...men dieselmotoren var ikke død!

Prøvekjørt Mercedes E300 de: Her går de nye veier.

Mercedes investerer milliardbeløp i utvikling av nye drivlinjer. Mot slutten av året kommer E-klasse som ladbar dieselhybrid til Norge. Broom har testet.
Mercedes investerer milliardbeløp i utvikling av nye drivlinjer. Mot slutten av året kommer E-klasse som ladbar dieselhybrid til Norge. Broom har testet.

Selv om dieselmotoren mildt sagt opplever dalende salg her hjemme, er situasjonen en ganske annen utenfor Norges grenser.

Blant 15,6 millioner solgte nybiler i Europa i fjor, var 44 prosent rene dieselbiler. 50 prosent var bensinbiler, mens el- og hybridbilene kun sto for seks prosent av det totale salget. Det viser tall fra Jato.com.

Daimler AG, en av verdens største bilprodusenter, mener at fossilmotoren fremdeles kommer til å utgjøre en stor del av det globale bilsalget i mange år fremover.

I 2025 anslår konsernet for eksempel at 75-85 prosent av det totale bilsalget fortsatt innebærer biler med rene bensin- og dieselmotorer. Samtidig er det ingen tvil om at bilparken skal elektrifiseres – men det er ikke gjort over natten.

Ladbar dieselhybrid

Mercedes sine ladbare hybrider er en viktig satsning her, og mot slutten av året lanseres en helt ny generasjon fra Mercedes.

Vi snakker både ladbar bensin og diesel. Det er utvilsomt sistnevnte som kommer til å bli mest spennende å følge med på.

Et lite EQ-emblem på forskjermene gir et hint om at dette er en ladbar hybrid.
Et lite EQ-emblem på forskjermene gir et hint om at dette er en ladbar hybrid.

Den nye drivlinjen svarer nemlig på kritikken til dagens ladbare hybrider. Nemlig kort elektrisk rekkevidde og ikke minst et nokså høyt forbruk på bensinmotoren når batteriet er tomt.

Hva gjør så Mercedes? Jo, de kombinerer sin så langt mest effektive dieselmotor, med en dobbelt så stor batteripakke som før – og en kraftigere elmotor.

Resultatet er enda mer krefter, lavere forbruk og mindre utslipp. Vi i Broom har nylig testet den helt nye ladbare dieselhybriden i Tyskland. Bli med på test!

Mercedes overrasker med ladbar diesel

Hva er nytt?

I første omgang blir dieselhybridene kun tilgjengelig på volummodellene E- og C-Klasse. For første gang kan E-Klasse stasjonsvogn også leveres som ladbar hybrid, noe som er godt nytt her hjemme.

Bilen vi kjører er E-klasse sedan med den nye dieselhybrid-drivlinjen. Det innebærer at bilen er utstyrt med Mercedes sin velkjente 2-liters dieselmotor, som alene yter 194 hk og 400 Nm.

Det er E-Klasse som kommer først som ladbar dieselhybrid. Samme versjon for C-Klasse (bildet) kommer først om ett års tid.
Det er E-Klasse som kommer først som ladbar dieselhybrid. Samme versjon for C-Klasse (bildet) kommer først om ett års tid.

Den samarbeider med en ny og kraftigere elmotor på 90 kW. Det betyr at samlet effekt er 306 hk og hele 700 Nm. Sistnevnte er like mye som i AMG C 63 S!

E300 de får også doblet batterikapasitet, fra 6,4 til 13 kWh. Takket være forbedret teknologi, vil ikke batteripakken veie noe mer enn dagens.

En av de viktigste nyhetene er naturligvis at den elektriske rekkevidden er kraftig forbedret.

Med en såkalt wallbox tar ladetiden fra 0-100 prosent halvannen time.
Med en såkalt wallbox tar ladetiden fra 0-100 prosent halvannen time.

Nå oppgir Mercedes rekkevidden til 54 kilometer, målt etter den såkalte NEDC-2-standarden.

Noen tall for den nye og oppdaterte målemetoden WLTP er ikke tilgjengelig, men det vil trolig bli i underkant av 50 kilometer, kanskje ned mot 45. Det er for øvrig nye C 300 som får lengst elektrisk rekkevidde. Den er oppgitt til 57 kilometer.

En annen hyggelig nyhet er naturligvis at forbruket reduseres, når bensinmotoren erstattes med diesel.

På nye E-Klasse er det oppgitt til bare 0,16 l/mil. Nå er vi spent på å finne ut hvordan dette fungerer i praksis.

8 av 10 nye Volvoer har dieselmotor

Hva er styrker og svakheter her?

På veien oppleves nye E 300 de akkurat som E-Klassen vi kjenner i dag. Komforten er i høysetet og kvalitetsfølelsen likeså.

Førsteinntrykket lover absolutt godt. Det merkes at den nye elmotoren er blitt kraftigere. Du kan kjøre forholdsvis aktivt og bestemt før dieselmotoren på elegant vis trer i kraft.

Den nokså sømløse overgangen fra el til hybrid skyldes at Mercedes har videreutviklet sin egen 9G-Tronic girkasse, og tilpasset den de nye ladbare hybridene.

