Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En del ble nok skuffet da nye Nissan Leaf ble avduket i 2017, og det ble klart at bilen fikk en batteripakke på 40 kWh, bare 10 kWh mer enn batteriet i bilen den erstattet.

Nissan annonserte samtidig at en modell med større batteri var på vei. Selskapet har ikke bekreftet størrelsen på batteriet, men det antas at kapasiteten vil ligge rundt 60 kWh.

Siden har vi hørt lite om bilen og salget av 40 kWh-modellen har skutt i taket.

45.000 kroner dyrere

Nå skal det nærme seg lansering av Nissan Leaf med den store batteripakken. Ifølge prisanalytiker Alex Bernstein i CarsDirect skal produksjonen av pakken starte i januar 2019, som kan bety at bilen vil være på veien i begynnelsen av 2019.

Analytikeren skal også ha sett Nissans foreløpige prisstrategi, som viser at bilen ligger an til å bli rundt 45.000 kroner (5500 dollar) dyrere enn 40 kWh-modellen, skriver elbilbloggen InsideEVs.

Større batteripakke betyr også økt rekkevidde for Nissan Leaf.
Større batteripakke betyr også økt rekkevidde for Nissan Leaf.

Kan ikke kommentere

Startprisen på Nissan Leaf 40 kWh i Norge er 276.000 kroner. Startprisen på Nissan Leaf 60 kWh kan dermed komme til å ligge rundt 320.000 kroner.

For den prisen får man en real økning i rekkevidde. Oppgitt EPA-rekkevidde på dagens modell er rundt 240 km. Rekkevidden på 60 kWh-modellen skal øke til om lag 360 km, ifølge Bernstein.

Kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge kan ikke å kommentere detaljene fra CarsDirect.

Sparer 60.000 i året på elbil

Salget tok helt av da andre generasjon Leaf rullet inn i Norge. Alt tyder på at den blir Norges mest solgte personbil i 2018.
Salget tok helt av da andre generasjon Leaf rullet inn i Norge. Alt tyder på at den blir Norges mest solgte personbil i 2018.

400 kilometer?

– Det er mange rykter nå, og det er vi i grunn glade for. Det viser at det er stor interesse for bilen. Det jeg kan si er at det vil komme mer informasjon i løpet av året, sier Marcussen til Side3.

PS: Dagens Leaf har en rekkevidde på 270 kilometer etter målemetoden WLTP, som nå er standard i markedet. Dermed er det grunn til å vente et WLTP-tall på rundt 400 kilometer for den nye utgaven. Det vil nok også gjøre bilen interessant for enda flere enn i dag.

Stor test: Så langt går elbilene egentlig

Se video: Her møter Leaf veggen i krasjtest