Dette kan være en god investering

Slik startet Audi premium-reisen.

De få som hadde råd til en Audi V8 på slutten av 80-tallet, var gjerne menn med dress, som på bildet. I dag er den like ved å bli veteranbil. Et tilsynelatende pent eksemplar som ligger til salgs i Norge blir ditt for drøyt 140.000 kroner.
De få som hadde råd til en Audi V8 på slutten av 80-tallet, var gjerne menn med dress, som på bildet. I dag er den like ved å bli veteranbil. Et tilsynelatende pent eksemplar som ligger til salgs i Norge blir ditt for drøyt 140.000 kroner.

Det er mer eller mindre nøyaktig 30 år siden Audi for alvor begynte å melde seg på i premiumbil-klassen.

Mot slutten av 1988 presenterte de sitt nye flaggskip – en vaskeekte direktørbil, i form av Audi V8. Den var basert på karosseriet til 100 og 200. 1989-modellen hadde imidlertid mer profilerte skjermbuer og var også den første Audien med det nye "leppepanseret", som inkluderte grillen på bilen.

Quattro firehjulsdrift var de allerede godt kjent for, og det var selvsagt på plass her også.

En skikkelig grombil – som skulle vise hva man kunne forvente fra merket med de fire ringene i grillen.

Nå kan det være din tur å sikre deg en helt spesiell bil – som trolig bare vil stige i verdi, om du tar godt vare på den.

Fremtidige klassikere på billigsalg i Sverige

Her står 80-talls flaket. Felgene på bildet er ikke akkurat tidsriktige, men det følger også med et sett originale 16' BBS-felger. Faksimile: Finn.no
Her står 80-talls flaket. Felgene på bildet er ikke akkurat tidsriktige, men det følger også med et sett originale 16" BBS-felger. Faksimile: Finn.no

Aldri salgsvinner

Audi V8 var aldri tenkt som noen volummodell. Men salget ble likevel lavere enn man hadde håpet på. Særlig her i Norge, der Janteloven fortsatt hadde et solid fotfeste. Den slags biler var ikke noe man kjøpte seg, sånn helt uten videre. Selv om man kanskje hadde råd.

Derfor er det ikke så ofte du finner et bra eksemplar til salgs i Norge. Men nå har du muligheten. Dette er rett og slett en av de peneste Audi V8-ene vi har sett på lang tid (NB: Basert på bilder og annonsen).

Prisen ser heller ikke verst ut. Den blir din for drøyt 140.000 kroner. Det kan vise seg å være en god investering.

164 - en av 80-tallsfavorittene jeg aldri torte kjøpe

De fleste som kjøpte Audi V8 valgte sort. Men du kunne få den i lyse farger også.
De fleste som kjøpte Audi V8 valgte sort. Men du kunne få den i lyse farger også.

Godt holdt

I annonsen blir den sorte bilen beskrevet som et samlerobjekt i velholdt tilstand. Den er tektylert og rustfri – og karosseriet er galvanisert. Det er viktig, for dette var før Audi begynte med aluminiumskarosseri. Rust er derfor gjerne den største fienden.

Den har rullet 200.000 kilometer, som er lite for en såpass gammel bil.

Innvendig er det sorte sportsseter i nappaskin – og tidsriktig lister i treverk.

Klikk her for å se hele annonsen

Interiøret ser veldig bra ut på bildene. Det eksklusive nappaskinnet har tålt tidens tann godt. Faksimile: Finn.no
Interiøret ser veldig bra ut på bildene. Det eksklusive nappaskinnet har tålt tidens tann godt. Faksimile: Finn.no

Litt vanskelig motor

I annonsen står det også at en del sentrale slitedeler er byttet, blant annet vannpumpe, registerreim og bremser.

Bilen ble importert av DTE Systems i fjor, og det følger med originale 16" Audi V8 BBS-felger.

Audis første V8-motor på 3,6 liter og 250 hester var visstnok ikke helt problemfri, men den må du leve med hvis du skal ha en slik bil av de første tre årsmodellene, 1989 til 1991. Deretter kom 4,2-literen. Den ble også med over i aluminiumsbilen A8, som erstattet V8 fra årsmodellen 1994.

Selv MacGyver måtte gi opp da Audien hans streiket

Holder seg godt

Designet på Audi V8 synes vi holder seg godt. Den ser fortsatt ut som en luksusbil – og hekken med baklyktene som strekker seg over hele bredden av bilen ser stilig ut.

Interiøret er på samme måten – et veldig godt bilde på hva man mente var luksus på denne tiden.

Neste år blir den veteranbil (30 år). Det betyr en del økonomiske fordeler knyttet til blant annet forsikring og årsavgift. Kanskje det er nå du skal slå til?

Veteranbil: Dette er de beste blant bil-klassikerne

Video: En Audi i andre enden av tidsskalaen – denne er helt ny