Med 306 hk og 700 Nm skal det ikke stå på kreftene. Nye E300 de gjør 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder.
Med 306 hk og 700 Nm skal det ikke stå på kreftene. Nye E300 de gjør 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder.

I løpet av en hektisk dag i Stuttgart rekker vi ikke å kjøre noen ordentlige langturer, men vi får til en sammenhengende kjøretur på 1 time og 13 minutter. På den strekningen kjører vi mest i by og tettbygde strøk, men vi rekker også en tur innom motorvei og tysk landevei.

Uten å kjøre med egg under høyrepedalen tilbakelegger vi 26 av totalt 33 kilometer på ren el. Forbruket etter endt tur viser 0,22 liter/mil – noe som absolutt må sies å være akseptabelt.

I runde to blir det mest kjøring i tettbygde strøk. Turen tar 46 minutter og 21 av totalt 22 kjørte kilometer foregår elektrisk. Det betyr et forbruk på 0,07 l/mil. Etter 21 elektriske kilometer viser bilen at det gjenstår 14 kilometer, som betyr at den elektriske rekkevidden ville havnet på rundt 35 kilometer. Da har vi ikke tatt i bruk eco-modus og heller ikke kjørt spesielt forsiktig.

C 300 de betyr ladbar dieselhybrid.
C 300 de betyr ladbar dieselhybrid.

Som vi allerede vet fra dagens E300 e, stjeler batteripakken en del plass i bagasjerommet. Det er ikke optimalt. I tillegg skal det nok godt gjøres å oppnå den elektriske rekkevidden på 54 kilometer. Da skal du i så fall kjøre svært bevisst, og lade hyppig.

Men uansett: Rekkevidden har blitt betydelig bedre på nykommeren, samtidig som forbruket har gått ned.

Vi rakk dessverre ikke å sjekke forbruket på dieselmotoren med tomt batteri. Men fra før vet vi at samme motor er oppgitt til 0,39 l/mil – så kan man legge på litt ekstra, både på grunn av kjørestil og økt vekt…

Se hva Mercedes gjør nå

Hva koster den?

Mercedes har ikke sluppet prisene enda. Men salgsstart er i løpet av denne måneden, så de bør ikke være veldig langt unna. Og som vanlig i Norge, vil samtlige hybridvarianter komme gunstig ut gjennom avgiftssystemet.

Hvem er konkurrentene?

Akkurat nå vil ikke C300 de og E300 de ha noen direkte konkurrenter. Men det er ikke utelukkende at Mercedes etter hvert lanserer den nye dieselhybrid-drivlinjen over på andre modeller.

Dersom det skjer i SUV-segmentet vil Audi Q7 e-tron eksempelvis være en reell konkurrent.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. I elektrisk modus butter det på 130.
Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. I elektrisk modus butter det på 130.

Nå får du luksusbilen for 100.000 kroner

Broom mener:

Etter noen mil bak rattet i Mercedes sine nye dieselhybrider, er det ikke vanskelig å skjønne at produsenten ønsker å kombinere el og diesel. De henter på mange måter det beste fra to verdener.

Ikke bare er elmotoren sterk, men når du først trenger supplement fra fossilmotoren, er det jo bare naturlig at kreftene kommer fra en momentsterk og drivstoffgjerrig dieselmotor – sammenlignet med en bensinmotor som er langt tørstere.

Med over 300 hk og 700 Nm kommer vi ikke unna at bilen går som et uvær. Her er det rett og slett mer enn nok krefter, og takket være momentet, oppleves drivlinjen mindre masete enn kombinasjonen med en mer turtallsavhengig bensinmotor.

Det skal bli spennende å se responsen i det norske markedet når E 300 de kommer til landet helt på tampen av året. Vårt førsteinntrykk er i alle fall at den nye dieselhybriden, totalt sett, oppleves bedre enn de utgående med bensinmotor.

Det skyldes i hovedsak to ting: Mer krefter (og kreftene kommer på et mer kjørbart register), samt lavere forbruk.

Utover en liten EQ-logo og ladeluke, er det ingenting som skiller hybrid-versjonen fra en vanlig E-Klasse.
Utover en liten EQ-logo og ladeluke, er det ingenting som skiller hybrid-versjonen fra en vanlig E-Klasse.

Visste du at:

– Batterikapasiteten er doblet, men tar ikke mer plass. Det skyldes cellekjemien som tidligere var litium-jernfosfat. Nå er det erstattet med litium-nikkel-kobolt, som har gitt en økning i cellekapasitet fra 22 amperetimer til 37.

– De nye ladbare hybridene får hengerfeste. C-Klasse kan trekke 1.800 kilo, mens storebror E-Klasse kan dra 2.100 kilo.

– Mercedes lanserer i alt fire nye ladbare hybrider: C300 de, E300 e, E300 de og S560 e.

Mercedes E300 de

Motor: 2-liter diesel + 90 kW elmotor Effekt: 306 hk / 700 Nm 0-100 km/t: 5,9 sek Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,16 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,92 - 1,85 - 1,46 meter Pris: ikke klar

Mercedes: – Ikke aktuelt å legge ned dieselmotoren

Se ytterligere fakta på de nye ladbare hybridene her:

Se video: Stor nyhet fra Mercedes - her er nye GLE