Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen i denne annonsen er en skikkelig sjeldenhet. Det er en lang 1974-utgave av modellserien W115, som var en bestselger for Mercedes i perioden 1968 – 1976, til den ikke mindre legendariske 123-serien overtok.

Det ble produsert store antall av disse med firesylindrede bensin- eller dieselmotorer. Og W114, som var samme bil, men med seksylindret bensinmotorer.

Bilen som nå står til salgs i Oppland, er imidlertid en helt spesiell utgave, med betegnelsen «Lang», eller Limousine, som den også kalles. Den er registrert for åtte personer. Av denne lange versjonen ble det bare produsert små antall, så dette er sjelden vare.

Overlater oppussingen til andre

I normal sedan-utgave var W115 en favoritt som taxi allerede den gang. Selger (som vil være anonym) av denne Mercedes-Benz 240 D 3,0 -8 Lang Limousine, mener at også den trolig har gått som taxi i Oslo de første årene av sitt liv.

Han kjøpte bilen for 10 år siden, og kjørte den hjem med planer om å pusse den opp til strøken stand igjen. Men bilen har blitt stående:

– Ja, nå vil jeg overlate restaureringen til noen andre, sier han til Broom.

Mercedes W123: Veteranbilen du også kan bruke som hverdagsbil

Slik så det ut i motorrommet på en 1974-modell. Forskjellen er enorm til dagens biler.
Slik så det ut i motorrommet på en 1974-modell. Forskjellen er enorm til dagens biler.

Fungerte fint for ti år siden

Han kan bekrefte at interessen for bilen er stor, selv om mange henvendelser nok er mer motivert av nysgjerrighet, enn egentlig kjøpelyst. Likevel har det vært så mange på både mobil og mail, at vår selger er optimistisk i forhold til i alle fall å oppnå prisantydningen på 21.500 kroner for bilen.

Den ble registrert første gang 9. oktober 1974 og har 200.000 kilometer på telleren.

Kjørbar er den for tiden ikke, og ifølge annonsen må man «regne med litt jobb for å få den på veien igjen. Men motor og gir fungerte fint da den ble parkert for 10 år siden.»

Mercedes 190: Nå bør du sikre deg denne klassikeren

Ingen rakett på veien

Modellbetegnelsen sladrer om at dette er en av de første Mercedes-modellene med femsylindret dieselmotor (OM 617) på 3,0 liter.

Motoren var en ren sugemotor – altså uten turbo. Den hadde en effekt på 80 hk, og et maksimalt dreiemoment på 172 Nm, som kom ved 2.400 omdreininger. Dette er svært beskjedne tall i forhold til moderne dieselmotorer, og ytelsene bærer også preg av det.

Bilen leverte 0-100 km/t på 19,9 sekunder, og hadde en toppfart på 148 km/t, med manuell, 4-trinns girkasse. Med automatgir gikk det enda langsommere, og sannsynligvis er sifrene enda mer beskjedne i lang versjon.

Dette var en glimrende førerplass - i 1974.
Dette var en glimrende førerplass - i 1974.

4,6 millioner kilometer!

Likevel var dette den sterkeste og raskeste personbildieselen på sin tid.

Skrøt gjorde man også av forbruket, som var oppgitt til 1,08 liter på mila. Selv på en stor dieselmotor ville slike forbrukstall i dag antyde at noe måtte være alvorlig galt med motoren!

Etter lanseringen av den nye motoren skrev tyske Auto Zeitung blant annet :

«Dette er den første dieselbilen som klarer å holde tempoet i rask trafikk uten å være til hinder for andre kjøretøy». Auto, Motor & Sport tilføyde: «Til tross for høyere utveksling gir de ekstra 15 hestekreftene i forhold til 240 D bilen et fraspark som også vil glede sjåfører som ikke er svorne diesel-fans».

Noe av det som preget W114/W115-seriene fra Mercedes aller sterkest, var kvaliteten og den enorme slitestyrken. Hør bare her: I 2004 donerte den greske taxi-sjåføren Gregorios Sachinidis sin 240 D til Mercedes-Benz-museet. Bilen hadde da gått 4,6 millioner kilometer, hvilket er en rekord det skal bli vanskelig å slå!

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Slik tok bilen seg ut forfra.
Slik tok bilen seg ut forfra.

Ikke gjort i en fei

Brooms bilekspert Benny Christensen håper noen forbarmer seg over bilen, og tar den tilbake til gammel storhet. Men han understreker også at det ikke er gjort i en fei:

– Nei, det er nok ikke det. Disse bilene er mekanisk sett bunnsolide, men etter så mange år kan naturligvis alt ha skjedd. Man må nok påregne å bytte mye, også i interiøret. Mange deler er kurante å få tak i, mens andre ting er mer sjeldne og kan koste ganske mye, sier Benny.

Hva vil det koste?

– Hva med rust?

– Det er den store svakheten til denne modellen. Den ruster noe så inn i hampen! I verste fall er hele bilen nesten som flatbrød, det er vanskelig å finne noe å sveise i. Jeg har ikke sett dette eksemplaret selv og kan derfor ikke uttale meg hvordan den ligger an rustmessig. Men noe er det nok helt sikkert, etter så mange år.

– Og hvis du skal driste deg til å gjette hva det vil koste å få den i fin stand igjen?

– Oisann, det er fryktelig vanskelig å si. Skal man sette bort jobben, blir det snakk om veldig mye penger. Dette er nok helst et prosjekt for noen som har erfaring med å skru og pusse opp bil, og som ikke mangler pågangsmot. Har man et slikt utgangspunkt, kan man få til det meste, avslutter Benny.

Slik importerer du drømme-veteranen

Se video: Tomm kjører litt av en Mercedes-taxi