Denne lille sjarmøren blir ikke glemt så lett

Derfor er klassikerne med på bilutstillingen. Se bildeserie:

Peugeot 205 GTI kan fortsatt få blodet til å koke hos en bilentusiast. 'Lommeraketten' fra 80-tallet var en skikkelig morobil. Den står utstilt sammen med en rekke andre klassikere, i en egen hall på bilutstillingen i Paris.
Peugeot 205 GTI kan fortsatt få blodet til å koke hos en bilentusiast. "Lommeraketten" fra 80-tallet var en skikkelig morobil. Den står utstilt sammen med en rekke andre klassikere, i en egen hall på bilutstillingen i Paris.

Akkurat nå pågår høstens store bilutstilling i Paris. Den franske hovedstaden huser en rekke nye modeller og konseptbiler som skal si noe om fremtiden.

Men det er ikke bare det som skal skje fremover som er viktig for bilprodusentene. De har også et øye i speilet, og glemmer ikke historien sin.

Mange av bilprodusentene i Europa har jo tross alt vært på markedet i over 100 år.

Peugeot er et av merkene som har levert mye flott til bilkjøperne i mange år. På 80-tallet satte de seg selv ettertrykkelig på morobil-kartet med sin etterhvert legendariske 205 GTI.

Nå har dette blitt skikkelige klassikere

Tøff og sprek

205 GTI kom på markedet i 1984. Med tanke på moten som dominerte akkurat da (permanent, skulderputer, oppbrettede bukser, digre magebelter til hvite dresser og la oss ikke glemme: Tennissokker!) – er det smått utrolig at man klarte å lage en så stilig bil!

Ikke bare var den tøff å se på – den sparket unna så det satte spor, også.

Under panseret bodde det en liten, men hissig og turtallsvillig motor med Bosch LE2 Jetronic bensininnsprøyting, høy kompresjon og 105 hestekrefter. Dette ble året etter økt til 115 hestekrefter.

Alexander har sikret seg en fremtidig klassiker

Større motor

Bilene gjorde 0–100 km/t på henholdsvis 8,9 og 8,7 sekunder, med de første motorene. Da var det ikke mange som holdt følge.

Som 1988-modell kunne du dessuten få den med 1,9-liters motor som var på 130 hk, nye 15-tommers hjul samt oppgradert interiør.

Den kunne da også bestilles med både servostyring og skinninteriør. Det som fra før var skikkelig morsomt ble nå enda morsommere.

Her får du konkurs-rabatt på bruktbil

Liten bil med stor suksess

Dette var riktig bil på rett tid. Den ble også med i rally, og gjorde seg bemerket umiddelbart.

Peugeot 205 Turbo 16 var med i den spinnville gruppe B-versjonen - og hadde midtmotor, rundt 600 hk (!) og firehjulsdrift. Den hadde lite eller ikke noe med den opprinnelige 205 GTI-en å gjøre. Men den lignet i alle fall. Litt...

Peugeot 205 Rally 16 rakk å sikre seg to VM-titler før hele klassen med gruppe B-bilene ble avviklet .

Thomas kjøpte Peugeot 205 for småpenger:

Slutten på eventyret

Men hvor lenge var Adam i Paradis? I 1989 kom det krav om katalysator i Norge. 130 hk ble til 122. Ikke noen dramatisk nedgang egentlig, men et nytt innsprøytningssystem gjorde at den nye motoren var omtrent like interessant som en ballong uten luft. Salget bråbremset og en morsom epoke var definitivt forbi for den lille, morsomme Peugeoten.

Selv om de ved hjelp av "kunstig åndedrett" i form av utallige spesialversjoner så vidt klarte å holde liv i den til 1992. Men det var på 80-tallet det var morsomst!

Lever fortsatt

Selv om det begynner å bli lenge mellom hver gang du kan forvente å snuble over en pent holdt 205 GTI, er det altså mulig. For eksempel på bilmessen i Paris.

Der kan du også kikke nærmere på de andre klassikerne du ser bilde av i bildeserien: Lamborghini Countach LP 5000S Quattrovalve (1987), BMW 3.0 CSi Coupe (1972), Cadillac Coupé De Ville (1958), Peugeot 405 T16 Pikes Peak (1988), Porsche 928 GT (1989) og Renault Alpine A 310 (1972).

Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde

Video: Dette var luksus for de litt mer voksne