Politiet vil nå unge på snapchat:

– Det er lettere å sende avgårde en Snap mens tumultene pågår

Politiet tar i bruk Snapchat og Instagram for å nå flere unge. Helsesista råder Nettpatruljen i Oslo til å svare på flere kanaler enn Messenger.

Det tok 11 år fra fagleder Anne Katrin Storsveen (42) oppdaget hvordan unge avtaler slåsskamper via ulike apper til nettpatruljen i Oslo forrige måned begynte å bruke Snapchat og Instagram.

– For lite til stede

– Vi har jo sett og hørt at politiet er for lite tilstede på nett, og nå ønsker vi gjøre noe med det, forklarer hun TV 2 Nyhetene mens hun viser loftet på politihuset på Grønland hvor seks politibetjenter svarer på Messenger hverdager mellom 9 og 15 og i tillegg poster stories på Snapchat og Instagram med informasjon og glimt fra politi-livet.

Avverger og anmelder

Siden Nettpatruljen startet 1. september har de besvart spørsmål om alt fra ID-tyveri og hatkriminalitet til selvmord.

– En jente som slet og hadde tanker om å ta sitt eget liv tok vi kontakt med og snakket med. Så kontaktet vi politiet der hun bor som da kontaktet helse og så fikk hun hjelp, forteller Storsveen.

Trygge voksne kan avverge at unge skader seg selv eller andre. Er det snakk om lovbrudd, kan politiet gi råd om å anmelde eller selv anmelde kriminalitet.

Ringer ikke under en slåsskamp

Målet er uansett å være tilgjengelige og til stede på nett for folk som ellers ikke ville tatt kontakt med politiet på telefon eller møtt opp på en politistasjon.

Unge på Holmlia sier de ofte ser uniformert politi i nabolaget, men politi på nett er nytt.

– Hvis du vil være anonym og har lyst å spørre om ting, så er det bra at de har sosiale medier, sier Alex Serra (15).

– Ja, det kan være lettere å gjøre på nett, medgir Birhad Rashid (15).

En del av informasjonen som politiet legger ut er fakta om politiavhør, personalia og bortvisning.

Mahad Bashir (15) forklarer er at det er vanskelig å ringe politiet når man er vitne til en slåsskamp, men lettere å sende avgårde en Snap, eller en story mens tumultene pågår. Det tar lenger tid å skrive en melding på Messenger uten at de som står rundt får det med seg.

Det er en av grunnene til at flere ønsker at politiet svarer på flere plattformer.

En av dem som råder politiet til å bygge relasjoner ved å svare på Snapchat og Instagram er Tale Maria Krohn Engvik som står bak kontoen Helsesista. Hun har fått flere priser for sin bruk av sosiale medier til å engasjere mange tusen unge over hele landet.

Viktig med dialog

– Det kan ikke bare være en sånn enveiskanal ut. De må også ta imot snap'er og svare på dem, sier Engvik.

Politiet forklarer at de svarer på Messenger av hensyn til sikkerhet.

Politidirektoratet har gitt alle landets politidistrikt i oppdrag innen 1. januar neste år å være til stede på nett. Flere har høstet erfaringer fra Nettpatruljen i Oslo og noen har spurt Helsesista om råd.

Politidistrikt Sør-Vest starter sin nettsatsing 31. oktober, Troms ansetter to personer, og Øst har søkt etter fire personer. Trøndelag har ti Facebook-sider.

– Vi håper etterhvert at det blir rom for å få muligheter til å utvide. Vi trenger flere folk, sier Storsveen som håper at chat'en fra 1. november også kan bemannes også på kveldstid når unge er mest aktive på nett.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook