hotellansatte trakasseres:

– Hotellgjestene ligger i senga og venter på stuepiker for å vise frem det de har

TRONDHEIM/ÅLESUND (TV 2) Hotellgjester som trakasserer blir satt på gata og svartelistet. Nå holdes det kurs for å forebygge og håndtere seksuell trakassering i arbeidslivet.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det aller viktigste budskapet på disse kursene er at vi ønsker å øke kunnskapen og også bidra til arbeidsgivere og ansatte kan forebygge og håndtere seksuell trakassering på sin arbeidsplass, sier Trine Elise Hammer, kursholder og nasjonal koordinator for overnatting og servering i Arbeidstilsynet.

Det er åpenbart nødvendig, viser tilsyn som Arbeidstilsynet gjennomfører i år.

Av 600 bedrifter som hittil er sjekket har bare halvparten rutiner for å forebygge og håndtere seksuell trakassering.

– Det er helt klart skremmende og alvorlig. Det er nettopp derfor Arbeidstilsynet har en særskilt innsats på dette inn mot bransjen. Vi må få de til å forstå at dette ikke er greit og de må lage gode rutiner og sette i verk tiltak, understreker Hammer.

– Arbeidsgiver må ta sitt ansvar å få det på dagsorden, så må vi ute være tydelig å si fra, sier Cecilie Søllesvik, leder i Fellesforbudets avdeling 65 i Nordmøre og Romsdal, som organiserer ansatte i hotell og restaurantbransjen.

Blotting

Hun forteller at det ikke er måte på hva hennes medlemmer utsettes for av trakassering.

– De opplever at de blir tilsnakket om utseende og kropp. De får servert slibrige kommentarer og mottar bilder av ting du helst ikke vil se. De opplever blotting, blir strøket på rumpa, forsøkt kysset i verste fall utsatt for voldtekt. Hotellgjestene ligger i senga og venter på stuepiker eller nattevakter for å vise frem det de har, sier Søllesvik til TV 2.

Det er Arbeidstilsynet, Likestillings- og diskrimineringsombudet og partene i arbeidslivet som kjører kurs og kampanje med mål å sette strek for seksuell trakassering. For selv med massiv fokus via #metoo, foregår det fortsatt trakassering.

KURSHOLDER: Trine Elise Hammer i Arbeidstilsynet
KURSHOLDER: Trine Elise Hammer i Arbeidstilsynet Foto: Stein Roar Leite/TV 2

– Min oppfatning er at det er ganske omfattende. Det er likevel en utfordring som har kommet opp i dagen nå enn tidligere. Man er mye mer klar over problemstillingen og motivert til å ta tak i det og gjøre noe med det for å forebygge og forhindre seksuell trakassering i arbeidslivet, sier Hammer til TV 2.

Holder kjeft

Søllesvik tror det fortsatt er store mørketall.

– Seksuell trakassering blir ikke tatt skikkelig tak i. Man snakker kanskje med kolleger, men det bringes ikke videre. De ønsker at det blir skjøvet til side på en måte at man glemmer det. De er redd arbeidsmiljøet og de er redd jobben sin, mener Søllesvik.

Dette lærer de på kurset:

1. Kartlegg risiko. Kartlegg i samarbeid med de ansatte hvilke risikoer som er på deres arbeidsplass og gjennomfør forebyggende tiltak

2. Regler for oppførsel. Utarbeid i fellesskap regler for oppførsel på arbeidsplassen og informer alle de ansatte om disse

3. Rutiner for håndtering. Lag gode rutiner for å melde fra om seksuell trakassering og trakassering og hvordan hendelsene skal håndteres og informer alle ansatte om disse

4. Brudd må føre til reaksjoner. Brudd på rutiner og retningslinjer skal føre til reaksjoner for den som trakasserer (kollegaer, gjester, kunder)

5. Tydelig lederansvar. Leders ansvar for å forebygge og håndtere seksuell trakassering skal være tydelig

6. Snakk om seksuell trakassering. Snakk om seksuell trakassering og trakassering på arbeidsplassen

Sjefen varsles

Det er ansatte i utelivsbransjen som er mest utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet. To av fem medlemmer i hotell- og restaurantbransjen har opplevd uønsket seksuell trakassering.

– Vi har nulltoleranse for slik opptreden, og ja: Ved tydelig tilfeller blir de sjekket ut av hotellet eller bortvist fra hotell, opplyser Alexandra Lindvik i Radissonhotels til TV 2.

Scandickjeden har også gjester som er svartelistet.

– Heldigvis har vi svært få slike tilfeller, og som oftest korrigerer gjesten oppførselen sin når vedkommende blir gjort oppmerksom på at vi ikke tolererer den slags oppførsel på våre hoteller. Men vi har opplevd episoder der vi har gitt gjesten beskjed om at de dessverre ikke lenger er velkomne på våre hoteller på grunn av uønsket adferd, opplyser Kristian Røise Dahl i Scandichotels til TV 2.

Scandic varsler også arbeidsgiveren til den eller de som trakasserer.

– Har gjesten vært med på et arrangement i regi av arbeidsgiver, har vi også tatt kontakt med arbeidsgiver og informert om hendelsen slik at arbeidsgiver kan følge opp slik at dette ikke skjer igjen. Ved tilfeller av mer alvorlig karakter vil vi selvfølgelig også vurdere å gå til politianmeldelse. Det som er viktig for oss er å opptre ordentlig og på en medmenneskelig måte overfor alle involverte, understreker Røise Dahl.

Gruer seg

NHO reiseliv bekrefter overfor TV 2 at hotell og restaurantbransjen svartelister navngitte personer som har drevet seksuell trakassering. Nå gruer de ansatte seg til årets julebordsesong.

– Mange kan nok grue seg for den sesongen vi går inn i. Men da vil jeg tro at man kanskje ikke er så godt forberedt og ikke har rutiner å forholde seg til, at de ansatte ikke helt hva de skal gjøre hvis dette skjer mens de er på jobb. Så er det mange som er godt forberedt fordi de vet hva som venter de og som har arbeidsplasser og arbeidsgiverne med seg i forhold hvordan de skal håndtere det hvis en blir utsatt for seksuell trakassering nå i julebordsesongen, mener Trine Lise Hammer i Arbeidstilsynet.

Selv med massiv fokus på Metoo tror ikke Arbeidstilsynet at det er blir slutt på uønsket seksuell oppmerksomhet,

– For å være helt ærlig; nei, jeg tror ikke vi blir helt kvitt det. Men det er potensiale til å redusere det betraktelig fordi det er helt uakseptabelt at seksuell trakassering forekommer, og det er arbeidsgivers plikt til å forebygge og håndtere det, sier Trine Lise Hammer i Arbeidstilsynet.

– Jeg har lyst til å svare ja, men jeg tror ikke vi får det bort. Men at det nå blir satt på dagsorden gjør at vi gjort mye mer med det. Nå må dette bli en del av hverdagen på hotell og i alle andre bransjer. Få det på dagsorden, lag rutiner og ikke minst la det få konsekvenser, sier Cecilie Søllesvik i Fellesforbundet.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook