Go-Ahead får kjøre tog på Sørlandsbanen

Magnus Hedin, Ulrika Mebius og Cathrine Elgin fra Go-Ahead under tildelingen av den første trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge.
Magnus Hedin, Ulrika Mebius og Cathrine Elgin fra Go-Ahead under tildelingen av den første trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge. Foto: Hagen, Fredrik/NTB scanpix
– Pris ble avgjørende, sier jernbanedirektøren.

Onsdag ble det klart hvem som får kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene.

For første gang gikk trafikkpakken til et utenlandsk selskap.

– Pris ble avgjørende, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik under en pressekonferanse.

Det private selskapet Go-Ahead er den største jernbaneaktøren i Storbritannia og den største bussaktøren i London.

I en pressemelding sier Jernbanedirektoratet at selskapet hadde lagt inn flere kvalitetsforbedringer i sitt tilbud.

– Alle tre som leverte anbud, hadde svært gode tilbud, kvalitet skulle telle 60 prosent og pris 40 prosent. Men det var marginale forskjeller på kvaliteten som ble tilbudt. Til slutt var det pris som ble avgjørende, sa jernbanedirektøren på en pressekonferanse onsdag.

Selskapet vil få et vederlag på 1,5 milliarder kroner over ti år.

Go-Ahead Nordic sier i en pressemelding at de er svært fornøyd med å ha blitt tildelt Trafikkpakke Sør av norske myndigheter og Jernbanedirektoratet.

– Vi er veldig tilfredse og ser frem til fremtiden i Norden. Denne kontrakten er et steg videre for, og i tråd med, vår strategi om videre ekspansjon av Go-Ahead-konsernet internasjonalt. Vi bygger med dette videre på vår tilstedeværelse i Tyskland, Irland og Singapore, sier administrerende direktør David Brown i Go-Ahead-gruppen.

Vil overta togpersonell

Den totale verdien av kontrakten gjennom hele avtaleperioden ligger ifølge selskapet på rundt 5,8 milliarder kroner. Go-Ahead Nordic opplyser at de har som mål å overta eksisterende togpersonell fra NSB, og vil inngå dialog med personalgruppene tidlig i mobilseringsfasen.

– Vårt mål er å etablere et attraktivt kollektivtilbud for å få flere fornøyde kunder, sier administrerende direktør Magnus Hedin i Go-Ahead Nordic.

Cathrine Elgin, mobiliseringsansvarlig for Trafikkpakke Sør i Go-Ahead Norge, sier selskapet vil fokusere på kundetilfredshet, pålitelighet og lokale beslutninger.

– Vi vil være en norsk operatør som kjenner norsk jernbane, norske forhold og norsk samferdsel godt, og samtidig har bred erfaring fra Storbritannia med å operere i et avregulert marked. Vi kommer til å få solid støtte fra våre engelske og svenske kolleger, men alle beslutninger vi tar vil være lokale og tilpasset norske forhold, sier Elgin.

Samferdselsminister Jon Georg Dale sier at han er svært godt fornøyd med at Jernbanedirektoratet gjennom konkurranseutsetting av persontogtjenester i trafikkpakke 1 Sør, oppnår et minst like godt togtilbud som i dag, men til en mye lavere pris.

– Vi som kjenner landbruket vet at en skal høste som en sår. Jeg gleder meg over at vi nå har kommet til den fasen der vi kan begynne å høste resultatene av jernbanereformen. Utfallet av den første konkurransen om å drifte persontogtjenester, lover godt, sier Dale i en pressemelding.

Misfornøyd venstreside

SV-leder Audun Lysbakken er ikke tilfreds med at kontrakten går til et utenlandsk selskap.

– Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner. Et selskap som er sterkt mislikt av kundene sine i England får nå ansvaret for å drive jernbanen i Norge. De som allerede bruker Go-Ahead klager over dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser, sier han.

– Her lar man hensynet til togselskapenes profitt gå foran togpassasjerenes behov, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Heller ikke i Ap, som også er motstandere av konkurranseutsetting på jernbanen, står jubelen i taket.

– Regjeringen dumper det jernbaneselskapet nordmenn eier i fellesskap til fordel for utenlandske, private aktører. Regjeringens politikk for å splitte opp og privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet, sier jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli.

– Et ensidig prisfokus blir feil siden vi alle vet at det er enten de reisende eller de ansatte som får betale regningen til slutt, mener Myrli. (TV 2/NTB)

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook