5.500 kroner koster det å gi blaffen i dette skiltet. Og politiet har fokus på at dette blir respektert. Foto: Scanpix.
5.500 kroner koster det å gi blaffen i dette skiltet. Og politiet har fokus på at dette blir respektert. Foto: Scanpix.

Elbilene gikk i fella – for tredje dag på rad

Fikk en kostbar start på dagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at det lenge var fritt frem for elbilene i kollektivfeltene, har det etter hvert blitt strammet inn på dette.

I 2015 ble kollektivfeltet fra Sandvika og inn til Oslo stengt for elbiler uten passasjer mellom klokken 07 og 09 på morgen. Senere har det blitt lignende ordninger flere andre steder.

Men det viser seg at ikke alle elbileiere tar dette like mye på alvor.

Denne uken har Trafikkorpset i Oslo Politidistrikt hatt kontroll på E18 inn mot Oslo, tre morgener på rad.

Det har gitt nedslående resultater. I går skrev vi i Broom at 13 sjåfører ble stoppet for ulovlig kjøring i kollektivfeltet her.

Politibetjent på MC

Dagen før hadde 12 sjåfører opplevd det samme – mens antallet ved samme kontroll i dag morges endte på 13. Med andre ord: Her er det mange som ikke lærer.

– Det er ingen bedring å spore. Det er kapasiteten som gjør at vi ikke skriver ut flere forelegg. Vi kunne tatt flere, men siden vi bare har én mann der er det dette han rekker på en time, sier rådgiver Finn Erik Grønli i Trafikkorpset i Oslo politidistrikt, til lokalavisen Budstikka.

Kontrollen ble gjort av en politibetjent på MC. Og han har egenhendig bidratt med betydelige midler til Statskassen disse tre morgenene. Sjåførene som har blitt stoppet har fått et forenklet forelegg på 5.500 kroner hver. I sum betyr det 209.000 kroner, til fellesskapet.

Ingen bønn: Blir du stoppet uten passasjer i bilen, blir det kostbart. Foto: Scanpix.
Ingen bønn: Blir du stoppet uten passasjer i bilen, blir det kostbart. Foto: Scanpix.

Frustrerte bussjåfører

Bakgrunnen for at det har blitt strammet inn for elbilbruken i kollektivfeltene er at antallet elbiler etter hvert har gått ut over flyten her, særlig i rushtiden. Dermed ble elbilene til et problem for de kollektivfeltet opprinnelig var ment for. Nemlig busser og taxier.

Særlig innen bussnæringen har det vært frustrasjoner. Sjåfører har stått fram og hevdet at at alle elbilene i kollektivfeltet gjør jobben deres vanskelig – og også fører til forsinkelser. Dermed kom det innstramminger – som mange elbileiere tydeligvis ikke har fått med seg, eller eventuelt helt bevisst bryter...

19-åringen ble målt til 201 km/t – med UP på slep

75 prosent nedgang

Målinger fra Statens vegvesen viste for øvrig at antall elbiler i kollektivfeltet mellom Sandvika og Oslo sank kraftig etter at regelen om passasjer ble innført. Den kom 1. juni. En måling i september samme år, viste at antall elbiler på strekningen i samme tidsrom hadde gått ned med 75 prosent.

Senere har det tatt seg noe opp. Det mener Vegvesenet skyldes både at det stadig blir flere elbiler ute på veiene, men også at flere har begynt å dele bil i rushtiden.

Men dropper man passasjeren, kan det altså bli dyrt.

Snart kan du få bot – uten at politiet har stoppet deg

Se video: Her har Vegvesenet storkontroll