Se hva Øyvind kom over på helgeturen

– Dette er biler vi aldri har sett i Norge.

Geely er ingen smågutt i bilverdenen. De eier blant annet Volvo, og selger veldig mye biler hjemme i Kina. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Geely er ingen smågutt i bilverdenen. De eier blant annet Volvo, og selger veldig mye biler hjemme i Kina. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Øst-Europeiske klassikere kan også brukes i reklamesammenheng. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Øst-Europeiske klassikere kan også brukes i reklamesammenheng. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Ser du hva dette er? Designet er kanskje ikke av det aller sprekeste... Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Ser du hva dette er? Designet er kanskje ikke av det aller sprekeste... Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
En god gammel Ford Sierra stasjonsvogn, med DIGER grind på taket. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
En god gammel Ford Sierra stasjonsvogn, med DIGER grind på taket. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Gatebildet i Kiev er temmelig forskjellig fra det vi er vant til her hjemme. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Gatebildet i Kiev er temmelig forskjellig fra det vi er vant til her hjemme. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Denne kommer fra kinesiske BYD, de er store på elbiler hjemme i Kina. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Denne kommer fra kinesiske BYD, de er store på elbiler hjemme i Kina. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Ravon produseres i Usbekistan, i et samarbeidsprosjekt med amerikanske General Motors. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Ravon produseres i Usbekistan, i et samarbeidsprosjekt med amerikanske General Motors. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Nei, BYD har vel neppe vunnet noen designpriser med denne... Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Nei, BYD har vel neppe vunnet noen designpriser med denne... Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

– For en bilnerd er det alltid moro å møte på biler og merker man aldri har sett før. Dette er ikke mange timers flytur fra Oslo, likevel er bilparken virkelig helt annerledes!

Det forteller Øyvind Blankvandsbråten, til daglig salgssjef her i Broom.

Øyvind elsker å reise og var forleden på helgetur til Kiev i Ukraina, sammen med kjæresten Anette. Og der fikk han se en rekke biler som trygt kan kalles eksotiske.

Opel-fan

– Den ukrainske bilparken er naturligvis preget av at dette et fattig land, med store forskjeller.

Øyvind Blankvandsbråten er salgssjef i Broom, og bilfantast.
Øyvind Blankvandsbråten er salgssjef i Broom, og bilfantast.

– Det er mange flere eldre biler å se her, enn hjemme i Norge, samtidig som det også er veldig mange kostbare og eksklusive biler.

– Jeg som er godt over snittet Opel-fan gledet meg over at Opel Ascona fortsatt er en naturlig del av bybildet. Mange av disse bilene har blitt eksportert som bruktbiler fra Tyskland og andre vesteuropeiske land, så har de fått et nytt liv lenger øst, forteller Øyvind.

Dette er en sjelden Opel-sjanse

Øst-Europeiske klassikere kan også brukes i reklamesammenheng. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Øst-Europeiske klassikere kan også brukes i reklamesammenheng. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

Drøm, eller mareritt?

Men det var ikke bare gamle biler som vekket hans interesse i Kiev:

– Nei, noe av det morsomste var å se merker som i Norge er helt ukjente. Her handler det om kinesiske bilmerker, som prøver seg fram først i denne delen av Europa.

– Jeg så blant annet flere Geely og BYD, sistnevnte står forresten for Build Your Dream. Ut fra de bilene jeg så, vil jeg vel si at mareritt er mer dekkende enn drøm. Men de er på vei opp og ut de også, smiler Øyvind.

Se hva som dukket opp sør for Oslo

Nei, kinesiske BYD har vel neppe vunnet noen designpriser med denne... Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
Nei, kinesiske BYD har vel neppe vunnet noen designpriser med denne... Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

Gamle biler selv

– Ja, for dette er merker vi etter hvert også kan få se i Norge?

– Helt klart! Jeg har sett flere av dem på bilutstillinger i Europa allerede. Kineserne har store planer, men de har også en vei å få for å overbevise kresne nordmenn om at bilene er konkurransedyktige.

– Derfor er det nok også smart å starte i land som Ukraina, hvor kjøpekraften er lav og de virkelig kan selge på pris. Da skaffer de seg også erfaringer som kommer godt med når de skal utvide markedet sitt, mener Øyvind som selv har gamle biler hjemme i garasjen, blant dem første generasjon VW Golf cabriolet og en Opel Commodore.

Se alle bilene fra Kiev i bildekarusellen øverst i denne saken.

Øyvind har vært i England også, se hva han kom over der

En bil til fra BYD. Her har det faktisk vært snakk om import til Norge tidligere, uten at det har kommet noe konkret ut av det. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
En bil til fra BYD. Her har det faktisk vært snakk om import til Norge tidligere, uten at det har kommet noe konkret ut av det. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

Se video: På test i Norge, denne er også Kina-eid