Det har aldri vært krevd inn så mye bompenger som etter fem år med Frp i regjering.

I 2018 vil vi, i følge Finansdepartementets egen prognose, betale 14,4 milliarder kroner i bompenger. Det er nesten én milliard mer enn i fjor.

I «SNAKK med Linn Wiik» svarer Frp-leder Siv Jensen på bompengeopprøret som brer seg fra Nord-Jæren til hovedstaden.

– Dette var en av de sakene vi måtte gi tidlig. Det ble vi enige om allerede i Sundvolden-plattformen i 2013. Men vi har jo fått til veldig mye likevel. Hvis vi ikke påvirket bompengepolitikken, hadde blitt dyrere for hver passering for innbyggerne våre, sier Jensen.

Er ikke det en mager trøst for dem som betaler masse bompenger?

– En av grunnene til opprør, er fordi folk synes det er dyrt. Sannheten er at det ville vært enda dyrere hvis ikke vi hadde fått gjennomslag for å redusere bompengeandelen, sier Jensen.

Nytt protestparti

Neste uke kan Frp feire fem år i regjering. Partiet har hatt både finansministeren og samferdselsministeren siden de gikk inn i Solberg-regjeringen i 2013.

Da Frp var i opposisjon, lovet partiet gjentatte ganger at det skulle bli gratis å kjøre gjennom alle landets bomringer om de kom i regjering.

Men sannheten er at det aldri blitt krevd inn mer bompenger enn etter fem år med Frp i regjering?

– Det er fordi det kommer stasjoner flere steder i landet. Men det er også fordi det er et stort politisk flertall som vil ha det sånn. Men ingen saker blir realisert uten at det er et stort lokalt politisk flertall. Og Frps lokalpolitikere slåss som løver over hele landet for å unngå at man fatter bompengevedtak, sier Jensen.

Men mens dere har sittet i regjering, har blitt opprettet et helt eget parti mot bompenger. Etter fem år der Frp har hatt både samferdsels- og finansministeren. Hadde du trodd det?

– Det har vært mange lokale lister over mange år som har hatt enkeltsaker på dagsorden. Men du vet at den sikreste måten å faktisk få til forbedringer for bilistene på, det er at Frp har sittet i regjering. Vi har fått ned bilavgiftene, økt samferdselsbudsjettene, fått bompengeandelen ned, fått selskapet Nye Veier som bygger veiene raskere og billigere enn før. Så vi har mye å være stolte av og jeg håper vi får fortsette med det. Alternativet er mye verre, sier Jensen.