Slik vil de revolusjonere lysene på bilen din
Dette er rett og slett imponerende. Se video:
Lysene på bilen har tradisjonelt sett hatt omtrent de oppgavene man forventer av et billys. Det handler om å lyse opp veien så godt som mulig, og hjelpe deg å se og bli sett.
LED-teknologi og laserlys har åpnet opp for nye muligheter og er på full fart inn. Ikke bare som signatur- og markeringslys, men også som hovedlys og baklys.
Nå kan bilene selv justere nær- og fjernlys og lyse opp visse deler av veien, mens andre områder dimmes. Det siste gjør det mulig å beholde fjernlys også når du møter annen trafikk, fordi det feltet som møtende trafikk befinner seg i blir dimmet.
Det vi har sett så langt, er imidlertid bare starten. VW er blant merkene som nå viser hvilke nye funksjoner lysene vil ha i årene som kommer.
Billys: Dette kan være forskjellen på liv og død
Lyser opp markering
Bildene og videoklippet du kan se i denne saken, er rett og slett skikkelig tøffe greier. Her blir det helt nye løsninger for både komfort og sikkerhet.
De interaktive enhetene med opptil 30.000 lyspunkt med mikropixel HD-lys kan projektere informasjon rett på veien. Det åpner blant annet opp for noe som kalles "Optical Lane Assist" – og innebærer som navnet tilsier en form for optisk filholdingsassistent.
Det skjer rett og slett ved at lysene viser bilens bredde på veien, slik at du får se avstanden til for eksempel autovern og møtende trafikk.
Billys er ikke lenger bare et lys
Advarsler og personlig design
Og det er ikke bare frontlysene som får nye oppgaver. Med såkalte matrix-lys bak, vil man kunne legge inn advarsler og hjelpemarkering, a la det frontlysene gjør.
I forbindelse med farlige situasjoner vil man for eksempel kunne sende meldinger til bilen bak.
Optical Park Assist vil øke sikkerheten ved parkering. Her lyses kjøretøyets "bane" opp, noe som både hjelper sjåføren og eventuelle fotgjengere som måtte befinne seg der bilen ønsker å parkere.
Mange kjører rundt med ulovlige lys
Bruker tunnel for å teste
VW jobber på spreng med å finne ytterligere måter å forbedre lysteknologien på. Det gjør de blant annet i en spesiallaget tunnel ved teknologisenteret sitt utenfor Wolfsburg.
En 100 meter lang tunnel, som er 15 meter bred og fem meter høy, brukes for å simulere ulike scenarioer.
VW sier at tunnelen har redusert utviklingstiden for lys, fordi man slipper å vente på ideelle forhold ute i virkeligheten.
Slik får du godt lys på gamle biler
I tillegg til de allerede nevnte sikkerhetsfunksjonene, er det en rekke komfort-løsninger. Sjekk bildene under:
Teslas nye storselger, Model 3, er ikke langt unna. Vi har tatt en nærmere titt på den. Se video under: