Luksusflaket kostet 2 millioner ny – se prisen nå!

Det er ikke ofte du får sjansen. Men tør du?

Her kan du virkelig sette deg godt til rette og gjøre deg klar for langtur. Baksetet i en forlenget utgave av direktørbilen BMW 7-serie er et flott sted å være. Særlig når det er snakk om topputgaven: 760iL.
Her kan du virkelig sette deg godt til rette og gjøre deg klar for langtur. Baksetet i en forlenget utgave av direktørbilen BMW 7-serie er et flott sted å være. Særlig når det er snakk om topputgaven: 760iL.

Regjeringen har lagt fram sitt forslag til statsbudsjett for 2019. Og det er vel ingen av oss som er nevneverdig sjokkert over å høre at det legges opp til fortsatt økte avgifter på diesel og bensin.

Vi koster også på oss å nevne at det ble satt ny Norgesrekord og ny verdensrekord i salg av elbiler i september. For første gang i historien sto elbilene for nesten halvparten av personbilsalget i en måned.

Så hvorfor i alle dager skal du gå helt mot strømmen og kjøpe deg et 13 år gammelt eksemplar av direktørbilen BMW 760iL? Tja, kanskje for å provosere litt. Kanskje for å realisere en guttedrøm – eller kanskje bare fordi du plutselig har råd.

Prisen på bilen vi omtaler her er nemlig kuttet med nesten 90 prosent, sammenlignet med hva den kostet ny. Tenk på det! 2005-modellen har bare rullet 126.000 kilometer – og blir din for 226.000 kroner.

Ny i Norge ville en slik bil lettet deg for minst 2 millioner kroner. Da snakker vi verditap!

Her kan du leste testen på forrige generasjon BMW 7-serie

V12

De som kjøpte en BMW 760iL ny, var forresten ofte i klassen OVER direktørene. Det var gjerne statsoverhoder eller kongelige.

Her sitter det en seks liters motor (!) som har frasparket til en elefant, og som er like glupsk som startrakettene på en romferje.

2005-modell ser ut akkurat slik den kontroversielle BMW-designeren Chris Bangle likte den. Provoserende og helt ulikt noen direktørbil BMW (eller for den del noen andre) hadde laget tidligere.

Denne BMW-en er skuddsikker

Dette designet var ikke akkurat det direktørbilkundene ventet seg, da BMW presenterte den helt ny generasjonen av flaggskipet 7-serie i 2002. Men for noen var det kontroversielle designet en innertier ...
Dette designet var ikke akkurat det direktørbilkundene ventet seg, da BMW presenterte den helt ny generasjonen av flaggskipet 7-serie i 2002. Men for noen var det kontroversielle designet en innertier ...

Krom – alt for mye krom!

Skjønt, heeeelt lik som originalen er den ikke. Noen har nemlig valgt å feste en masse kromlister rundt omkring på denne doningen. Vi er litt usikre på hvilke tanker som ligger til grunn, men synes i alle fall ikke at det gjør en allerede omdiskutert bil noen tjenester. Snarere tvert imot. De ville vil plukket av litt brennkvikt, om vi kjøpte bilen.

Men smaken er som baken, heter det. Så det er sikkert noen som liker den sånn, også.

I tillegg har den en Hartge-spoiler foran.

Det er ikke første gangen vi skriver om en BMW 760iL på bruktmarkedet

Førermiljøet og det nye infotaimentsystemet var en revolusjon i bilverden. Sistnevnte fikk også mye kritikk for å være veldig tungvint å bruke.
Førermiljøet og det nye infotaimentsystemet var en revolusjon i bilverden. Sistnevnte fikk også mye kritikk for å være veldig tungvint å bruke.

Brutalt sterk

Vi skal imidlertid ikke bli helt borte i detaljene. For det er tross alt en staselig vogn, vi snakker om her.

V12-motoren er såpass politisk ukorrekt at man kan bli småsvett. Men den gjør opp for det i prestasjoner og lydbilde. Eller kanskje rettere sagt, mangel på lyd. For her hører du omtrent ikke noe, før du virkelig spar på med turtall. Og gjør du det, er det nok delvis fordi du har lyst til å høre motoren i fri utfoldelse.

Ut av lyskrysset gjør den 0-100 km/t på respektable 5,6 sekunder. Men det er når du først har kommet opp i fart, at denne milslukeren virkelig kommer til sin rett. Ta meg til Autobahn, takk!

Det følger med noen ordentlig gromme felger på kjøpet. Faksimile: Finn.no
Det følger med noen ordentlig gromme felger på kjøpet. Faksimile: Finn.no

Klikk her for å se hele annonsen

Samlerobjekt?

En slik utgave, med så lav kilometerstand, kan risikere å bli et samlerobjekt. Historikken skal i følge annonsen være god, og bilen ser i alle fall pen ut på bildene. Både utvendig og innvendig.

Dessuten medfølger det en fersk NAF-rapport og det er tatt service på den nå i sommer. Det trekker opp!

Helt for barna

Det er bare såvidt vi gidder å legge til de faste frasene på denne bilen – men OK da: Forbruket og deleprisene er latterlig høye og servicene koster skjorta (og denne bør nok stort sett innom et merkeverksted). Sånn, da var det sagt.

Her kan du forresten lese om Christian, og hans 7-serie som har verkstedkvitteringer for 500.000 kroner (!)

Men du vil ha en bil som ingen er likegyldige til, er dette en god anledning. Og hvis du vil bli ungenes beste venn, er dette bilen du skal ta de med på langtur med. I baksetet har de det bokstavelig talt som kongelige. Hvis du klarer å leter fram noen DVD-plater fra kjelleren, som kan vises på skjermen i midten, blir det stille og fredelig hele veien.

BMW 7-serie: – Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?

Nye BMW M5 har en sentral rolle i actionfilmen Mission Impossible 6 – med Tom Cruise. Deler av filmen er forresten spilt inn i Norge. Se klipp fra traileren i videovinduet under: