Oppfinner og forsker David Peddie (51) skuer utover havet. Nordsjøen viser muskler, og bølgene kommer inn høye og rotete. Selv om Peddie har koordinatene til den ubemannede båten ned til siste desimal, er den ikke lett å få øye på. Seilbøyen, eller Sailbuoy på engelsk, er bare to meter lang.

– 180 grader, der er den oppe, roper Peddie plutselig, og øynene lyser av entusiasme og gjensynsglede.

Se øyeblikket idet Peddie gjenforenes med oppfinnelsen sin i 21 Nyhetene på TV 2 torsdag!

Forskeren og hans autonome baby

Som forsker på Christian Michelsen Research begynte Peddie i 2005 å utvikle det autonome fartøyet. Etter 13 år med testing, forbedring og mer testing, satte Seilbøyen SB MET i sommer verdensrekord som den aller første førerløse båten som klarte å krysse Atlanteren fra Canada til Irland.

At den autonome seilbåten i tillegg har lagt bak seg distansen mellom Irland og Norge, uten en skramme, bringer frem et stolt smil hos forskeren.

– Ingen andre har klart det, gliser Peddie, og legger til at det viser at «Seilbøyen» kunne ha vært på havet dobbelt så lenge.

Flere titalls ubemannede båter har prøvd å krysse Atlanteren tidligere, men feilet.

Kun fantasien setter grenser

Målet med denne seilasen var å sette verdensrekord, men nytteverdien av det autonome fartøyet er nærmest ubegrenset, forklarer forskeren. Seilbøyen kan utstyres med måleinstrumenter som imøtekommer en lang rekke behov innen fiskeri- og oljenæringen og når det gjelder miljøovervåking.

– Ved hjelp av ekkolodd, er vi allerede i gang med å kartlegge fisk og annet liv i havet. Vi kan utstyre Seilbøyen med målesinstrumenter for vind, bølger og temperatur. Den kan ha kamera både over og under vann for å registrere forurensning som olje og plast. Og all data overføres i sanntid via satellitt.

Den aller største fordelen er at det er langt billigere å sende ut dette autonome fartøyet enn å bruke store forskningsskip, forklarer Peddie.

– Og lavere kostnader betyr at de kan brukes hyppigere og få inn langt mer data enn vi har tilgjengelig i dag.