Kjøper opp dieselbiler – for å vrake dem

Tyskerne går hardt til verks.

Biler med såkalt Euro 4-motor (fra før september 2009) lever farlig etter den nye innbytteordningen i Tyskland. Målet er å få dem av veiene, og erstatte dem med nyere og mer miljøvennlige motorer.
Biler med såkalt Euro 4-motor (fra før september 2009) lever farlig etter den nye innbytteordningen i Tyskland. Målet er å få dem av veiene, og erstatte dem med nyere og mer miljøvennlige motorer.

Dieselbilene er under hardt press. Her hjemme har salget falt kraftig de siste årene, den samme tendensen gjelder i flere europeiske markedet.

I Tyskland gjennomfører Volkswagen nå en ny kampanje med miljø-incentiver for å få gamle dieselbiler vekk fra trafikken, og på den måten bidra til reduserte helseskadelige utslipp og forbedret luftkvalitet.

Derfor tilbyr Volkswagen-forhandlere over hele Tyskland nå store beløp i belønning ved innbytte av dieselbiler med såkalt Euro 1 – Euro 4 motor i en ny eller nesten ny Volkswagen med dieselmotor.

Euro 1 gjelder for øvrig biler registrert fra 1992. Euro 4 gikk fram til september 2009, da ble det erstattet av Euro 5.

Disse bilene vrakes

Dette tilbudet gjelder innbyttebiler av alle merker, og beløpet varierer fra 1.500 til 8.000 euro, avhengig av modell, i tillegg til bilens innbytteverdi. Dette tilsvarer ca. NOK 13.500 – NOK 72.000 med dagens kurser.

Men hva skjer med de gamle bilene som byttes inn?

– Disse bilene vrakes hos en godkjent samarbeidspartner, og er dermed borte for godt, svarer Christoph Oemisch, talsmann for Volkswagen AG.

Han kan fortelle om stor suksess med det første tiltaket fabrikken gjennomførte av dette slaget:

I Tyskland kan eiere av noen år gamle VW dieselbiler - eller eldre dieselbiler av andre merker - gjøre svært lønnsomt innbytte fremover! Foto: Frank Williksen.
I Tyskland kan eiere av noen år gamle VW dieselbiler - eller eldre dieselbiler av andre merker - gjøre svært lønnsomt innbytte fremover! Foto: Frank Williksen.

10.000 tonn mindre NO2-utslipp årlig

– Volkswagen-gruppens første miljø-incentiver ble satt i verk i perioden fra august 2017 til juni 2018. Det ble en tydelig demonstrasjon av hvor effektivt det er med en systematisk utskiftning av bilparken for å bedre luftkvaliteten.

– I løpet av denne perioden ble mer enn 210.000 eldre dieselkjøretøy fjernet fra veiene, vraket og erstattet av moderne, renere modeller. Sammen med oppdatering av programvare i dieselbiler, ga dette tiltaket en årlig reduksjon av utslippene av nitrogendioksid med mer enn 10.000 tonn, sier Oemisch.

Heftig debatt: For noen er diesel en religion

Opptil 7.000 euro

Eiere av Euro 4 eller Euro 5 dieselbiler i de 14 mest forurensede byområdene i Tyskland, kan dessuten benytte seg av en ny innbyttepremie. Denne utbetales ved innbytte i tillegg til restverdien på den gamle bilen, ved bytte til nesten ny eller ny bil, uavhengig av drivlinje.

Avhengig av modell, varierer dette beløpet fra 500 euro til 7.000 euro (ca. 4.500 – ca. 63.000 kroner).

Også her reduseres premiebeløpet forholdsmessig ved innbytte til nesten ny bil.

I kjølvannet av Dieselgate har Volkswagen blitt tvunget til å kjøpe tilbake flere hundre tusen dieselbiler i USA: De er nå lagret på ulike steder. Foto: Scanpix.
I kjølvannet av Dieselgate har Volkswagen blitt tvunget til å kjøpe tilbake flere hundre tusen dieselbiler i USA: De er nå lagret på ulike steder. Foto: Scanpix.

Ønsker å hindre kjøreforbud

– Bilene som byttes inn her, blir enten vraket eller solgt på ny. Det siste er nok mest aktuelt for Euro 5-dieselbiler, siden disse fortsatt har en relativt høy bruktverdi, legger Christoph Oemisch til.

– Slike miljø-incentiver og innbyttepremier er en sterk økonomisk motivasjon for å bytte til siste generasjon av renere kjøretøy. Fra Volkswagen er dette et viktig bidrag til bedre luftkvalitet – og til å hindre mulige kjøreforbud i tyske byer, sier salgsansvarlig og medlem av konsernstyret, Jürgen Stackmann.

Ekstra garanti

Alle eiere av Euro 1 – Euro 5 dieselbiler i disse byene med omegn får nå brev fra myndighetene med informasjon om fordelene de nå kan få ved innbytte av sin gamle bil.

Ved fastsetting av innbytteverdier benyttes offisielle restverdilister, og beregninger viser at kunder ofte vil få en lavere månedskostnad etter å ha byttet til ny bil.

Frem til utgangen av året gjelder dessuten fortsatt Volkswagens Deutschland Garantie, en garanti som ble innført 1. april, og som gjelder i 3 år fra kjøpsdato av ny eller nesten ny diesel fra Volkswagen.

Dieselflukten: Nå kan du gjøre et bruktkupp

Volkswagen-konsernet har stått i fokus etter Dieselgate-avsløringen. Nå er de i gang med nye tiltake for å luke ut gamle dieselbiler i Tyskland. Foto: Scanpix.
Volkswagen-konsernet har stått i fokus etter Dieselgate-avsløringen. Nå er de i gang med nye tiltake for å luke ut gamle dieselbiler i Tyskland. Foto: Scanpix.

Hva med Norge?

– Volkswagen har sterk tro på diesel. Uavhengige rapporter viser at våre biler nå er blant de aller reneste på markedet når det gjelder NOx-utslipp.

I tillegg vil effektive dieselmotorer fortsette å være et viktig våpen i kampen mot global oppvarming. Vi håper vårt innbytteprogram nå vil styrke tilliten til denne teknologien hos tyske bilkjøpere, og sikre individuell mobilitet gjennom å forhindre kjøreforbud, sier Stackmann videre.

– Er det aktuelt med et tilsvarende tilbud i Norge? Broom har rettet spørsmålet til Volkswagen-importøren, Møller Mobility Group:

– Dette er et helt nytt initiativ, og foreløpig er dette en rent tysk sak, svarer kommunikasjonssjef Volkswagen, Anita Svanes.

Mener dieselbil fortsatt kan være smartest

Se video: Her oppdager bilen at det snart smeller!