Politiet: – Skremmende mange kjører uten god sikt

Nå kommer frosten. Politiet ber folk ta ansvar.

Nå kommer frosten! Det innebærer at man må være ekstra nøye med å skaffe seg tilstrekkelig sikt. Og akkurat det er det dessverre mange som ikke gjør. Illustrasjonsfoto: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende
Nå kommer frosten! Det innebærer at man må være ekstra nøye med å skaffe seg tilstrekkelig sikt. Og akkurat det er det dessverre mange som ikke gjør. Illustrasjonsfoto: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende

Denne uken kommer kulda og den første skikkelig smaken på vinteren. Det betyr nattefrost og også snø flere steder.

For mange bileiere innebærer dette en ekstra stressfaktor på morgenen. Det er ikke særlig moro å stå ute og skrape is, fjerne snø eller dugg på rutene. Men de få minuttene med innsats, gjør en stor forskjell på sikkerheten på veien.

Dessuten risikerer du å bli hardt straffet både av politiet og forsikringsselskapet om du havner i en ulykke.

En fersk undersøkelsen viser at 3 av 10 bilister sier at de kjører før rutene er fri for is og dugg.

Feil isskrape kan ødelegge frontruta

– Skremmende

– Det er skremmende at så mange kjører uten klar sikt til enhver tid, sier sjefen for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen.

Tallene kommer fra en ny undersøkelse utført av YouGov på vegne av Frende Forsikring. Bot, fratatt førerkort, anmeldelse og i verste fall tiltale kan bli resultatet hvis du kjører uten fri sikt.

– Vegtrafikkloven er helt klar. Føreren skal ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, sier Roger Ytre Hauge, fagsjef på motor i Frende Forsikring.

Sjekk denne: Klarer du å se politimannen gjennom ruta?

Finnes ingen unnskyldninger

– Det er sikkert mange ulike grunner til at folk ikke skraper rutene godt nok. Men det folk virkelig bør være redd for er ulykkene de risikerer å utsette andre for ved å kjøre på denne måten. Det er både farlig, og straffbart, sier UP-sjefen.

Dårlig tid til et morgenmøte, trøtte unger eller regn og kulde er altså ingen unnskyldning. Snø, is, dugg eller annet som hindrer eller reduserer sikten og trafikksikkerheten må bort før du legger ut på veien.

Rullet ned ruta – så røk førerkortet!

Hva er «godt nok»?

– Hovedregelen er enkel. Så lenge «vindusviskerfeltet» på frontruten, samt sidevinduene foran b-stolpen, altså de fremste sidevinduene, er frie for snø, is og dugg, gis det ingen reaksjon, sier Runar Karlsen.

Han forteller at hvis det er skrapt eller fjernet mindre enn dette, utstedes forenklet forelegg på 2.600 kroner.

Hvis sikten fremover og til sidene er sterkt begrenset blir forholdet anmeldt.

Dette sier veitrafikkloven:

«Føreren skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende.»

– Da gjør vi en konkret vurdering av hvor grovt dette var, og du kan få et ordinært forelegg på 6.000-8.000 kroner. Vi vil presisere at dette er aktuelt selv om ingen konkret faresituasjon har oppstått – i tilfeller utover forenklet forelegg. I tillegg kan du miste lappen i tre måneder eller mer, opplyser UP-sjefen.

Er luken du titter ut gjennom bak is og snø på frontruten mindre enn et A4-ark, ryker førerkortet på stedet.

Isskraping: Slurver du her, kan det bli dyrt

I verste fall blir du tiltalt

– Du kan havne i en ulykke og utsette både seg selv og ikke minst barn og voksne for livsfare. Ingen ting haster så mye at du ikke kan ta deg tid til å skrape. Det tar tross alt bare noen minutter, sier fagsjefen i Frende Forsikring.

Roger Ytre-Hauge, i Frende Forsikring, sier at man risikerer å få redusert erstatning på forsikringen, hvis det er påvist at man ikke har skrapet rutene tilstrekkelig.
Roger Ytre-Hauge, i Frende Forsikring, sier at man risikerer å få redusert erstatning på forsikringen, hvis det er påvist at man ikke har skrapet rutene tilstrekkelig.

Hvis manglende sikt har påvirkning i en ulykke, skal det vurderes å reise tiltale for domstolene.

– Hva skjer med forsikringen?

– Hvis man ikke tar seg tid til å skrape rutene tilstrekkelig anses det i mange tilfeller som grovt uaktsomt. Da vil et forsikringsselskap normalt redusere erstatningen. I verste tilfelle kan den falle helt bort. Da blir latskapen dyr, sier Ytre-Hauge.

Frost og rim på bilrutene kommer av at vanndampen i luften fryser til iskrystaller. Er det fuktig inneklima i bilen, får du også dugg på innsiden av ruten.

Tips til en sikker start på dagen

  • Orienter deg før du setter deg i bilen. Er det noen eller noe rundt bilen?
  • Ikke stress: Pust og se deg godt om før du rygger ut
  • Ikke stol blindt på ryggesensorer. De registrerer ikke alt, og spesielt ikke alt som er lavt nede
  • Snu deg og se ut bakruten istedenfor å kun bruke speilene
  • Rygg inn på parkeringsplassen på butikken, så har du mye bedre oversikt når du skal ut igjen
  • Og ikke minst: sørg for tilstrekkelig utsyn til alle sider

Viskerblader: Så ofte bør du skifte dem

Billysene er i ferd med å endres. VW er blant merkene som nå er svært kreative med hva som kan gjøres. Se video under: