.

Rekkevidden på de tre testbilene varierer fra e-Golfs 220 kilometer, via Leaf på 285 kilometer – og til Kona på 485 kilometer. Alt dette målt etter den såkalte WLTP-standarden som nå har tatt over etter den tidligere brukte NEDC, som var betydelig "snillere".

Bilene lurte oss i mange år, så kom det nye regler

Her ruller Hyundai Kona i land i Norge for første gang.
Her ruller Hyundai Kona i land i Norge for første gang.

Kjørestil har mye å si

– WLTP er mer realistisk, men også disse tallene bør man ta med en liten klype salt, og spesielt på vinteren. Dessuten har kjørestil og topografi mye å si for rekkevidden. For elbileiere går det gjerne sport i å kjøre mest mulig økonomisk og hente ut så mange kilometer som mulig fra batteriene. Kjører man derimot uten å tenke særlig på dette, blir rekkevidden deretter, sier Benny.

– Bortsett fra rekkevidden er vel leveringstid det som opptar elbilkjøpere mest?

– Det er riktig, og der sliter Kona tungt. De første norske kundene har fått bilene sine nå, men hvis du ikke var tidlig ute og bestilte, blir altså ventetiden svært lang. For e-Golf har dette variert noe, akkurat nå er det snakk om seks måneder. Men jeg vet at mange forhandlere har biler i bestilling for kortere leveringstid. Så her må man sjekke med forhandler først.

Mange nye kommer

– I motsetning til mange av konkurrentene, har Nissan unngått lang ventetid på Leaf. I høst har de i tillegg sikret seg ekstra leveranser fra fabrikken i England. Derfor er det ikke lang leveringstid her. Og det er naturligvis en stor styrke i konkurransen mot de andre.

– Hva ellers mener du er det viktigste når man vurderer elbil?

– Det er å finne en bil som passer best mulig til egne behov. Jeg tror også mange kanskje vektlegger rekkevidden litt i overkant mye. For hvor ofte er du egentlig på langtur? Velger du en bil som kan hurtiglades, tar det heller ikke veldig langt tid å fylle på strøm underveis.

– De lange leveringstidene vi nå opplever på mange elbiler, viser hvor tidlig vi egentlig er i elbil-utviklingen. Det er få modeller å velge mellom, og mye ventetid. Men om to-tre år kommer i alle fall utvalget til å se betydelig annerledes ut. En rekke nye elbiler er på vei. Så gjenstår det å se om det blir nok biler til alle som vil ha, sier Benny.

Her er bilene vi testet, og Bennys vurdering av dem:

Brukt elbil: Dette må du gi for bestselgerne nå

Nissan Leaf:

Denne er uslåelig på tre ting. Plass, pris og leveringstid. Dette er også testens billigste bil – og med god margin den største om vi ser på plassen. Det gjelder både for folk og bagasje.

Bagasjerommet svelger unna hele 435 liter. Den er dermed en fullverdig familiebil.

Leaf blir Norges mest solgte bil i år. Det til tross for at de første bilene ikke kom før utpå etter-vinteren og at den slik sett får bare 10 måneders salg i år.

Det som skuffer litt med Leaf er at den har relativt høyt strømforbruk og at rekkevidden dermed ikke blir helt som forventet.

Tre biler som kjemper om elbilkjøperne i Norge. Fra venstre e-Golf, Kona og Leaf.
Tre biler som kjemper om elbilkjøperne i Norge. Fra venstre e-Golf, Kona og Leaf.

Les vår test av Nissan Leaf her:

Nissan Leaf:

Pris fra: 246.000,- Effekt: 150 hk. 0-100 km/t: 7,9 sek. Rekkevidde (WLTP): 285 km. Bagasjerom: 435 l.

VW e-Golf:

Dette er den eldste bilen i dette selskapet. Den taper på punkter som plass, pris og rekkevidde. Men den scorer høyt på generell komfort og gode, trygge kjøreegenskaper. Alt er liksom kjent og forutsigbart, men ikke nødvendigvis veldig spennende.

I motsetning til de andre to i testen her den et veldig normalt utseende. Om det er et pluss eller et minus, må bli opp til hver enkelt å vurdere.

Dette er også den mest motorsvake i dette trekløveret, det gjør at den henger litt etter de andre på ytelse.

Vollkswagen e-Golf har i mange år vært en storselger i Norge.
Vollkswagen e-Golf har i mange år vært en storselger i Norge.

Les vår test av VW e-Golf her:

VW e-Golf

Pris fra: 318.300,- Effekt: 136 hk. 0-100 km/t: 9,6 sek. Rekkevidde (WLTP): 220 km. Bagasjerom: 341 l.

Hyundai Kona Electric:

Dette er Hyundais andre elbil, de har fra før Ioniq. Også Kona ser ut til å bli en stor suksess og det har vært enorm interesse rundt bilen. Det gjenspeiles i ventetiden.

Dette er den minste bilen i testen. Plassen i baksetet er best egnet for barn og heller ikke bagasjerommet imponerer, med sine 322 liter.

Interiøret bærer preg av å være litt enkelt, men reddes godt i land av morsomt, moderne og lekent design. Også utvendig er Kona litt leken og annerledes, med sitt SUV-aktige design.

Dessuten er bilens kjøreegenskaper sporty og morsomme. Godt hjulpet av en effekt på 204 hestekrefter. Det til sammen med en rekkevidde på over 400 kilometer gjør denne til litt "mini-Tesla". Altså en sprek og litt kul elbil, med overlegen rekkevidde.

Dette er biler mange nordmenn ønsker seg. Med unntak av Leaf (bortest) må du belage deg å vente en god stund hvis du bestiller nå.
Dette er biler mange nordmenn ønsker seg. Med unntak av Leaf (bortest) må du belage deg å vente en god stund hvis du bestiller nå.

Les vår test av Hyundai Kona Electric her:

Hyundai Kona

Pris fra: 315.000,- Effekt: 204 hk. 0-100 km/t: 7,6 sek. Rekkevidde (WLTP): 482 km. Bagasjerom: 322 l.

Stor test: Så langt går elbilene egentlig

Se video av Hyundai Kona under: