Politiet stilte seg opp – elbilene gikk i fella

Noen hadde "glemt" en viktig regel.

Det har etter hvert kommet restriksjoner på elbilenes bruk av kollektivfeltet, flere steder. Og bryter man dette blir det kostbart. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Det har etter hvert kommet restriksjoner på elbilenes bruk av kollektivfeltet, flere steder. Og bryter man dette blir det kostbart. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Kollektivfeltene rundt om i Norge var lenge helt åpne for elbilene. De fikk kjøre der døgnet rundt, og uten begrensninger.

Men da antall elbiler på norske veier eksploderte, ble dette etter hvert et problem for de kollektivfeltet opprinnelig var ment for. Nemlig busser og taxier.

Særlig innen bussnæringen oppsto det frustrasjoner. Sjåfører sto fram og hevdet at at alle elbilene i kollektivfeltet gjorde jobben deres vanskelig – og også førte til forsinkelser.

Tar sjansen...

Dermed kom det innstramminger. I 2015 ble kollektivfeltet fra Sandvika og inn til Oslo stengt for elbiler uten passasjer mellom klokken 07 og 09 på morgen. Senere har det blitt lignende ordninger flere andre steder.

Men noen tar sjansen likevel. Da en patrulje fra Trafikkorpset ved Oslo politikammer stilte seg opp ved kollektivfeltet på E18 ved Blommenholm sør for Oslo denne uken, ble det solid fangst.

19-åringen ble målt til 201 km/t – med UP på slep

Tilgang til kollektivfelt rundt de større byene har vært viktig for mange elbilkjøpere. Men innstrammingen har begynt her. Foto: Scanpix.
Tilgang til kollektivfelt rundt de større byene har vært viktig for mange elbilkjøpere. Men innstrammingen har begynt her. Foto: Scanpix.

Ingen bønn

Her var det nemlig flere som ikke fulgte reglene. Til sammen delte MC-patruljen ut 13 bøter. Tre av dem var biler som ikke har anledning til å bruke kollektivfeltet, de øvrige var elbiler som ikke overholdt en viktig regel.

De ti elbilene som ble stoppet, manglet én person: Nemlig passasjeren som kunne gjort det lovlig å bruke kollektivfeltet. Og da er det ingen bønn: Forenklet forelegg på 5.500 kroner.

75 prosent nedgang

Målinger fra Statens vegvesen viste for øvrig at antall elbiler i kollektivfeltet mellom Sandvika og Oslo sank kraftig etter at regelen om passasjer ble innført. Den kom 1. juni. En måling i september samme år, viste at antall elbiler på strekningen i samme tidsrom hadde gått ned med 75 prosent.

Senere har det tatt seg noe opp. Det mener Vegvesenet skyldes både at det stadig blir flere elbiler ute på veiene, men også at flere har begynt å dele bil i rushtiden.

Men dropper man passasjeren, kan det altså bli dyrt.

Snart kan du få bot – uten at politiet har stoppet deg

Se video: Her debuterer et nytt bilmerke