Norsk suksess kan bli starten på en stor satsning

Jaguar planlegger et stort, elektrisk skifte.

Jaguar har kastet seg inn i kampen om elbil-kundene med sin I-Pace. Og nå er det mye som tyder på at dette bare blir starten på en svært omfattende elektrifisering av merket.
Jaguar har kastet seg inn i kampen om elbil-kundene med sin I-Pace. Og nå er det mye som tyder på at dette bare blir starten på en svært omfattende elektrifisering av merket.

Jaguar opplever suksess med sin elektriske SUV I-Pace. Ikke minst i Norge, har den truffet veldig godt.

Det kan virke som om det har gitt mersmak.

Velinformerte Autocar mener nemlig å vite at sjefene i Jaguar Land Rover (JLR) vurderer å gjøre Jaguar til et helelektrisk bilmerke i løpet av det neste tiåret.

Det var et heller utenkelig scenario for bare noen år siden. Men kan altså det tradisjonsrike bilmerket, med sine indiske eiere, ha kommet på nye tanker.

Test Jaguar I-Pace: Dette er elbil på første klasse

Fase ut diesel og bensin

Ifølge Autocar skal det være lagt fram en plan som innebærer at merkets modeller som i dag har fossil drivlinje, fases ut over de neste fem til sju årene.

Deler av planene som nå er oppe til vurdering er at første bil som skal erstattes er selveste direktørbilen: XJ.

Den store og luksuriøse sedanen kan altså bli erstattet av en modell som i praksis blir en konkurrent til Tesla Model S og Porsche Taycan.

Den vil også bli et nullutslipps-alternativ til Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.

Lenge var det helt utenkelig at Jaguar skulle inn i SUV-markedet. Men nå er de der med tre modeller – der en av dem også er elektrisk. Bilen på bildet er F-Pace.
Lenge var det helt utenkelig at Jaguar skulle inn i SUV-markedet. Men nå er de der med tre modeller – der en av dem også er elektrisk. Bilen på bildet er F-Pace.

I år skal Jaguar mangedoble salget i Norge

Bakgrunnen

Noe av forklaringen på den nye- og elektriske kursen, er sviktende salg av modellene med tradisjonell drivlinje. Omsetningen har rett og slett ikke vært høy nok til å forsvare de enorme investeringene som er gjort etter at indiske Tata tok over merket.

Med de nye eierne har det nemlig vært en voldsom utvikling av nye modeller. Det gjør at man nå har blant annet tre SUVer i sortimentet sitt.

Dette er overdådig luksusbil til lavpris

Tredagersuke

Siden salget ikke er så høyt som ønsket, er man blitt nødt til å innføre tredagersuke ut året på Castle Bromwich-fabrikken i England.

Stadig strengere krav til bilprodusentene om å redusere utslippene på bilene sine, er også en faktor som spiller inn på Jaguars elbilplaner.

Samtidig er det ventet at prisen på å produsere elektriske biler vil bli betydelig redusert i årene som kommer – takket være lavere kostnader knyttet til å utvikle batterier.

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne

Storselger

Jaguar har hatt en god start på elbil-eventyret sitt, med SUV-en I-Pace. I Norge har den alene sørget for å mangedoble salget.

Den representerer også den første skikkelige konkurrenten til Tesla Model X. Utleveringen av de første bilene til norske kunder er godt i gang.

Faktisk er det også mulig allerede nå å få tak i I-Pace på bruktmarkedet. Prisene starter på 740.000 kroner.

Dette interiøret er en skikkelig revolusjon

I klippet under kan du se mer av elektriske Jaguar I-Pace: