Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.nosvarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg kjøpte en BMW i3 2017-modell hos en ikke-merkeforhandler i Bergen. Jeg handlet selvfølgelig i god tro om at dette ville spare meg penger og ikke medføre dyre reparasjoner da den var under nybilgaranti.

Bilen var da kjørt 27.800 km. Nå er den kjørt 29.300 og jeg fikk opp en varsel i dag om at bremsene må byttes.

Dette var jeg absolutt ikke klar over da jeg kjøpte bilen. Har jeg noen form for rettigheter i denne saken?​​

Benny svarer:

Heisann – og først av alt, gratulerer med ny, fin og elektrisk bruktbil. Denne tror jeg du blir fornøyd med.

Dette med bremser er en aldri så lite gjenganger i denne spalten, men her hadde du en ny vri over et tema som mange lurer på.

Du har kjøpt deg en brukt bil. Da får du også brukte bremser, slik er det bare og slik må det være. I alle fall om man ser generelt på det.

Dessuten er bremseklosser en slitedel, som faktisk skal slites og som må byttes noen ganger underveis i bilens livsløp. Derfor er bremseklossene ofte unntatt fra bilens garantibestemmelser. Enten det er nybil- eller brukbil-garanti det er snakk om. Rett og slett fordi de skal slites og byttes. Det er hovedregelen.

Men i ditt konkrete tilfelle, synes jeg allikevel at det blir for drøyt. Du har hatt bilen i 50 dager og kjørt 1.500 kilometer med den. Det får da være grenser...

Ekspert slår alarm: Det jukses som aldri før ​

Må være en glipp ...

På så nye biler, med så lav kilometerstand, er det å forvente at servicehistorikken er komplett, at garantien gjelder og at man ofte får en tilstandsrapport.

På de stedene jeg har jobbet har vi også hatt en ufravikelig regel om at alle biler som selges, uansett skal ha en bruktbilsjekk. Forsåvidt en ganske enkel sak, det var snakk om å sjekke lys, alle væskenivåer, eventuell service og EU-kontroll om det var tid for det – pluss sjekk av bremser og andre slitedeler.

Var noe slitt, byttet vi det. Rett og slett for å få fornøyde kunder, som fikk en bil som virket som forventet og for at de skulle slippe å klage på helt unødvendige ting. Ofte filleting som gjør at kunden blir misfornøyd og at det blir mer mas for de som jobber der.

Her i dette tilfellet må det ha glippet ganske så grundig. Dette burde, etter min mening, både vært oppdaget og fikset, før du fikk bilen. Jeg mener videre at det er helt obligatorisk med en kjapp sjekk før en forhandler selger en bruktbil. Da hadde du vært fornøyd, og de hadde sluppet en kjedelig reklamasjon.

Jeg vil jo anta at de fikser dette enkelt og elegant for deg – og tar kostnaden. Det hadde i alle fall jeg gjort om det var min butikk. Ett sett bremseklosser koster noen få hundrelapper i innkjøp og byttes på en halvtime, mens du tar en kopp kaffe og titter litt på nye biler - og kanskje drømmer deg litt bort.

Ta kontakt med forhandleren, så vil jeg tro de beklager det hele og at dette ordner seg lett. Hvis ikke så skjønner jeg ingenting ...

Skifte dekk nå? Dette sier UP

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Drømmebil for deg som sliter med å bli voksen