En utbrent bil undersøkes i flere timer av Gjensidige for å finne brannårsaken.
En utbrent bil undersøkes i flere timer av Gjensidige for å finne brannårsaken. Foto: Åsted Norge

Prøvde å få 600.000 kroner etter bilbrann, men forsikrings-selskapet fattet mistanke

Åsted Norge (TV 2): Et delvis utbrent servicehefte fikk enorme konsekvenser for bileieren.

Hvor mye kan en utbrent bli fortelle? Åsted Norge fikk være med tre utredere fra Gjensidige når de skulle finne ut om en bileier har krav på 600.000 kroner i erstatning.

Brannen

Bileieren har forklart at han kjørte den nyinnkjøpte bilen sin da flammene plutselig sto opp fra panseret. Bilen var brukt, men luksuriøs. I følge bileieren rakk han så vidt å komme seg ut før den eksplosive brannen slukte bilen.

Hvis eieren har gitt riktig informasjon har han krav på rundt 600.000 kroner i erstatning, men Gjensidige mener at noe skurrer.

Forsikringssvindel

I 2018 avslørte forsikringsselskapene svindel for 314 millioner kroner. De nyeste tallene pr dags dato er fra første halvdel av 2019. De viser en markant økning fra året før. Det melder Finans Norge, som har samlet tall fra 29 forsikringsselskaper.

Svindel med motorkjøretøy toppet listen innenfor skadeforsikring i 2018 med hele 43 prosent. Det vanligste er å arrangere fiktive tyverier eller å melde inn en skade som ikke har skjedd. En annen fremgangsmåte er å holde tilbake informasjon om tidligere skader som ikke er reparert.

Varsellampene

Fagansvarlig utreder i Gjensidige, Espen Norenberg Olsen, sier at de i utgangspunktet har full tillit til kundene, men at de i noen saker ønsker å gjøre en ekstra kontroll. I saken med den utbrente bilen blinker noen varsellamper.

– Det er jo en del parametere vi velger ut når vi skal undersøke sakene våre. I dette tilfellet så er det en ung kunde, det er en dyr bil og brannen har skjedd på et øde sted. Det kan være tilfeldigheter, men det er forhold vi mener kan ha betydning for å undersøke saken nærmere, sier han.

Forsikringsselskapet kan også sjekke hvordan bilen er finansiert og om kunden har en økonomi som kan forsvare utgiftene.

Brannårsaken

To tekniske utredere undersøker bilen i fire timer. En av dem, Rune Nielsen, har en lang karriere i Kripos bak seg.

– Det vi teknisk sett vil vite er om det kunden har forklart stemmer. Brann er jo fysikk og kjemi i praksis. Det er noen regler brann følger i forhold til smeltetemperatur, metall, strøm og så videre, forteller Rune Nielsen.

Tre utredere fra Gjensidige skal de neste fire timene undersøke den utbrente bilen grundig. F.v.: Rune Nielsen, Rolf Haugen og Espen Norenberg Olsen. Foto: Åsted Norge
Tre utredere fra Gjensidige skal de neste fire timene undersøke den utbrente bilen grundig. F.v.: Rune Nielsen, Rolf Haugen og Espen Norenberg Olsen. Foto: Åsted Norge

Sammen med kollega Rolf Haugen plukker han ut små deler fra bilvraket som puttes oppi plastposer. Alt skal sjekkes, ingenting skal overlates til tilfeldighetene. Etter et par timers nitid jobb tenker Nielsen og Haugen at de har funnet brannårsaken. En mutter som fester bensinslangen er løs og har trolig forårsaket en bensinlekkasje.

– Det kan i alle fall være veldig forenlig med den brannutviklingen vi får beskrevet. Og det stemmer vel også med brannskaden i motoren, sier Nielsen.

– Vi må sjekke opp verkstedhistorikken. Er det noen som har vært og skrudd her? undrer Rolf Haugen.

Oppgjørets time

Noen uker og enda flere undersøkelser senere har Espen Norenberg Olsen i Gjensidige konkludert. Han har undersøkt en tilsvarende bil og funnet ut at mutteren som fester bensinslangen er lett tilgjengelig fra motorrommet.

Kunden kan altså teoretisk sett ha løsnet mutteren selv, men det er vanskelig å bevise.

Gjensidige har imidlertid funnet noe annet som får stor betydning for saken. I bilvraket lå et utbrent servicehefte der skriften ennå var tydelig. Den viser at den reelle kilometerstanden er over 100.000 kilometer høyere enn det kunden har oppgitt til Gjensidige.

Risikerer fengsel og full forsikringsstopp

– Når du prøver å jukse på den måten, så risikerer du å tape hele erstatningskravet, sier Espen Norenberg Olsen.

I dette tilfellet ville kunden fått 400.000 kroner i erstatning om han hadde oppgitt riktig kilometerstand. Isteden prøvde altså kunden å få en erstatning på rundt 600.000 kr ved å opplyse en lavere kilometerstand. Det lønte seg ikke.

Når slike alvorlige svik avdekkes ender kundene opp med ingen erstatning og en politianmeldelse. I denne saken ble det også tatt ut tiltalte mot bileieren. Ifølge advokat John Christian Elden risikerer vedkommende 8-10 måneders fengsel og store problemer med å få ny forsikring.

– Man risikerer å ikke få forsikring igjen i noe selskap, ikke bare Gjensidige. Forsikringsselskapene har felles databaser hvor de legger inn det de kaller sviktilfeller. Det kan bli ganske alvorlig for personen som står fullstendig uten forsikring.

Bileieren har ikke ønsket å uttale seg til Åsted Norge.