5.500 nordmenn har allerede bestilt – men får vi nok biler?
Audi har startet produksjonen av elbilen e-tron.
Ved årsskiftet kommer den til Norge, Audis aller første elbil kalt e-tron.
Audi har lenge bygget opp mot lanseringen, og åpnet tidlig for bestillinger i Norge. Det ble en umiddelbar suksess, nå skal over 5.500 norske kunder ha reservert en e-tron.
Den store utfordringen for mange elbiler er produksjonskapasiteten. Det har ført til lange ventelister på enkelte modeller, mange venter i spenning på hvordan dette blir for e-tron.
Bransje-nettstedet Automotive News skriver nå at fabrikken i Belgia vil ha en årlig kapasitet på 20.000 biler, dette bygger de på informasjon fra et fransk analyseselskap. Selv vil ikke Audi si noe om hvor mange biler de planlegger å produsere i året.
Ikke bare til Norge...
Hvis dette stemmer, betyr det i praksis at det nok fort kan bli knapphet på e-tron i markedet. Norge har så langt vært en stormakt på elbiler. Men nå kommer mange andre etter – og for bilprodusentene blir det naturligvis viktig å få spredt bilene rundt i mange markeder. Ikke minst også hjemme i Tyskland.
Det kan nok bety at de som ennå ikke har reservert bilen her hjemme, må belage seg på ventetid.
Fabrikken i Belgia begynte å produsere de første bilene i september. Målsetningen er at samlebåndene skal være oppe i maksimal hastighet ved utgangen av 2018. Fram til nå har Audi bygget minstemann A1 her, men produksjonen av den flyttes til Spania for å gi rom til e-tron.
Reiste fire dager – for å kjøre bil ned et fjell
651.000 kroner
3.300 arbeidere skal ha gjennomgått mer enn 200.000 timer med kursing, før de aller første eksemplarene av e-tron rullet ut av fabrikken.
Hva vet vi så om selve bilen? Jo, blant detaljene er 400 kilometer rekkevidde etter WLTP-standarden, opptil 150 kW hurtiglading, og for første gang på en produksjonsbil – virtuelle sidespeil.
Startpris på innstegsmodellen, inklusiv frakt og levering i Oslo er på 651.900 kroner.
Eier du en Audi? Fortell oss om det her:
Boost-mode
Den lave og midtstilte plasseringen av batteriet skal gi nær 50/50 vektfordeling på akslingene. Ved mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene.
De to el-motorene har en ytelse på til sammen 265 kW, og et dreiemoment på hele 561 Nm. Alle kreftene blir tilgjengelig i løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen.
Skifter man kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost-mode i åtte sekunder. Her leverer motorene hele 300kW. Dreiemomentet øker til 664 Nm, og 0 – 100 gjøres unna på 5,7 sekunder.
Henger på 1.800 kilo
Ved kjøring på motorveien, senkes bilen 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken. I offroad-modus kan bilen heve seg hele 35 millimeter. Dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.
Audi lover god plass til fem personer og 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran, for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned. Med tilvalg av tilhengerfeste kan Audi e-tron trekke henger med vekt inntil 1.800 kilo, eller for eksempel brukes til sykkelstativ.
Billig elbil med mye plass? Jo, den finnes
Audi e-tron får blant annet følgende standardutstyr i Norge:
· Stor navigasjon, MMI Navigasjon Pluss
· Regulerbar luftfjæring foran og bak
· Forberedelse for Audi Trådløs Lading
· Cruise control
· Parkeringssensorer foran og bak
· 19 tommers aluminiumsfelger
· Audi Connect
· To elektriske varmere -oppgradert oppvarmingsfunksjon i kupéen
· Virtual cockpit
· Elektrisk bakluke
· Parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning
· LED frontlys
Offroad-egenskapene skal også være godt ivaretatt her.
Her kan du lese mer om vår første tur i Audi e-tron
Dimensjoner og tilhengervekt
· Høyde 1 616 millimeter · Lengde 4 901 millimeter · Bredde 1 935 millimeter · Akselavstand 2 928 millimeter · Bakkeklaring 172 millimeter · Tilhengervekt: 1 800 kilo
Se video av nye Audi e-tron under: