En lommebok flyter i vannet nord for Karawang, Java. Trolig har ingen av passasjerene overlevd ulykken. Photo by ARIF ARIADI / AFP)
En lommebok flyter i vannet nord for Karawang, Java. Trolig har ingen av passasjerene overlevd ulykken. Photo by ARIF ARIADI / AFP) Foto: Arif Ariadi

Passasjerfly styrtet i Indonesia

Nesten 200 mennesker er etter alt å dømme omkommet etter at et Boeing-fly styrtet i havet utenfor Indonesias hovedstad mandag morgen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Et helt nytt Boeing 737 MAX 8-fly fra det indonesiske flyselskapet Lion Air styrtet i Javasjøen kort tid etter avgang fra Jakarta mandag morgen.

Det er ingen tegn til overlevende, opplyste sjefen for leteoperasjonen, Muhammad Syaugi, mandag morgen.

Han sa også at det er funnet kroppsdeler i sjøen, og at dykkere forsøker å nå fram til skroget, som antas å ligge på rundt 35 meters dybde.

Vrakfunn

Tidlig mandag morgen norsk tid ble det funnet vrakrester og personlige eiendeler i havet nord for Java i Indonesia. Et oljeflak ble også observert på sjøen.

Talsperson Sutopo Purwo Nugroho i den indonesiske nasjonale kriseberedskapen har publisert flere bilder fra området, og avbildet funn av blant annet mobiltelefoner, bagasje og bøker.

Kontrolltårnet mistet kontakten med flyet 13 minutter etter at det lettet. Flyet er av typen Boeing 737 Max 8, og var bare to måneder gammelt, ifølge nettstedet FlightRadar24.

737 MAX er siste generasjon av Boeings svært populære «single aisle»-fly. Norwegian er blant selskapene som har bestilt disse flyene, og selskapet opplyser at de nå opererer 11 MAX-fly.

Det er første gang denne flymodellen opplever en ulykke, ifølge Bloomberg. Sjefen for Lion Air sier mandag morgen til Reuters at ulykkesflyet hadde tekniske problemer på den forrige flyvningen, men at problemet var fikset.

RUTEN: 13 minutter etter at flyet tok av fra flyplassen i Jakarta, ble all kontakt med Lion Airs fly brutt.
RUTEN: 13 minutter etter at flyet tok av fra flyplassen i Jakarta, ble all kontakt med Lion Airs fly brutt.

189 mennesker var om bord i flyet. Blant disse var seks besetningsmedlemmer, to spedbarn og ett barn.

Lion Air er et av de største lavprisselskapene i Indonesia.

Ba om å få snu

Flyet lettet 06.20 lokal tid, og skulle etter planen være fremme i Pangkal Pinang 70 minutter senere.

Ifølge indonesiske myndigheter skal flyverne ha bedt om å få returnere til flyplassen bare to-tre minutter etter avgang. Forespørselen ble godkjent, men flygelederne mistet kontakt med JT610.

Ifølge nettstedet Aviation Herald klatret flymaskinen høyere enn til 5400 fot, eller 1646 meter. Et passasjerfly klatrer vanligvis til marsjhøyden på rundt 30.000 fot i løpet av noen minutter etter avgang.

Elleve minutter etter avgang begynte flyet å miste høyde. Deretter steg Boeing-maskinen noe før det styrtet i havet.

En slepebåt i området har meldt at mannskapet om bord så et fly fra Lion Air «falle fra himmelen». Det var godt være i området da ulykken skjedde.

– Vi tør ikke å si noe om hva som har skjedd. Vi er også forvirret over årsaken, siden det var et nytt fly, sier Lion Air-sjef Edward Sirait til Reuters.

​En større leteaksjon som inkluderer flere skip og helikopter ble iverksatt. Sjøen skal være rundt 30-35 meter dyp i søkeområdet. Dykkere ble mandag morgen sendt til ulykkesstedet.

Omfattende gransking

– Boeing er dypt preget av tapet av Flight JT 610. Vi er bekymret for passasjerene om bord, og ønsker å gi vår medfølelse til deres familier og nærmeste, skriver flyprodusenten Boeing i en pressemelding mandag morgen.

Boeing skriver at de er klare til å yte teknisk assistanse i den videre etterforskningen. Også den amerikanske havarikommisjonen NTSB vil granske ulykken med bistand fra Boeing og den amerikansk-franske motorprodusenten CFM International.

LETER ETTER VRAKET: Havet der flyet styrtet, er mellom 30 og 40 meter dypt. Antara Foto/Handout/Basarnas via REUTERS
LETER ETTER VRAKET: Havet der flyet styrtet, er mellom 30 og 40 meter dypt. Antara Foto/Handout/Basarnas via REUTERS

Indonesiske myndigheter oppgir at Bhavye Suneja var kaptein på flyet. Suneja hadde jobbet sju år i selskapet. Kapteinen og styrmannen hadde til sammen 11.000 flytimer bak seg.

Pårørende i sjokk

Ved Indonesias hovedredningssentral i Jakarta samlet pårørende seg i morgentimene mandag. En kvinne ved navn Feni sier til AP at søsteren, som snart skulle gifte seg, var om bord i flyet.

– Vi er kommet for å få ut informasjon om min yngre søster, hennes forlovede, hennes kommende svigerforeldre og en venn av dem. Vi har ikke fått noe informasjon, sa Feni mens hun tørket tårene.

Det har vært flere flyulykker i Indonesia de siste årene. Den siste var i desember 2014, da Indonesia AirAsia Flight 8501 krasjet, i en ulykke der 155 passasjerer og syv kabinpersonale omkom.

Indonesiske flyselskaper ble i 2007 bannlyst fra å fly til Europa på grunn av sikkerhetshensyn. Siden da har flere selskaper fått gjenoppta flygningene og i juni i år ble forbudet opphevet. Et tilsvarende flyforbud til og fra USA for indonesiske flyselskaper ble opphevet i 2016.

VRAKRESTER: Redningsmannskaper samler sammen deler av det styrtede flyet. Foto: Sutopo Purwo Nugroho/Twitter
VRAKRESTER: Redningsmannskaper samler sammen deler av det styrtede flyet. Foto: Sutopo Purwo Nugroho/Twitter