Med denne var du tøffest i gata

Nå kan du sikre deg et eksemplar av klassikeren.

Peugeot 205 GTI var en liten hissigpropp av en bil da den var ny, på 80-tallet.
Peugeot 205 GTI var en liten hissigpropp av en bil da den var ny, på 80-tallet.

80-tallet har på mange måter blitt stående som tiåret for dårlig smak. Frisyrene var både fluffy og rare. Moten var knapt bedre med tennissokker, dress fra Poco Loco, lisseslips og skulderputer. Det var også pastellfargenes tiår. Det var i sannhet en spesiell, men morsom tid.

80-tallet var også GTI-bilenes tiår, noe som definitivt bidrar til gode minner fra den gang da video på VHS og moviebox ofte utgjorde helgeunderholdningen.

Liten, tøff og sinna

En av de aller morsomste bilene var Peugeot 205 GTI, en liten, lett, tøff og sinna tass med 1,6-liters motor på 105 hestekrefter som ble lansert i 1984. Senere kom den med 115 hestekrefter og etter hvert med en 1,9-liter på hele 130 hester. Den gangen var det mye i en så lett og liten bil.

Hadde man en slik bil, var man tøffest i gata. Slik var det bare!

Dette pene eksemplaret av en 205 GTI fra 1988 er til salgs i Norge nå. Faksimile fra finn.no
Dette pene eksemplaret av en 205 GTI fra 1988 er til salgs i Norge nå. Faksimile fra finn.no

Men dette begynner å bli 30 år siden. Det tynnes i rekkene av GTI-biler. Mange har levd harde liv. Golf GTI er den som ser ut til å ha blitt mest og best tatt vare på. De andre som Fiat Ritmo Abarth, Opel Kadett GSI, Peugeot 205 GTI og Nissan Cherry GTT er det sjelden man ser eller hører noe om. Dessverre.

Gleden var derfor stor da denne lille, røde 205 GTI dukket opp til salgs på finn.no forleden – og utløste et anfall av akutt nostalgi.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Riktig årsmodell

Bilen er en 1988-modell 1,9-liter, men det har sannsynligvis sneket seg inn en liten feil i annonseteksten. Der står det at det er en 105-hester, det er nok feil. Dette er en 130-hester – og dermed den morsomste av dem alle. Den fikk også 15-tommers hjul, samt oppgradert interiør i samme slengen, og den kunne bestilles med både servostyring og skinninteriør, mot tillegg i prisen.

Året etter, i 1989, kom bilen med katalysator og 122 hestekrefter. Ikke så store forskjellen rent teoretisk, men med denne motoriseringen mistet bilen litt av den morsomme snerten i motoren, den er heller ikke like turtallsvillig.

Denne bilen har gått friske 272.000 kilometer, mye langkjøring og lite de siste årene, kan vi lese i annonseteksten. Bilen ser allikevel veldig fin og velholdt ut, alderen tatt i betrakting.

Dette er verdens dyreste Folkevogn

Også interiøret, som ofte er slitt, ser fint ut i denne bilen. Faksimile fra finn.no
Også interiøret, som ofte er slitt, ser fint ut i denne bilen. Faksimile fra finn.no

For under 80.000 kroner

Alt listverk er på plass, setene ser hele og fine ut, særlig vangene her kan bli ødelagt. Det knallrøde gulvteppet pleier ofte å bli slitt, men her ser det fint ut på bildene, det samme gjør dørtrekkene og også stereoanlegget ser tidsriktig ut. Men tåkelyktene i front-spoileren mangler på noen av bildene.

Hjullagre foran, endeledd, vannpumpe og når registerreimen ble/skal byttes er alle ting som bør sjekkes litt nøye før kjøp av en slik bil. Det opplyses om at bilen er rustfri.

Pris er satt til 79.000 kroner, det er neppe noen upris om bilen er like fin som den ser ut som. Det er, som allerede nevnt, langt mellom disse godbitene i bruktmarkedet nå.

Så om du også savner det glade 80-tallet, og alle raritetene det tiåret bød på, tror vi denne fargeglade GTI-bilen vil hjelpe deg et godt stykke på nostagi-trippen.

Les også: Her får du veldig mye moro til hyggelig pris

Se video under: Her er det mer bilklassiker-stoff