Joda – den skal faktisk være sånn!

Her snakker vi s-e-n-k-i-n-g.

Dette ser ikke akkurat 'sunt' ut på en vanlig bil. Men så er det da heller ikke snakk om en vanlig bil, men en utstillingsbil på Oslo Motorshow. Denne Nissan 200 SX-en hadde det vi ganske enkelt må kunne kåre til den råeste senken.
Dette ser ikke akkurat "sunt" ut på en vanlig bil. Men så er det da heller ikke snakk om en vanlig bil, men en utstillingsbil på Oslo Motorshow. Denne Nissan 200 SX-en hadde det vi ganske enkelt må kunne kåre til den råeste senken.

Oslo Motorshow har blitt et høydepunkt for alle bilinteresserte. Sist helg gikk årets utgave av stabelen på Norges Varemesse i Lillestrøm – og oppslutningen var som vanlig høy.

Totalt var over 40.000 personer innom messen, noe som bekrefter at bilinteressen i Norge lever i beste velgående.

Her var det biler og lastebiler i alle mulige varianter.

Den doningen vi fant med den heftigste senken, var en Nissan 200 SX. Her sto hjulene nesten rett ut!

Gatebil-Asim: – Rullestol var aldri et alternativ

Egen kunst

Man skulle kanskje tro at her hadde det skjedd noe alvorlig galt med støtdempere og fjæring. Men senking er en egen kunst, og da gjelder det å få karosseriet så nært bakken som mulig.

Akkurat det har Johannes Lynum fra Sverige lykkes rimelig greit med.

Bakdekkene er godt plassert opptil skjermkanten. Lovlig på norske veier? Da skal du i tilfelle møte en veeeeeeldig samarbeidsvillig utsendt fra Statens vegvesen...
Bakdekkene er godt plassert opptil skjermkanten. Lovlig på norske veier? Da skal du i tilfelle møte en veeeeeeldig samarbeidsvillig utsendt fra Statens vegvesen...

Tøft eller bare helt merkelig? Det kommer nok an på hvem du spør...

Filmer at de kjører Lamborghini i 336 km/t – så smeller det

Superbil

Det var naturligvis mye annet gromt å kikke på også. Et av de heftigste trekkplasterne i år, var Arne Fredlys ekstreme McLaren Senna.

Den tiltrakk seg mange lange blikk, med sine utallige designdetaljer.

Med 800 hk/800 Nm og 800 kilo ekstra marktrykk (levert via en av bilverdens mest brautende vinger). Planen var opprinnelig å kalle bilen McLaren 800 - men så valgte man altså å heller hylle en av Formel 1s mest legendariske sjåfører i stedet: Ayrton Senna.

Fredric Aasbø: Slik ble gutten fra Ski verdensmester

Messens største trekkplaster for mange var McLaren Senna.
Messens største trekkplaster for mange var McLaren Senna.

Live show

Noe av det som gjør Oslo Motorshow så unikt, er muligheten for å se nesten hele spekteret av motorsport. Banen i "bakgården" er liten og tett, og publikum får en helt unik nærhet til alt som skjer der. Her er det ingen fare for at du går glipp av hverken lyd, lukt eller spektakulær kjøring.

Alt fra de minste (og en elektrisk!) crosscarts, til dragrace var representert på samme område. Ganske enkelt et imponerende skue.

Et av høydepunktene var nok at verdensmester i drifting, Fredric Aasbø, var på plass og demonstrerte litt av hva han kan. Røyken lå tykk over store deler av Romerike, i helga.

Bedre medisin mot 40-årskrisen finner du ikke

Noe av det fine med Oslo Motorshow er at man får sett biler av typer og i aller former og farger.
Noe av det fine med Oslo Motorshow er at man får sett biler av typer og i aller former og farger.

Snart jubileum

Årets show var det niende i rekken. Det betyr at det er rundt tall neste år. Prosjektleder Tommy Larssen røper at man allerede har begynt planleggingen av 2019-showet, og hvordan jubileet skal markeres og overgå alle de foregående showene.

Han er også veldig fornøyd med besøkstallene i år.

– I løpet av tre hektiske utstillingsdager var 40.157 besøkende innom. Det er fjerde år på rad at besøkstallet ligger i overkant av 40.000 personer. Jeg er kjempefornøyd med at vi har fått et stabilt messepublikum på dette nivået. Tusen, tusen takk til alle utstillere, klubber, motorentusiaster og frivillige for en fantastisk innsats. Uten dem, hadde vi ikke kunnet gjennomføre denne motorfesten, sier Larssen i Norges Varemesse.